کد خبر: 641195
تاریخ انتشار :

تحقیقات علیه کارمندان شهرداری تشدید می‌شود

دادگاهی در ترکیه اعلام جرم علیه مظنونان از یک انجمن مذهبی را در پرونده‌ای که می‌تواند به پیگردهای حقوقی و سیاسی علیه شهرداری استانبول منجر شود، پذیرفت.

تحقیقات علیه کارمندان شهرداری تشدید می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 روند دادگاهی ۳۲ تن از کارمندان شهرداری استانبول که عضو " انجمن همبستگی و کمک متقابل علمای دین" هستند، به ظن ارتباط با نیروهای کرد قرار است ۱۸ فوریه ۲۰۲۲ برگزار شود. ۹ تن از مظنونان در بازداشت پیش از دادگاهی به سر می‌برند.

تصمیم دادگاه ترکیه در پی تحقیق وزارت کشور است که روز یکشنبه علیه صدها تن از کارمندان شهرداری استانبول به ظن ارتباط با گروه‌های "تروریستی" انجام شد. این پرونده‌ها باعث بروز این نگرانی شده که دولت آنکارا شاید به دنبال هدف قرار دادن "اکرم امام‌اوغلو"، شهردار استانبول است که رقیب احتمالی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات ۲۰۲۳ محسوب می‌شود.

در اعلام جرم ۳۳۵ صفحه‌ای علیه این افراد که دادگاه پذیرفته، آمده که "انجمن همبستگی و کمک متقابل علمای دین" از دستورات عبدالله اوجالان، موسس محبوس حزب کارگران کردستان ترکیه پیروی می‌کند تا یک سازمان مذهبی جایگزین برای امور مذهبی رسمی ترکیه با هدف جلب حمایت برای کردهای ترکیه ایجاد کند.

در این کیفرخواست آمده، افرادی که با انجمن ارتباط داشتند به عنوان امام جماعت و غسال در تدارک مراسم تدفین اسلامی توسط شهرداری استانبول به کار گرفته شدند؛ همچنین برخی از مظنونان کمک‌های شهرداری را به خانواده‌هایی که مرتبط با پ.‌ک.‌ک هستند، می‌دادند.

وزارت کشور ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که تحقیقات ویژه‌ای را علیه ۵۵۷ تن از کارمندان شهرداری استانبول و شرکت‌های تابعه آن آغاز کرده است. این افراد و شرکت‌ها به ارتباط با گروه‌های "تروریستی" از جمله سازمان گولن، گروه‌های چپ افراطی و همچنین پ.ک.ک متهم شده‌اند.

در این میان، شهردار استانبول از ۸۶ هزار کارمندش دفاع کرد و خواستار برکناری سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه شد که گفته بود یک سری افراد را که با گروه‌های "تروریستی" مرتبط هستند، در میان کارمندان شهرداری شناسایی کرده و هدفش از این اقدام، مقابله با "تروریسم" است.

همچنین دولت باغچلی، متحد اصلی اردوغان نیز روز پنجشنبه گفته بود که اگر ارتباط این افراد با گروه‌های "تروریستی" ثابت شود، شهردار استانبول باید اخراج شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها