کد خبر: 628170
تاریخ انتشار :

گزارش نشست خبری گزارش سال 1399 یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین

گزارش نشست خبری گزارش سال 1399 یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شرکت یکتانت در ابتدای مرداد ماه گزارش جامع خود از صنعت تبلیغات آنلاین منتشر کرد و در همین راستا نشست خبری با حضورسینا مؤمنی، مدیرعامل، مریم اسماعیلی، مدیر محصول، سینا عطاران، مدیر مهندسی نرم افزار و مهدیه معظمی، مدیر روابط عمومی یکتانت با همراهی آرش سروری، برنامه ساز فناورانه و مجری نشست و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.

در این گزارش به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران و پاسخ مدیران یکتانت می‌پردازیم.

خبرنگار کلیک با اشاره به طرح جنجالی صیانت در مجلس این پرسش را مطرح کرد که در صورت تصویب این طرح، چه آینده ای برای این کسب و کارها قابل تصور است؟ مدیرعامل یکتانت در پاسخ به این سؤال گفت: « در بخش وب سایت ها، تاثیر این طرح بر روی یکتانت تاثیر کمتری خواهد بود. این طرح بیشتر سوشال مدیاها را تحت تاثیر خواهد گذاشت. بیایید تصور کنیم که این طرح قرار است موجب کاهش 50 درصدی درآمد کسب و کارهای فعال در سوشال مدیاها شود. این اتفاق روی زندگی همه ی ما تاثیر خواهد گذاشت. البته این موضوع در صورتی است که این سناریو اتفاق بیافتد. وقتی مردم و کسب و کارها از موضوعی متضرر شوند، تاثیر آن بر روی یکتانت هم خواهد بود. من فکر می کنم با این مدل، طرح اجرا نخواهد شد. امیدوارم فکر بیشتری درباره این طرح صورت بگیرد. تاثیر بزرگتری که فکر می کنم در بلندمدت روی ما می‌گذارد، تزریق ناامیدی است. اگر افراد متخصص ما ناامید شوند اتفاق بسیار بدتری است و باید جلوی آن گرفته شود. در یکتانت نیز جریان و فرست ادز بیشتر تحت تاثیر این طرح قرار می‌گیرند. البته این موضوع به شکل یک دومینو است و روی همه ی لایه های کسب و کارها تاثیر می گذارد. امیدواریم بیشتر بر روی این طرح فکر شود.»

مؤمنی در پاسخ به سوال دیگری از سوی خبرنگار آی تی ایران نیز در خصوص سهم تبلیغات ویدئویی از کل تبلیغات انلاین یکتانت اظهار داشت: «سهم کنونی از تبلیغات ویدئویی کمتر از 5 درصد از لحاظ درآمدی است اما هرچه جلوتر برویم این سهم بیشتر می شود.» مدیر محصول یکتانت نیز در پاسخ به این سوال گفت: «ما دی 99 این سرویس را لانچ کردیم. ابتدا تبلیغات ویدئویی و سپس ریتارگتینگ ویدئویی راه افتاد و تا ماه آینده تبلیغات رفتار محور ویدئویی خواهیم داشت. در تلاش هستیم تا تبلیغ کننده ها را با ارزش این نوع تبلیغات آشنا کنیم. تبلیغات پیش نمایش ویدئویی لازم نیست حتما به صورت ویدئو باشد.»

دانلود گزارش جامع سال 99 یکتانت

 

مدیر روابط عمومی یکتانت در پاسخ به سوال خبرنگار پیوست مبنی بر نبود گزارش آماری به تفکیک نوع و صنعت هر تبلیغ کننده، خاطرنشان کرد: «ما هم دوست داریم در هر صنعتی به صورت مجزا گزارش بدهیم. برای تبلیغات بلک فرایدی گزارشی به این شکل منتشر کردیم اما اینکه  در گزارش سالانه، تبلیغ کننده ها را دسته بندی کنیم، در مرحله کنونی دیتای ما تفکیک شده نیست و تلاش می کنیم برای 1400 این اتفاق بیافتد. هدف این گزارش این نبوده که صنایع را پوشش دهد اما امیدواریم در آینده به آن سمت هم پیش برویم.»

سرمایه گذاری بر روی کسب و کارهای مرتبط با تبلیغات آنلاین

خبرنگار اکوموتیو یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در نشست مجازی بود که سؤال خود را در بخش سرمایه گذاری شرکت مطرح کرد و این موضوع را مورد اشاره قرار داد که نوع سرمایه گذاری یکتانت چه تداخلی با شرکت های سرمایه گذاری ای دارد که کار آنها به صورت تخصصی سرمایه گذاری بر روی استارت اپ ها یا همان VCها است؟ مؤمنی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: «جنس سرمایه گذاری یکتانت شبیه CVCها است و VC نیست. ما روی هر حوزه ای سرمایه گذاری نمی کنیم و تمرکز ما روی حوزه هایی است که روی زنجیره ارزش یکتانت تاثیرگذار خواهد بود. ما در حوزه هایی سرمایه گذاری می کنیم که زیرساخت های ما بتواند در رشد آن کسب و کار کمک کند. بنابراین سراغ کسب و کارهای بی ربط به کار خودمان نمی رویم. مثلا یکتانت اگر بر روی یک استارت اپ حوزه سئو یا رپورتاژ سرمایه گذاری کند چون زیرساخت هایی مرتبط با این حوزه را دارا بوده احتمالا موفق تر از شرکت هایی است که از بیرون از این حوزه، بر روی آنها سرمایه گذاری می کنند.»

یکتانت

نیازمند تناسب قوانین با تغییرات سریع این حوزه هستیم

خبرنگار مجله کارنگ در بخش دیگری از این گفت و گو با مطرح کردن اینکه چه تعداد از 1100 وب سایتی که یکتانت با آنها همکاری می‌کنید جزو رسانه های با کیفیت کشور هستند به موضوع کلیک های تقلبی اشاره کرد. اسماعیلی در پاسخ به این سوال اظهار داشت: «تا سال گذشته پنل ما برای نمایش دهنده ها بسته بود و به صورت تایید دستی اسکریپت به نمایش دهنده ها داده می شد. الان این فرآیند اتوماتیک است اما به معنای باز بودن این فضا نیست. این وب سایت ها، گلچین شده هستند که خودشان را از لحاظ کیفیتی به تبلیغ کننده ها اثبات کرده اند. بیشتر از 30 هزار درخواست تا امروز وجود داشته که از این بین 1100 وب سایت تایید شده اند. همین عدد نشان می دهد که هر وب سایتی جزو نمایش دهنده های ما قرار نمی گیرد. درباره کلیک های تقلبی هم ما مدام تلاش می کنیم جلوی آنها را بگیریم و از روش های مختلف استفاده می کنیم. اولا اینکه در زمان کلیک از آنهایی که با رفتار عادی کاربر مغایرت دارند جلوگیری می کنیم. علاوه بر آن در بررسی های سیستماتیک و دستی در همکاری با نمایش دهنده هایی که کیفیت های ما را در نظر نمی گیرند بسیار قاطع هستیم.»

مؤمنی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار فارس درباره چالش هایی که خارج از حیطه فنی و کاری یکتانت در حوزه قوانین و آئین نامه ها وجود دارد گفت: «بزرگترین مشکل پلتفرم هایی شبیه ما بحث قوانین بیمه ای است. ماهیت بیزینسی ما به این شکل نیست که در قراردادهایمان با نمایش دهنده ها اینطور باشد که کسی را استخدام کرده باشیم. به روز نبودن این قوانین و متناسب نبودن با بیزینس مدل های جدید مشکل ما است و بسیار هم جدی است. حاشیه سود بیزینس هایی مثل اسنپ و یکتانت خیلی بالا نیست. مثلا قانونی می گوید 17 درصد جریمه برای بیزینس شما میگذاریم این موضوع تاثیر بالایی بر روی کسب و کار ما خواهد داشت.»

مدیرعامل یکتانت نیز در پاسخ به سوال خبرنگار آی چیزها درباره اینکه گزارش سال 99 یکتانت چقدر به KPI یکتانت نزدیک بوده و آیا پیشنهاد سرمایه پذیری هم داشته اید یا خیر اظهار داشت: «پیش بینی ما برای سال 99 رشد بیشتر از 3 برابری بود. این اتفاق در یکتانت رخ داد و حتی بالاتر هم بود. بخشی از این رشد ناشی از این بود که به واسطه کرونا، رشد حرکت کسب و کارها از تبلیغات سنتی به تبلیغات آنلاین رشد قابل توجهی بود. امسال نیز همین پیش بینی را داریم. درباره سرمایه گذاری، به صورت اکتیو ما به دنبال سرمایه گذار نبودیم اما پیش نهادهای زیادی به ما شده و در حال مذاکره هم هستیم. این سرمایه گذاری در صورت وقوع با هدف این است که به تبدیل شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران سرعت ببخشد. خود یکتانت اما فعلا به سرمایه گذاری از لحاظ مالی نیاز ندارد.»

منبع:

ویدئو این نشست خبری را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها