کد خبر: 636732
تاریخ انتشار :

"خودکشی" کروناویروس با یک جهش جدید!؟

در ماه اکتبر تعداد موارد تایید شده‌ی کووید-۱۹ ژاپن به طور غیرمنتظره‌ای کاهش یافت و اکنون دانشمندان ژاپنی ادعا می‌کنند که این ویروس جهشی مفید داشته که به نوعی خودکشی آن را رقم می‌زند.

"خودکشی" کروناویروس با یک جهش جدید!؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا و به نقل از چاینادیلی، اقدامات پیشگیرانه ژاپن شدیدتر از پیش نشده است بنابراین به نظر می‌رسد پدیده کاهش موارد ابتلا ناشی از بروز نوعی جهش در ویروس باشد.

محققان ژاپنی می‌گویند که این جهش جدید در کروناویروس ممکن است آن را وادار به "خودکشی" کند.

به نقل از خبرگزاری کیودو نیوز، محققان موسسه ملی ژنتیک ژاپن و دانشگاه نیگاتا به تازگی آخرین تحقیقات خود را منتشر کرده‌اند. مطالعات نشان داده که در ژنوم سویه جهش یافته دلتا، آنزیمی به نام "nsp۱۴" جهش پیدا کرده است و این جهش باعث عدم بازسازی کامل ویروس و مرگ آن می‌شود.

در فرآیند تکثیر و انتشار سریع ویروس، ژنوم‌ گاهی دچار جهش اشتباه می‌شود این موضوع یکی از دلایل اصلی بیماری نیز هست.

در این مورد، آنزیم "nsp۱۴" مسئول بازسازی ویروس است. اگر این فرآیند به موقع انجام نشود، جهش‌های زیادی روی هم انباشته می‌شود و ویروس قادر به تکثیر نخواهد بود.

محققان دریافتند که ویروس‌هایی که جهشی در آنزیم "nsp۱۴" دارند، ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از ویروس‌های معمول جهش می‌کنند. بنابراین زمانی که موارد ابتلا در ماه اوت در ژاپن به اوج خود رسید این جهش در "nsp۱۴" رخ داده بود.

در موج پنجم با افزایش گسترش بیماری میزان ویروس‌هایی که "nsp۱۴" آن‌ها جهش پیدا کرده بود افزایش یافت.

این نوع از ویروس در بسیاری از مبتلایان موج پنجم وجود داشت این موضوع از نظریه‌ای مبنی بر ضعیف شدن ویروس سارس-کوو-۲ به دلیل تغییرات در آران‌ای RNA پشتیبانی می‌کند.

تعداد مبتلایان ژاپن در روز شنبه به ۲۲۹ نفر رسید که کمتر از یک درصد ۲۵ هزار و ۹۰۰ مبتلا در بیستم ماه اوت است.

"ایزورو اینوئه"(Izuro Inoue)، پروفسور موسسه ملی ژنتیک ژاپن باور دارد که علت کاهش تعداد مبتلایان بروز جهش در "nsp۱۴"  باشد که باعث بروز جهش‌های غلط و در نهایت نابودی ویروس می‌شود.

علاوه بر آن محققان تصور می‌کنند که آنزیمی به نام “APOBEC” باعث تغییر "nsp۱۴" شده باشد. گفته می‌شود این آنزیم در شرق آسیا و اقیانوسیه در بسیاری از افراد فعال است.

با این حال پیش از آن که جشن گرفتن را آغاز کنیم باید در نظر داشته باشیم که تنها گونه‌هایی از ویروس که دارای آنزیم "nsp۱۴" هستند ممکن است در حال ضعیف شدن باشند این بدان معناست که احتمال بروز جهش‌های واگیردارتر و خطرناک‌تر در سایر گونه‌های ویروس وجود دارد.

این تحقیقات ژاپنی نباید منجر به گمانه‌زنی‌های اشتباه مبنی بر مرگ کروناویروس جدید شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها