کد خبر: 630191
تاریخ انتشار :

پرسشنامه آنلاین ، چالش ها و فرصت ها

پرسشنامه آنلاین ، چالش ها و فرصت ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 


احتمالا هنگامی که از مراکز پر رفت و آمد و شلوغ دیدن می کردید، افرادی را دیده اید که در حال پخش کردن پرسشنامه در میان مردم هستند و هر کسی که از کنار آنها عبور میکند، میخواهند به او پرسشنامه را بدهند. به نظر شما این کار چه مشکلات و سختی هایی را به دنبال دارد؟ آیا پرسشنامه آنلاین می تواند راهی مناسب برای این مشکلات باشد. در این مقاله می خواهیم به بررسی این مورد به صورت دقیق بپردازیم.

چالش های طاقت فرسا پرسشنامه کاغذی

چالش های توزیع و دریافت

برای اینکه با سختی این ماجرا بهتر آشنا شوید این بار شما از زاویه نگاه یک عابرپیاده باید خارج شوید و خود را در جایگاه طراح یا پرسشگر مربوطه قرار دهید. موقعیت زیر را در ذهن خود تصور کنید.

تصور کنید شما این بار یکی از همان دانشجویان یا پرسشگرانی هستید که می خواهید پرسشنامه کاغذی خودتان را در بین مردم و جامعه هدف مورد نظرتان پخش کنید. احتمالا در نگاه اول با خود فکر می کنید که ظرف دو روز تمام 1000 پرسشنامه را بین مردم پخش می کنید و کار تمام می شود. اما باید بدانید که قرار است ماجرا کمی برایتان گره بخورد.

از آنجایی که مردم دیگر دوست ندارند وقتشان را صرف امورات متفرقه کنند و به دنبال رسیدن به هدف خود هستند سعی میکنند از قبول پرسشنامه شانه خالی کرده و معذرت خواهی کنند. بنابراین پیشبینی شما از توزیع پرسشنامه که برای دو روز بود اشتباه از آب درآمده و موقعی که سرحساب میشوید، خواهید دید که چیزی حدود دو تا سه هفته برای دریافت 1000 پرسشنامه وقت صرف کرده اید. تا اینجا اوضاع افکاری که در ذهنتان می چرخد چگونه است؟ صبر کنید ماجرا هنوز تمام نشده.

مشکلات آنالیز و تحلیل پاسخ ها

حال که ماجرای توزیع و دریافت پرسشنامه ها به اتمام رسید. نوبت به وارد کردن اطلاعات این پرسشنامه ها در نرم افزارهای آماری مانند spss می رسد تا بتوانید آنالیز خوب و دقیقی از تحقیقی که انجام دادید، ارائه کنید. روند کار نرم افزار spss و ... به این صورت است که شما باید تک به تک اطلاعات و پاسخ های کاربران را در نرم افزار وارد کنید. نمیخواهم جلو چشمتان در جهنم باز کنم اما یک حساب سر انگشتی کافیست تا ببینید چه وقت زیادی را باید برای این کار اختصاص داده و این داده ها را تک به تک وارد نرم افزار کنید. اگر این را هم بتوانید در عرض یک هفته آن هم روزانه 10 الی 12 ساعت کار بدون وقفه انجام دهید، خوب است وگرنه مدت زمان بیشتری را باید متصور شوید.

راستی داشت فراموشم میشد. در حین وارد کردن اطلاعات در نرم افزار آماری، خطاهای وارد کردن اطلاعات اشتباه را هم در نظر بگیرید، که دلایل متفاوتی می تواند داشته باشد. مثلا خستگی شما، ناخوانا بودن پاسخ مخاطب و....

حالا می رسید به آنالیز و ارزیابی داده هایی که در نرم افزار آماری مد نظرتان وارد کردید و نتایج را اعلام می کنید.

 

 

پرسشنامه آنلاین چیست؟

پرسشنامه آنلاین ، به پرسشنامه ای گفته می شود که کلیه فرایندهای طراحی، توزیع، جمع آوری، تجزیه و تحلیل به صورت آنلاین و مجازی صورت می گیرد. به همین دلیل از لحاظ سرعت و دقت، بسیار بالاتر از حالت سنتی خواهید بود.

 

مزایای پرسشنامه آنلاین

استفاده از پرسشنامه آنلاین مزایای بسیار زیادی دارد. اما برای اینکه بتوانید این مزیت ها را به خوبی لمس کنید،یکبار دیگر به مثالی که برای شما مطرح کردیم دقت کنید. این بار فرآیند را از طریق پرسشنامه آنلاین تصور کنید.

فرایند طراحی پرسشنامه مانند پرسشنامه کاغذی باید انجام دهید البته در پرسشنامه آنلاین نیاز به تراز بندی کاغذ و خطوط ندارید و فقط باید سوالات مد نظر خود را در سیستم وارد کنید. پس از اینکه فرایند طراحی پرسشنامه به اتمام رسید و تنظیمات مورد نظر خود را در سیستم اعمال کردید، نوبت به آن می رسد که این پرسشنامه را توزیع کنید.

برای توزیع پرسشنامه آنلاین در بین مخاطبان جامعه هدفتان نیازی به اتلاف وقت ندارید. به راحتی می توانید یک لینک از سامانه دریافت کرده و آن را در گروه ها و راه های ارتباطی مورد نظرتان با کاربرانتان به صورت مجازی ارسال کنید.

البته راههای انتشار لینک پرسشنامه آنلاین در هر یک از سرویس ها متنوع هستند. به عنوان مثال در سامانه پرسال می توانید لینک پرسشنامه ها را کپی کرده و یا مستقیما از طریق پنل پیامکی که این سامانه در اختیار شما قرار میدهد به جامعه هدف مورد نظرتان ارسال کنید.

حتی شما می توانید برای اینکه باز هم به شیوه سنتی رفتار کرده باشید، چند نفر پرسشگر را بگیرید و یک تبلت  یا گوشی به آن ها بدهید تا آن ها در مراکز مورد نظر شما به کار پرسشگری مشغول شوند. حتی می توانید برای آن ها منطقه پرسشگری در روی نقشه مشخص کنید تا آن ها فقط در آن منطقه بتوانند پاسخ پرسش ها را ارسال کنند و خارج از منطقه مورد نظر شما امکان درج پاسخ برای این افراد وجود نداشته باشد.

پس از اینکه داده ها جمع آوری شد هم به صورت لحظه ای می توانید نمودار پاسخ گویی به سوالات را مشاهده کنید و هم پس از اینکه داده ها را دریافت کردید امکان دریافت خروجی از سامانه پرسشنامه آنلاین پرسال به صورت فایل اکسل یا خروجی نرم افزارهای آماری مانند spss را دارید. بنابراین دیگر نیاز نیست که شما شخصا و تک به تک پاسخ ها را در نرم افزارهای آماری وارد کنید.

همان طور که می بینید دیگر نیاز به توزیع و وارد کردن اطلاعات ندارید، و می توانید زمان بیشتری را برای آنالیز و تجزیه و تحلیل دقیقتر اختصاص بدهید.

 

نکات مهم در استفاده از پرسشنامه آنلاین

در فرایند آزمون آنلاین ، شما ممکن است با کمی چالش در پاسخ گویی به سوالات روبرو شوید. برای برطرف کردن این مشکلات که حتی در حوزه پرسشنامه های کاغذی هم وجود دارد، می توانید به بخش مقالات سامانه پرسال مراجعه کرده واز راهکارها و شگردهای جادویی که برای برطرف کردن این مشکلات بیان کرده اند استفاده کنید. ادرس سایت پرسال هست :https://porsall.com

 

دنیای امروز، دنیای فرصت های محدود است. پس از ابزارهایی که دارید به خوبی استفاده کنید و ارزشمندترین دارایی زندگی خود را بیهوده خرج نکنید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها