کد خبر: 637468
تاریخ انتشار :

هاشمی‌مقدم: نتایج اسکو فوق‌العاده بوده است؛ حاشیه‌ها زودتر برطرف شود

پیشکسوت فوتبال ایران با اشاره به عملکرد چشمگیر «دراگان اسکوچیچ» در تیم ملی گفت: در هر کجای دنیا، کسی که این نتایج را بدون هیچ نامی، تنها روی کاغذ مشاهده کند، شگفت‌زده می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 امیر هاشمی مقدم، روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره پیروزی ۲ بر یک تیم ملی ایران مقابل لبنان اظهار داشت: مسلما از قبل مشخص بود که بازی ساده‌ای نخواهد بود. لبنان میزبان بود و تمام امکانات و قدرتش را به کار گرفت تا شرایط را برای ما در داخل و بیرون زمین سخت کند. حتی زمین تمرین مناسب در اختیار تیم ما قرار نگرفت. درباره مسائل فنی هم آنها اطلاع داشتند که تیم ایران به ویژه در خط هافبک و حمله ستاره‌های زیادی دارد و از سرعت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه افزود: آنها طبیعتا عقب کشیدند و نبض بازی را به ایران سپردند. اما مهم اینجا بود که ما چطور از این مساله استفاده و با حفظ توپ موقعیت خلق کنیم. پاس دادن و حفظ توپ خوب است اما در فوتبال برای بردن، به میدان می‌روید و برای بردن نیاز به گل زدن دارید. پس باید موقعیت ایجاد شود. ما به اندازه کافی موقعیت داشتیم اما یک مقدار بازی سنگین دنبال می‌شد. حس می‌شد که در موقع حمله تعادل وجود ندارد. منظورم این است که مکمل‌ها کافی نبود. وقتی طارمی در تیم نیست مکمل آزمون، جهانبخش و بقیه نفرات حاضر در فاز تهاجمی از بین می‌رود. قدوس جایگزین شد. او بازیکن باکیفیتی است. چه بازیکن شماره ۱۰ باشد چه در خط حمله حضور داشته باشد. اما تا رسیدن به هماهنگی نیاز به زمان دارد و در بازی با تیم‌هایی که فشرده در دفاع کار می‌کنند، شرایط پیچیده می‌شود.

پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران در ادامه خاطرنشان کرد: گلی که دریافت کردیم، روی اتفاق بود اما اتفاق به نظر من وجود ندارد. یا کیفیت وجود دارد یا ندارد. توپ چه بیرون رفته بود و چه نرفته بود باید تمرکزمان حفظ می‌شد و نباید به داور کار می‌داشتیم. اگر این اتفاق رخ می‌داد و سریع‌تر عکس‌العمل نشان می‌دادیم آن گل را دریافت نمی کردیم. یک بر صفر عقب افتادیم اما مساله ارزشمند این بود که بچه‌ها سعی کردند به بازی برگردند و جبران کنند. قدرت یک تیم فقط به دریبل‌زنی و شوت‌زنی بستگی ندارد و قدرت ذهنی مهم است. هیچ فرقی نمی‌کند چه زمانی گل می‌زنید. حالا دقیقه یک یا ۹۵ گل بزنید تفاوتی ندارد. شیرینی برد پنجشنبه بابت گل دیرهنگام دوچندان شد و نشان داد کیفیت برگشت به بازی را داریم و باید خوشحال باشیم.

وی درباره وضعیت ایران در جدول رده‌بندی گفت: صدرنشین هستیم و کره جنوبی با ۱۱ امتیاز دوم است. همه چیز در دست خودمان خواهد بود و با تیم رده سوم هشت امتیاز فاصله داریم. این خیلی غیرفوتبالی است اگر بخواهیم این امتیاز را از دست بدهیم اما روی کاغذ هر اتفاقی ممکن است رخ بدهد. سه شنبه با سوریه بازی داریم و بعد از آن چهار مسابقه پیش روی ما خواهد بود که دو مورد آن در خانه است. تیم‌های سوم تا ششم هم باید با یکدیگر بازی داشته باشند و امتیاز از دست می‌دهند. خیلی خوش‌بین هستم تا به عنوان صدرنشین راهی جام جهانی قطر شویم.

هاشمی مقدم درباره پُست اینستاگرامی بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران اذعان داشت: پستی که بازیکنان تیم ملی در فضای مجازی منتشر کردند چیزی بود که تا حدودی مردم مطلع بودند و قدیمی است. تیم ملی ایران از لحاظ فنی کیفیتی بالایی دارد اما در برنامه‌ریزی ضعف وجود دارد و ما در این شرایط وارد مسابقات می‌شویم. مثال می‌زنم؛ وقتی به لبنان می‌رویم و می‌بینیم زمین تمرین و هتل مناسب نیست چرا نباید یک نماینده از فدراسیون به اینجا برود و امکانات را ببیند و مشکلات را حل کند. این یک مشکل مدیریتی بود که رخ داد. باید اطلاعات ۱۰۰درصدی از جایی داشته باشیم که قرار است تیم ملی به آنجا برود. از جام جهانی صحبت می‌کنیم. تعجب می‌کنم که چرا گروه آنالیزی وجود ندارد تا موقعیت تیم میزبان بررسی شود. بازیکنان کاملا حق دارند و باید این کار را انجام می‌دادند.

وی افزود: چند ماه از بازی‌های بحرین گذشته اما پول نگرفتند. همه بازیکنان در ایران شاغل نیستند و ما لژیونرهای زیادی داریم. مسافتی که طی می‌شود انرژی زیادی می‌گیرد و اذیت‌کننده خواهد بود. آنها حقشان را می‌خواهند. این سهمی است که فیفا و ای‌اف‌سی هم در نظر گرفته است. مسائل البسه تیم ملی باورنکردنی است. چیزی که من می‌بینم واقعیتی است که بچه‌ها ذکر کردند. وظیفه‌ فدراسیون فوتبال این است تا کیفیت البسه را افزایش دهد. باید قدر این بازیکنان را بدانیم. خوشحالم که این پست را می‌بینم. چرا؟ چون شاهد همبستگی بچه‌ها بودم و به عنوان مربی خیلی لذت بردم. وقتی مربی بودم بچه‌ها با یک تصمیم من مشکل داشتند و همگی باهم این مساله را اعلام کردند. با من صحبت کردند و چند روز بعد چیزی که آنها گفتند را قبول کردم. این یکپارچگی در نهایت منجر به این شد که تمام بازی‌ها را با نتایج خوب بردیم. تیم ملی الان همبستگی بالایی را بین بازیکنانش می‌بیند. می‌بینید که بازیکنان تعویضی چه انگیزه‌ای دارند. امیدوارم سریع‌تر این مشکلات رفع شود.

وی درباره عملکرد دراگان اسکوچیچ در تیم ملی ایران اضافه کرد: فقط نتایج دراگان اسکوچیچ در تیم ملی را روی کاغذی بنویسید و نام او را ذکر نکنید. در هر کجای دنیا، کسی که این نتایج را روی همان کاغذ مشاهده کند و متوجه شود که در ۱۲ بازی ۱۱ برد به دست آمده و باختی در کار نبوده شگفت‌زده می‌شود و می‌گوید چقدر فوق‌العاده. باید بگویم که در نهایت همه باهم نتایج را در کنار یکدیگر به دست می‌آورند. در تیم ملی نسل طلایی‌ای وجود دارد که دست مربی  را بازتر می‌کند و کارش راحت‌تر می‌شود. اسکوچیچ کیفیت خوبی دارد ولی مقداری در زمان‌بندی تصمیماتی که اتخاذ می‌کند باید تجدید نظر کند. ای کاش مسائل بین او و طارمی به صورت کنفرانس خبری توضیح داده می‌شد و اینطور حواشی درست نمی‌شد که هر کسی بیاید و نظر بدهد. اصل قضیه این است که ایران با ۱۳ امتیاز صدرنشین است و ما فقط یک تساوی مقابل کره جنوبی داشته‌ایم. عملکرد ما خوب بوده است. هنوز پنج بازی دیگر در این مرحله داریم و و خیلی کنجکاو هستم. این پنج مسابقه تعیین‌کننده است. وقتی که ایران صعودش قطعی شد باید دید چطور عمل خواهد کرد.

ستاره اسبق تیم فوتبال استقلال درباره دیدار با سوریه بیان داشت: بازی با سوریه معادل بازی با لبنان است اما سوری‌ها خشن‌تر کار می‌کنند. لبنان دروازه‌بان بسیار خوبی به نام مصطفی مطر داشت و  تیمشان هم علاقه بیشتری به فوتبال بازی کردن داشت. سوریه کمی بسته کار را جلو می‌برد. بازی کردن مقابل این تیم مشکل‌تر است. آنها در پایین جدول هستند و این می‌تواند به ضرر ایران باشد. آنها چیزی برای از دست دادن ندارند و هر کاری می‌کنند تا ایران را شکست دهند. امیدوارم مانند لبنان، در اردن مشکل زمین تمرین نداشته باشیم.

وی درباره اشتباهات بیرانوند در درون دروازه و احتمال حضور عابدزاده گفت: امیر عابدزاده دروازه‌بان شایسته‌ای است. علیرضا بیرانوند هم در این بازی یکی دو اشتباه داشت. تعویض یک دروازه‌بان سخت است و این کار را برای مربی دشوار می‌کند؛ آن هم گلری که فقط دو گل تا به اینجا دریافت کرده است. شاید تغییر دروازه‌بان در این مقطع کمی غیر منطقی باشد. او تیم‌های مقابل را می‌شناسد و باتجربه است. بیشترین مساله‌ای که به آن فکر می‌کنم پست دفاع مرکزی است. دو بازیکن یارگیر داریم که بازیساز نیستند و دفاع در فضا برایشان مشکل است. ای کاش مدافع وسط دیگری داشتیم که بازیسازی می‌کرد و می‌توانست در فضاها دفاع کند. حیف است این تیم با چنین هافبک‌ها و مهاجمانی که در میانه میدان توپ سالم به آنها نرسد. یک دفاع وسط خوب می‌تواند نقش یک پخش کننده را هم ایفا کند.

هاشمی‌مقدم همچنین افزود: در سمت چپ خط دفاعی جعفر سلمانی، میلاد محمدی، احسان حاج‌صفی، امید نورافکن و وحید امیری را داریم. میلاد محمدی کم به میدان رفته است. نورافکن، امیری وحاج صفی را در اختیار داریم. مقابل سوریه چون تمرکز تیم حریف روی ضدحمله است مساله بسیار نگران‌کننده‌ای نخواهیم داشت. به مدافع چپ و راستی نیاز داریم که نفوذهای خوبی داشته باشند. نورافکن، حاج صفی و امیری توانایی این کار را دارند. با توجه به محرومیت جهانبخش، امیری احتمالا یک خط جلو خواهد آمد تا به جای علیرضا بازی کند. باید دید از بین احسان و امید چه کسی به بازی گرفته خواهد شد.البته میلاد هم بدون شانس نیست.

وی درباره عملکرد سامان قدوس مقابل لبنان خاطرنشان کرد: سامان یک دفعه در ترکیب ثابت قرار گرفت و به مصاف تیمی رفت که بسته و ضدفوتبال کار می‌کرد. سامان فنی، تکنیکی و خلاق است و پاس عمقی می‌دهد و میل گلزنی بالایی دارد. او نیازمند فضای بیشتری است. نباید یک بازی باعث شود تا سامان کنار گذاشته شود؛ او باید بازهم شانس داشته باشد. می‌توان به جای قدوس از کریم انصاری‌فرد در پست شماره ۱۰ استفاده کرد یا اینکه کریم در کنار سردار آزمون به عنوان مهاجم انجام وظیفه کند. امیدوارم طارمی برای اردوی بعدی دعوت شود. او جزو بهترین مهاجمان ما و آسیا است.

هاشمی مقدم در پایان گفت: حاشیه‌ها باید هرچه سریع‌تر کنار برود. برد مقابل سوریه می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اگر در بازی پیش رو ببریم که ۱۰۰درصد همینطور خواهد بود مسیرمان برای رفتن به جام جهانی کاملا هموار خواهد شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها