کد خبر: 636000
تاریخ انتشار :

مصاحبه استخدامی چیست:

مصاحبه کاری جلسه ای که است که برای استخدام افراد و نیروها در شرکت های خصوصی و گاهی اوقات دولتی انجام میشود ، جلسات مصاحبه کاری معمولا حداقل به صورت دو نفره یعنی بین فرد متقاضی و مصاحبه کننده برگزار می شود اما امکان دارد بر اساس اهمیت پوزیشن شغلی و یا ساختار شرکت بیشتر از دو نفر مصاحبه کاری برگزار شود.

مصاحبه استخدامی چیست:
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جلسات مصاحبه استخدامی بسیار مهم است و هر دو سمت مصاحبه کاری باید برای این جلسه آماده باشند و بدانند هدفشان از این جلسات و چیست و باید بتوانند استرس خود را کنترل کنند که در ادامه به برخی نکات اشاره میکنیم. حال که متوجه شدیم مصاحبه کاری چیست بریم ببینیم چه سوالاتی در مصاحبه استخدامی مرسوم است.

پاسخ به سوالات مصاحبه شغلی

لازم نیست که جواب‌های خود را حفظ کنید، ولی برای اینکه حس نکنید روی صندلی داغ نشسته اید، باید به مطالبی که قرار است بگویید از قبل فکر کرده باشید. اگر بهتر خود را آماده کرده باشید، بدانید که در مصاحبه کاری چه اتفاقی قرار است بیفتد و بدانید که باید روی چه چیزی تمرکز کنید، عملکردتان بهتر هم خواهد شد.

نکته: دانستن اینکه آماده‌اید، اعتماد به نفستان را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که استرس‌ مصاحبه کاری برایتان بسیار کاهش یابد.

10 سوال مهم مصاحبه کاری و بهترین پاسخ ها

حال نگاهی به اینکه سوالات متداول مصاحبه شغلی چیست و بهترین جواب‌ها بیندازیم. اینگونه می‌توانید برای چالش برانگیزترین سوالاتی که ممکن است مطرح شود نیز آماده شوید.

1_درمورد خودتان به من بگویید؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند که آیا مناسب این شغل هستید یا نه. سعی کنید بدون اینکه نه کم و نه زیاد در مورد اطلاعات شخصی خود صحبت کنید، به این سوال پاسخ دهید.

می‌توانید با صحبت در مورد علایق یا تجاربی که مستقیما به کار ارتباط ندارد صحبت کنید. مثلا تعریف کنید که چگونه بزرگ شده‌اید، تحصیلاتتان چیست و چه چیزهایی برای شما انگیزه ایجاد می‌کنند.

حتی می‌توانید از خاطرات بامزه خود تعریف کنید و شخصیت خودتان را برای مصاحبه‌کننده جذاب کنید. اینطور، مصاحبه کاری هم از حالت خشک خود خارج می‌شود.

2_فکر میکنید چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: آیا شما بهترین کاندید شغل هستید؟ مسئول استخدام می‌خواهد بداند که آیا شما همه مشخصات لازمه را دارید یا نه. آماده باشید که توضیح بدهید چرا شما کاندیدی هستید که باید استخدام شود.

واکنشتان به این سوال باید همراه با اعتماد به نفس باشد. به طور مختصر توضیح بدهید که چه چیزی به شرکت اضافه می‌کنید و اینکه چرا باید استخدامتان کنند.

3_بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: این یکی از سوالاتیست که معمولا همیشه می‌پرسند تا بدانند چقدر برای پستی که می‌خواهند مناسب هستید. وقتی در مورد بزرگ‌ترین نقطه قوت شما می‌پرسند، مهم است که در مورد ویژگی‌هایتان که با این شغل مرتبط هستند صحبت کنید، این شما را از دیگران جدا می‌کند.

4_بزرگترین ضعف شما چیست؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: یک سوال متداول دیگر که مسئولین استخدام می‌پرسند این است. سعی کنید جوابتان به این سوال پیرامون ابعاد مثبت مهارت‌ها و مشخصاتتان به عنوان یک کارمند باشد. سعی کنید که نقطه ضعفی واضح را به گونه‌ای جلوه دهید که انگار نقطه قوت شماست.

همچنین می‌توانید مهارت‌هایی را که یاد گرفته اید مثال بزنید. مثلا بگویید چگونه توانستید یکی از نقاط ضعف خود را بشناسید و برای تصحیح آن قدم بردارید.

5_چرا میخواهید از کار فعلی خود استعفا دهید، یا قبلا استعفا داده اید؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: مصاحبه‌کننده می‌خواهد بداند که چرا می‌خواهید برای شرکتش کار کنید. وقتی از شما در مورد تغییر شغل یا تغییر مکان شغلیتان پرسیده می‌شود، لطفا حقیقت را بگویید و واضح صحبت کنید و بیشتر در مورد آینده صحبت کنید، خصوصا اگر نحوه جدایی شما از شرکت قبلی، چندان جالب نبوده است.

1251

6_انتظار چه دستمزدی را دارید؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: مسئول استخدام می‌خواهد بداند که انتظار چه درامدی دارید. شاید سوال ساده‌ای به نظر برسد، ولی اگر زیاده‌خواهی کنید، جواب شما می‌تواند فوری از دور خارجتان کند. اگر هم کم بخواهید، ممکن است در نهایت با حقوقی کم‌تر از انتظارتان روبه‌رو شوید.

7_چرا این کار را میخواهید؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: این سوال در مصاحبه کاری پرسیده می‌شود چون مسئول استخدام می‌خواهد بداند که شما چه چیزهایی در مورد شغلی که می‌خواهید و شرکت می‌دانید، پس لطفا قبل از اینکه در جلسه حاضر شوید، اندکی زمان بگذارید و در مورد شرکت، محصولات، خدمات، فرهنگ و ماموریتی که دارند تحقیق کنید.

به طور ویژه بگویید که چه مشخصه‌ای از شرکت باعث شده که شما فکر کار کردن برایشان بیفتید. جنبه های شرکت و پستی که بیشتر برایتان مناسب است را ذکر کنید.

8_چگونه فشار و استرس را مدیریت میکنید؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: وقتی که شرایط سر کار خوب نیست، . چه می‌کنید؟ با شرایط سخت چگونه کنار می‌آیید؟ کارفرما می‌خواهد بداند که شما چگونه استرس‌های فضای کاری را مدیریت می‌کنید.

از گفتن اینکه هرگز یا به ندرت استرسی می‌شوید، پرهیز کنید. به جای‌ آن، سعی کنید به مسئول استخدام متوجه کنید که از استرس‌های کاری آگاهی دارید و توضیح دهید که چگونه از پس آن بر می‌ایید یا حتی به عنوان یک مزیت خدادادی از آن استفاده می‌کنید.

9_یک شرایط سخت کاری یا پروژه سنگین تعریف کنید و توضیح دهید که چگونه از پسش بر می آیید.

چیزی که می‌خواهند بدانند: مصاحبه‌گر می‌خواهد بداند که شما هنگام مقابله با تصمیمات سخت چگونه عمل می‌کنید. مثل همان سوال در مورد استرس، آماده باشید که یک مثال از کار سختی که در شرایط ناهموار انجام داده اید بزنید. مهم است که وارد جزئیات شوید و داستانتان را قابل باور و جذاب جلوه دهید.

10_اهداف آینده شما چیست؟

چیزی که می‌خواهند بدانند: این سوال به این خاطر طراحی شده که بدانند آیا قرار است ماندنی باشید یا به محض پیدا کردن شرایط بهتر، جدا می‌شوید. سعی کنید بیشتر روی شرکت و کاری که قرار است انجام دهید تمرکز کنید و به مسئول استخدام القا کنید که این شغل با اهداف بلند‌مدت شما هم‌خوانی دارد.

در پایان مصاحبه کاری،‌ اکثرا از شما می‌پرسند که آیا سوالی دارید یا نه. اگر سوالی نداشته باشید، باعث می‌شود که به نظر بیاید شما انسانی بی‌تفاوت هستید. خوب است که از قبل، یک لیست از سوال‌هایی که می‌توانید بپرسید داشته باشید.

1252

تکمیل رزومه شغلی برای مصاحبه کاری در روبرد

شبکه اجتماعی تحصیلی روبرد امکانی فراهم کرده که شما میتوانید رزومه کاری و سوابق تحصیلی خود را وارد کنید و در زمان مصاحبه کاری و استخدامی لینک رزومه در روبرد را ارائه دهید تا شرکتی که قصد استخدام شمارا دارد به راحتی به سوابق شما دست پیدا کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها