کد خبر: 629599
تاریخ انتشار :

موزه صنایع‌دستی معاصر ایران پس از ۱۳ سال بازگشایی می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: موزه صنایع‌دستی معاصر ایران با حدود یکهزار اثر شامل ۴۰۰ اثر نفیس و فاخر پس از حدود ۱۳ سال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد بازگشایی می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ویدا توحدی گفت: از سال ۱۳۷۳ در ساختمان مرکزی سازمان صنایع‌دستی وقت، واقع در میدان ولی عصر تهران مجموعه‌­ای نفیس و برگزیده از بهترین آثار صنایع‌دستی استادان بنام و صاحب‌­سبک خریداری شده بود که از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵ به ساختمان ولنجک انتقال یافت.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: این آثار از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ در یک طبقه از موزه ظروف به نمایش درآمد. اما به دلایلی در سال ۱۳۸۷ تمام آثار، جمع‌آوری شده و در مخازن قرار گرفتند و همین امر موجب شد بسیاری از آن­ها که نفیس و فاخر بودند، به علت شرایط نامناسب نگهداری، آسیب دیده و تخریب شوند.

توحدی گفت: تعداد آثار بالغ بر یکهزار اثر است که می‌توان حدود ۴۰۰ اثر را فاخر، نفیس و برگزیده محسوب کرد.

او اضافه کرد: در سال­ ۱۳۹۹ عزمی در مسئولان امر برای احیا و بازگشایی موزه­ ای با این آثار در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد پدید آمد و پس از بررسی‌­ها و رایزنی‌­های تخصصی، سرانجام مقرر شد فضایی مناسب در مجموعه مذکور برای این منظور اختصاص داده و در کمترین زمان ممکن برای بهره‌برداری آماده شود.

مدیرکل دفتر آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر تمام امور اصلی به انجام رسیده و در آینده­‌ای نزدیک شاهد بازگشایی این موزه خواهیم بود. وجود چنین موزه­‌ای، علاوه بر افزایش اعتبار صنایع‌دستی معاصر، کانونی محوری به‌منظور پژوهش و دریافت الگوی مناسب با زمان کنونی برای دانشجویان و علاقه­‌مندان مربوطه نیز خواهد بود.

توحدی خاطرنشان کرد: صنایع‌دستی فلزی استادان حسین علاقه­‌مندان، امیر ساعی، محمود دهنوی، علی ساعی و...، صنایع‌دستی چوبی استادان مهدی طوسی، مهران امیراینانلو، مرحوم شفائی، دوخت­‌های سنتی استاد حسن رشتی وفرودی، نگارگری استادان علی کریمی، عباس رستمیان، جعفر فتاحی ، مجرد تاکستانی، سفال و سرامیک استادان محمدمهدی قان‌بیگی، انوشفر، ابوالمعالی و در بخش آبگینه استادان حاج علی بختیاری، جلال شباهنگی ، زارع و ... بخشی از آثاری این موزه به شمار می‌آید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها