کد خبر: 638191
تاریخ انتشار :

علت مهاجرت پزشکان چیست؟

رییس کل سازمان نظام پزشکی کشور گفت: ماهانه بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی به مردم ارائه می‌شود و در هیچ زمینه ای نیاز به اعزام بیمار به خارج نداریم.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 محمد رییس زاده روز دوشنبه در نشست خبری که در محل سازمان برگزار شد، افزود: آموزش تئوریک از سال‌های گذشته در حوزه بهداشت و درمان ادغام شده و افتخارات زیادی در این حوزه داریم بطوریکه در گذشته بیماران برای درمان به خارج از کشور اعزام می شدند و اکنون به دلیل کیفیت آموزش پزشکی، سالانه بالای ۱۵۰ هزار بیمار خارجی برای درمان به ایران می آیند و پزشکی ما پیشرفت های زیادی در بخش درمان کرده است.

وی اظهار داشت: ماهانه بیش از ۸۰ میلیون خدمت از سوی جامعه پزشکی به مردم ارائه می شود و در هیچ زمینه ای نیاز به اعزام بیمار به خارج نداریم.

ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم به صلاح نیست

رییس زاده همچنین ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در شرایط کنونی به صلاح نیست و تاکید کرد: چرا ما ادغام آموزش در صنعت را در وزارت علوم  نمی بینیم، در حالیکه در گذشته آموزش پزشکی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه های مربوطه وزارت علوم ادغام شده و از وزیر علوم درخواست می کنیم حد و حدود و حریم وزارتخانه را رعایت کند.

وی ادامه داد: نظرت کارشناسی در مورد طرح مطرح شده از سوی وزارت علوم باید توسط وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

ظرفیت پزشکی ۵۰ درصد افزایش یافته 

رییس زاده با بیان اینکه ظرفیت پذیرش پزشکی از سال ۹۲ تاکنون ۵۰ درصد افزایش یافته، گفت: در حال حاضر ۶۴ دانشکده پزشکی دانشجو پذیرش می کنند و افزایش ظرفیت و توسعه آموزش پزشکی متفاوت با سایر رشته هاست.

وی افزود: نگران سلامت مردم هستیم و هر اقدامی که بدون نظرات کارشناسی در حوزه بهداشت و درمان انجام شود به ضرر سلامت مردم خواهد بود.

رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: فارغ التحصیلان بی کیفیت در جامعه پزشکی قابل قبول نیستند و کیفیت در آموزش پزشکی برای ما اهمیت دارد.

رییس زاده تصریح کرد: برای توسعه آموزش پزشکی برنامه ریزی کارشناسانه شده و افزایش ظرفیت پزشکی باید با یک شیب منطقی و تضمین کیفیت توسط  دست اندرکاران مربوطه انجام شود.

مهاجرت پزشکان ارتباطی به کرونا ندارد

وی اظهار داشت: شمار مهاجرت پزشکان آمار معناداری نیست و این موضوع ربطی به دوران کرونا ندارد.

رییس زاده افزود: البته مهاجرت پزشکان همواره برای ما نگران کننده است و برخی پزشکان شرایط کار را در کشور مناسب نمی بینند و اقدام به مهاجرت می کنند.

وی تصریح کرد: البته غیرواقعی بودن تعرفه های پزشکی و دشوار شدن دوره های دستیاری تخصصی نیز از دلایل مهم مهاجرت پزشکان است.

رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اکنون شرایط اقتصادی برای پزشکان عمومی مهیا نیست و دوران رزیدنتی نیز به لحاظ فشار کاری و معیشتی دشوار شده و این مسایل باعث مهاجرت این قشر می شود.

رییس زاده گفت: پزشک عمومی با کار سنگین در بیمارستان چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق می گیرد و کارگری زندگی می کند و باید اصلاح شود.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری درباره افزایش حقوق دستیاران افزود: از این اقدام رهبری تشکر می کنیم و امیدواریم حقوق پزشکان عمومی نیز افزایش یابد و اکنون این موضوع را از طریق سازمان بودجه و مدیریت برنامه ریزی پیگیری می کنیم.

رییس زاده ادامه داد: اکنون دوره های فوق تخصصی نیز سخت تر شده و اگر اصلاح نشود در چند سال آینده برای درمان باید بیمار به خارج اعزام شود و اعتبارات ارزی نیز تخصیص دهیم. به عنوان مثال در اعمال جراحی اطفال فهرست های انتظار تا یکسال طول می کشد که به صلاح کشور نیست.

وی افزود: برخی کشورها، به پزشکان متخصص ۱۰ برابر ما حقوق می دهند و تمایل به مهاجرت افزایش می یابد که اقدام خوبی نیست، باید روح امید و سرزندگی با افزایش موضوعات معیشتی و رفاهی در پزشکان ایجاد شود.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه باید شرایط تحصیلی و کار را برای پزشکان بهبود دهیم، گفت: بهبود شرایط معیشتی و رفاهی برای پزشکان باعث می شود آنها به سمت خودکشی نیز نروند.

رییس زاده اظهار داشت: پزشک عمومی باید بعد از فارغ التحصیلی در سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده کار کند و سپس وارد رشته های تخصصی شود و باید شرایط دوره دستیاری را نیز هموارتر کنیم.

رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: با توجه به حدود ۱۸ درصد رشد تجهیزات حوزه پزشکی، باید شورای عالی بیمه نیز تعرفه ها را اصلاح کند تا خدمات بهتر و با کیفیت تری برای مردم ارائه شود.

کاهش ۱۲۰ درصدی ثبت شکایات در سال گذشته 

وی گفت: در سال ۹۹ با توجه به شرایط کرونایی، ثبت شکایات پزشکی ۱۲۰ درصد کاهش یافته و از هفت هزار به ۲۱۰۰ مورد قصور پزشکی رسیده است.

رییس زاده افزود: با توجه به هجمه خدمات پزشکی که در کشور ارائه می شود این عدد قصور پزشکی قابل توجه نیست.

نگاه مثبت به مقوله طب سنتی 

وی اظهار داشت: طب سنتی آکادمیک و زیر نظر وزارت بهداشت باید توسعه یابد و سازمان نظام پزشکی نگاه مثبتی در این زمینه دارد  و شواهدی مبنی بر تفاوت طب مدرن و سنتی بر درمان وجود ندارد و متأسفانه افرادی که پزشک نیستند در کار درمان دخالت می کنند و با ادعای درمان از طریق طب سنتی، جان مردم را به خطر انداخته یا باعث به تعویق افتادن درمان بیماری می شوند.

رییس زاده خاطرنشان کرد: به عنوان مثال کلیپ های متعددی از بیماران خودم مشاهده می کنم که از طریق افراد فاقد صلاحیت و به ادعای درمان از طریق طب سنتی بیماری آنها گسترش یافته و حتی منجر به قطع عضو شده است.

وی افزود: هزینه برخورد با افراد فاقد صلاحیت باید افزایش یابد. در پی جلسات متعددی که با وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی داشتیم، برنامه هایی در حال انجام است.

عضویت سازمان نظام پزشکی در ستاد کرونا

رییس زاده از عضویت سازمان نظام پزشکی در ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: از رییس جمهوری و وزیر بهداشت برای این اقدام تشکر می کنم از اینکه ظرفیت جامعه پزشکی در بحث کرونا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی از اقدام وزیر بهداشت در پوشش گسترده واکسیناسیون عمومی علیه کرونا قدردانی کرد.

توزیع پزشک نامناسب است 

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه کمبود پزشک در کشور وجود ندارد، از توزیع نامناسب آن انتقاد کرد و گفت: گروه‌های جهادی بیش از سایر گروه ها خدمات درمانی به مردم بویژه در مناطق محروم ارائه می دهند.

وی افزود: اکنون پزشک در کشور کم نداریم در حالیکه در برخی کشورهای پیشرفته اجازه ویزیت توسط یک متخصص سه ماه طول می کشد.

رییس زاده با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار مرکز بهداشتی و درمانی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: حدود ۳۳ هزار بهورز نیز در ارتباط با پزشک خانواده خدمات ارائه می دهند.

قصور پزشکی جرم نیست

وی با بیان اینکه قصور پزشکی جرم نیست، گفت: پزشک قصد نجات جان بیمار را دارد و اگر قصوری رخ می دهد، نباید به نگاه جرم آن را تلقی کرد.

رییس زاده با بیان اینکه باید هزینه های پرداختی از جیب مردم به ۵۰ درصد کاهش یابد، افزود: واقعی کردن تعرفه ها به نفع مردم است و رویکرد سیاسی در این زمینه نداریم و سیاسی کاری را آفت سلامت و نظام پزشکی می دانیم و رعایت استانداردها ضوابطی دارد.

پزشکان حتما در مطب کارتخوان نصب کنند

رییس سازمان نظام پزشکی در این نشست به پزشکان توصیه کرد که حتما در مطب ها کارتخوان نصب کنند و برخورد با افرادی که این کار را انجام نمی دهند به عهده معاونت درمان وزارت بهداشت است.

رییس زاده اظهار داشت: حدود ۳۳۵ هزار نفر عضو سازمان نظام پزشکی هستند  و بیش از ۱۶ هزار مطب در کشور وجود دارد و ۹۹ درصد پزشکان کارتخوان در مطب ها نصب کرده اند.

ورود غیرمتخصصان به اعمال زیبایی جرم است

وی ورود افراد غیرمتخصص به انجام اعمال زیبایی را جرم دانست و گفت: کلینیک ها و مطب ها شان انسانی و حرفه ای را در بحث زیبایی رعایت کنند و سازمان نظام پزشکی برنامه هایی برای برخورد با افراد فاقد صلاحیت در این حوزه و تبلیغات آن در نظر دارد.

به گفته رییس زاده، تبلیغات در سایت های مجازی و ویزیت در منزل توسط افراد فاقد صلاحیت غیر قانونی است و مردم به آنها اعتماد نکنند.

وی افزود: مقابله با درمانگران غیرمرتبط و خارج از شماره نظام پزشکی جدی است و آنها حق دخالت در درمان را ندارند.

مرگ ۱۴۸ پزشک در دوران کرونا

رییس زاده با بیان اینکه تعداد شهدای مدافع سلامت در دورا کرونایی از دوران دفاع مقدس بیشتر است، اظهار داشت: ۱۴۸ پزشک در دوران کرونا جان خود را از دست دادند و شجاعانه در برابر این بیماری سینه سپر کردند و ما سه برابر بیشتر از دوران هشت سال دفاع مقدس شهید دادیم.

وی افزود: جامعه پزشکی همیشه در صیانت و حفاظت از مردم ایثار کرده و حیات بخش ملی هستند، نباید نگاه به این جامعه صنفی و یک سو گرایانه باشد.

رییس زاده تصریح کرد: صیانت از حقوق جامعه پزشکی و سر و سامان دادن به وضعیت آنها باعث ارتقای خدمت به مردم می شود و در این ۲۰ ماه سختی های زیادی را تحمل کرده و انصاف نیست با ایجاد بحث های حاشیه ای با روح و روان آنها بازی شود.

وی تصریح کرد: طرح هایی از جمله تشکیل نظام طب سنتی در مجلس، افزایش ظرفیت ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی، اصلاح آموزش پزشکی در مجلس و ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم برای جامعه پزشکی مطرح شده و زمان مطرح کردن آنها اکنون ضروری نیست.

رییس زاده افزود: جامعه پزشکی با این شرایط کرونایی سخت مواجه است و باید به شرایط پایدار برسد و لازم است در این دوران با همدلی مسوولان و رسانه ها همراه آنها باشیم.

وی با بیان اینکه در مجموع  بیش از ۲۵۰  پزشک در کشور تقدیم شده است، گفت: رسالت جامعه پزشکی بر مردم روشن است و بسیاری از جانبازان نیز مرهون زحمات این قشر هستند و البته ما پزشکان جانباز زیادی نیز در کشور داریم.

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در این نشست گفت: پزشکان عمومی اجازه ورود به حوزه های تخصصی را ندارند و بر اساس قوانین و پروتکل ها باید فعالیت کنند.

وی افزود: تخلفات در هر حوزه ای از جمله پزشکی وجود دارد و سازمان نظام پزشکی در برخورد با تخلفات قاطع و جدی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها