کد خبر: 633777
تاریخ انتشار :

معرفی انواع لوله آب و فاضلاب

برای لوله کشی ساختمان‌ها، مراکز اداری و تجاری باید با انواع لوله‌های آب و فاضلاب آشنایی داشته باشید. بنابراین در سیستم لوله کشی، معرفی انواع لوله آب و فاضلاب در اولویت قرار دارد.

معرفی انواع لوله آب و فاضلاب
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 هنگامی که با انواع لوله آب و فاضلاب آشنایی داشته باشید، در زمان خرید دچار مشکل نخواهید شد. به طور کلی لوله‌ها وظیفه جابجایی آب و مایعات دیگر را بر عهده دارند اما در جنس، نوع و کاربرد با یکدیگر تفاوت دارند پس هر کدام از لوله‌ها برای موقعیت‌های مختلف، کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی انواع لوله آب و فاضلاب خواهیم پرداخت. پس همراه ما باشید تا با انواع لوله‌ها آشنا شوید.

انواع لوله‌های آب و فاضلاب

لوله‌های آب و فاضلاب سبب هدایت آب و فاضلاب می‌شوند؛ به همین دلیل وجود آنها در هر منطقه‌ای لازم می‌باشد. این لوله‌ها انواع متفاوتی دارند و در مواد اولیه و نحوه نصب با یکدیگر تفاوت دارند پس معرفی انواع لوله آب و فاضلاب و اتصالات آن امری ضروری می‌باشد. اتصال لوله‌ها نیز از طریق‌ روش‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از این روش‌ها، فلنج می‌باشد. با خرید فلنج می‌توانید دو انتهای لوله را به یکدیگر متصل کنید. اتصال به وسیله چسب نیز امکان پذیر است اما به وسیله فلنج این امکان وجود خواهد داشت که تعمیر سیستم لوله کشی به راحتی انجام بگیرد. از آنجایی که لوله‌های آب و فاضلاب انواع مختلفی مانند PVC، پلیکا، پلی اتیلن و.. دارند بنابراین در ادامه به معرفی انواع لوله آب و فاضلاب خواهیم پرداخت.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن و PVC میتوانند به سایت بازرگانی سداب به نشانی sadabco.com و یا شماره تماس 02133901412 تماس بگیرند.

لوله PVC

لوله‌‌های پی وی سی Polyvinyl Chloride Pipe که از 4 دهه پیش تولید شده‌اند، امروزه از معروف‌ترین لوله‌های فاضلابی به شمار می‌آیند که در بازار عرضه شده و کاربرد بالایی دارند. این لوله‌ها توانسته‌اند در مدت زمان کوتاهی محبوبیت خود را بالا ببرند و در ساختمان‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار بگیرند. امروزه حدود دو سوم فروش لوله‌ها به لوله‌های PVC اختصاص دارد.

لوله‌های PVC تقریبا شکننده هستند و استحکام خود را در برابر حرارت از دست می‌دهند اما کاربرد زیادی دارند؛ زیرا سبک بوده و اتصال آن‌ها سریع انجام می‌گیرد. این لوله‌ها مقاومت شیمیایی بالایی دارند و در سایزهای متفاوتی در بازار وجود دارند. قیمت مناسب لوله پی وی سی سبب شده است که طرفداران بسیاری داشته باشد. این لوله معمولا در رنگ‌های سفید به بازار عرضه می‌شود اما در رنگ‌های زرد و طوسی نیز وجود دارد.

لوله پلیکا

لوله‌های پلیکا یکی دیگر از لوله‌های فاضلابی هستند که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و در بازار با رنگ‌ خاکستری دیده می‌شوند. لوله‌های یو پی وی سی برای اولین بار با برند پلیکا وارد ایران شده‌اند، به همین دلیل به لوله پلیکا، لوله UPVC نیز می‌گویند. این لوله‌ها با لوله‌های PVC شباهت زیادی دارند و تنها تفاوت آنها در این مورد است که لوله  PVC دارای دو عامل BPA و فتالات می‌باشد که سبب بالا رفتن انعطاف‌پذیری لوله خواهد شد. جنس لوله‌های پلیکا از پلی متیل کلراید می‌باشد. این لوله‌ها دارای این قابلیت هستند که آتش را پخش نکند و فقط همان نقطه مشخص آتش بگیرد. این قابلیت در دیگر لوله‌های پلاستیکی وجود ندارد.

لوله پلی اتیلن

936

لوله‌های پلی اتیلن یا PE از مقاوم‌ترین لوله‌های پلیمری محسوب می‌شوند که مقاومت زیادی در برابر پوسیدگی، خوردگی و اشعه ماورای بنفش دارند. این لوله‌ها که از گرانول شفاف پلی اتیلن ساخته می‌شوند، سبک وزن بوده و انعطاف‌پذیری بالایی دارند، اما وجود لوله‌هایی مانند لوله پلیکا و PVC سبب شده است که امروزه استفاده از این لوله‌ها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله پلی اتیلن علاوه بر مقاومت و طول عمر بالا، قیمت مناسبی دارد بنابراین هنوز هم در برخی از پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اتصال این لوله‌ها به اتصالاتی مانند زانو و سه‌راه نیازی ندارد زیرا به صورت حرارتی انجام می‌شود؛ از این رو در بسیاری از مکان‌ها کاربرد دارد. لوله‌های پلی اتیلن در رنگ‌های تیره یا سیاه وجود دارند و اتصال آنها به روش جوش حرارتی یا جوش سر به سر انجام می‌شود.

لوله زهکشی

926

لوله زهکش از وسایلی است که در مزارع کشاورزی، ساختمان‌ها و زمین‌های ورزشی کاربرد دارد. این لوله‌ها انواع مختلفی مانند لوله زهکش متخلخل، ساده و موجدار دارند. از طریق این لوله‌ها می‌توان آب اضافی را از داخل خاک یا سطح زمین خارج نمود. معمولا تولید این لوله‌ها از جنس پلی اتیلن یا PVC می‌باشد که به دو صورت مشبک و نیمه مشبک وجود دارد.

لوله زهکشی از زمان‌های دور تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس لوله‌های قدیمی از گل، سفال و سیمان بوده که امروزه مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. استفاده از لوله‌های زهکشی آهنی با زیاد شدن آهن رشد چشمگیری داشت اما ایجاد رسوب و زنگ زدن آهن سبب شد که استفاده از آنها کاهش یافته و لوله‌های پلاستیکی جایگزین آنها شوند. بهترین جنس لوله زهکشی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس پی وی سی می‌باشد که حالت خرطومی شکلی دارد و از پلاستیک فشرده ساخته شده است.

لوله پوشفیت

پوشفیت نسل جدیدی از لوله‌های فاضلابی می‌باشد که توانسته است سیستم‌های فاضلابی را به راحتی نصب و راه‌اندازی کند. این لوله‌ها نسبت به لوله‌های معمولی نصب ساده‌تری دارد. بنابراین افرادی که اطلاعات کافی در این زمینه ندارند می‌توانند یک سری اصول ساده را رعایت نمایند تا نصب و راه اندازی این لوله‌ها به راحتی انجام شود. سوکتی که در یک طرف لوله فاضلاب پوشفیت قرار دارد سبب قرار گیری لوله دوم شده، بنابراین جلوی نشت آب را خواهد گرفت. این لوله‌ها از پرکاربردترین لوله‌های مورد استفاده برای انتقال آب و فاضلاب هستند و اولین استفاده از آن در ایران به سال 1383 برمی‌گردد. لوله پوشفیت مزایای زیادی دارد. از جمله این مزایا می‌توان به سرعت نصب سریع‌، بکارگیری در کنار سایر لوله‌ها، مقاومت بالا و… اشاره کرد.

سخن آخر

هدف ما در این مقاله این است که به معرفی انواع لوله آب و فاضلاب بپردازیم تا اطلاعات شما بالا رفته و تفاوت این لوله‌ها را پیدا کنید. بنابراین در هنگام لوله کشی حتما نوع کار خود را در نظر داشته باشید و متناسب با نیاز خود، بهترین لوله را خریداری نمایید. از آنجایی که برای مصارف و صنایع گوناگون، انتخاب جنس مناسب به دانش و تخصص کافی نیاز دارد، باید در انتخاب و خرید از متخصصان کمک بگیرید تا بهترین و مرغوب‌ترین کالا را خریداری نمایید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها