کد خبر: 656151
تاریخ انتشار :

مواردی که باید پیرامون سنگ‌ها و سنگ شکن‌ها بدانیم

مواردی که باید پیرامون سنگ‌ها و سنگ شکن‌ها بدانیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سنگ شکن‌ها ماشین‌هایی هستند که برای کاهش اندازه سنگ‌ها و سنگ‌های معدنی استفاده می‌شوند. سنگ‌ شکن‌ها به منظور تولید سنگدانه، بازیافت مصالح ساختمانی و در کار عملیات معدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب سنگ شکن مناسب بسته به هدف کاربر امکان‌پذیر است. در ادامه انواع سنگ شکن مانند آسیاب چکشی و دیگر موارد را بررسی می‌کنیم. همچنین نکاتی را که کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند، گردآوری کرده‌ایم.

انواع سنگ شکن، معرفی ۵ مورد از بهترین سنگ شکن‌ها

بسته به هدف و جنس ماده می‌توانید از انواع سنگ شکن‌ها استفاده کنید. سنگ شکن‌‌ها معمولا به صورت: دستگاه سنگ شکن فکی، سنگ شکن مخروطی، سنگ شکن ضربه‌ای، چکشی و استوانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه کار انواع سنگ شکن‌ها

gh

معمولا مواد به وسیله کامیون حمل و در داخل سیلو فیدر سنگ شکن تخلیه می‌شوند. سپس توسط نوار نقاله به محل دپو انتقال پیدا می‌کنند. در ادامه بیشتر به جزئیات کارکرد هر یک از مدل‌ها می‌پردازیم.

۱.سنگ شکن کوبیت چیست و چه کاربردی دارد؟

سنگ شکن کوبیت با نام آسیاب ضربه‌ ای نیز شناخته می‌شود. این نوع سنگ شکن به عنوان سنگ شکن اولیه کاربرد ندارد و در واقع سنگ شکن ثانویه است که در واحد سنگ شکنی خطوط فراوری و خردایش مواد معدنی استفاده می‌شود.

این سنگ شکن جهت خرد کردن مصالح کوهی و رودخانه‌ای در سایزهای متفاوتی به کار می‌رود. از این نوع بیشتر برای خردایش کانی‌های نرم با ابعاد متوسط استفاده می‌شود. هدف از این استفاده تبدیل کانی‌ها به ریزدانه‌های ماسه، نخودی و بادامی است.

روتور این نوع آسیاب ضربه ای دارای ۲ تا ۶ ردیف دیسک و چکش است که با سرعت 900 تا 1100 دور بر دقیقه  دوران می‌کنند. سرعت حرکت آن‌ها ۱۵ تا ۵۰ دور در ثانیه است.  این چکش ها سنگ و مواد معدنی را به طرف جدار داخل سنگ شکن پرتاب می‌کنند.

 با چرخش روتور و پرتاب سنگ‌ها و برخورد با سپرهای آجردار یا زره های آسیاب خردایش انجام می‌شود. این سپرها دارای آلیاژهای ضد سایش نیز هستند. تا بتوانن زمان بیشتری روی آسیاب کار کنند معمولا بدنه این آسیاب ها به صورت دوجداره ساخته می شوند یک جداره بدنه اصلی دستگاه و جداره دوم که از جنس ضد سایش و با قابلیت تعویض بعد از فرسایش است طراحی و ساخته می شوند

مزایا و معایب سنگ شکن کوبیت

  • مزایا: قدرت خرد کنندگی بالا، تولید مصالح شکسته و تیز، و تعویض آسان قطعات من جمله مزایای آن هستند.
  • معایب: دستگاه در کانی‌های و مواد سخت استهلاک و فرسایش بالایی دارد. همچنین لرزش و بالانس آن زیاد است.

۲. دستگاه سنگ شکن فکی

این نوع نیز همانند دستگاه آسیاب جزو سنگ شکن‌‌های اولیه است و در معادن مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بار سنگ شکن‌های فکی بسته به نوع دهانه ورودیشان دارای اندازه‌های متفاوتی هستند. آن‌ها دارای دو نوع فک هستند. یکی فک ثابت و دیگری متحرک. حرکت فک متحرک توسط یک شافت خارج از مرکز تامین می‌شود.

عملکرد خرد کردن این دستگاه به این صورت است که با حرکت فک مواد تحت فشار و گاه ضربه قرار می‌گیرند. فاصله‌ی دو فک در قسمت انتهایی دستگاه گلوگاه نامیده می‌شود. فاصله‌ی آن‌ها در قسمت بالایی نیز دهانه نام دارد. لازم به ذکر است که بدنه‌ی این دستگاه از جنس فولاد منگنزدار ساخته ‌شده‌ است.

معایب و مزایای دستگاه فکی

  • معایب: شیب موجود در بین دو فک باعث می‌شود که عمل خرد کردن به صورت یکنواخت انجام نشود. هدر رفت انرژی مشکل دیگر این نوع سنگ شکن است.
  • مزایا: سرعت تولید بالا و نگهداری آسان من جمله مزایای بسیار مهم آن هستند.

۳. دستگاه سنگ شکن ماسه ساز

معادنی که به دنبال تولید ماسه بیشتری هستند از این نوع دستگاه استفاده می‌کنند. این نوع دستگاه در انواع مدل و قابلیت موجود است. مواد غیر چسبنده همچون کوارتز، بازالت، گرانیت، آهک و دیگر سنگ‌های معدنی به کمک آن خرد می‌شوند.

 این دستگاه دارای دو نوع پاکتی و خرگوشی است. نوع خرگوشی برای خرد کردن سنگ دانه‌های ریز با سایز ۲۰ الی ۵۰ میلی‌متر مناسب است. ماسه‌ساز خرگوشی سنگدانه‌های نهایی را خرد می‌کند. همچنین سبب تولید ماسه شکسته بیشتری می‌شود. این نوع خاص در معادن شن و ماسه بیش از دیگر موارد کاربرد دارد.

 دستگاه ماسه ساز پاکتی یا دو طرفه شباهت زیادی به نوع ضربه‌ای کوبیت دارد. تفاوت این دو در فاصله‌ی کم روتور و سندان‌هاست. وجود فاصله‌ی کم در نوع پاکتی سبب شده‌است که تولید ماسه و ریزدانه بیشتری صورت گیرد.

۳ نکته مهم در خرید دستگاه ماسه ساز دو طرفه یا پاکتی

۱. این دستگاه فقط برای کانی‌های نرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲. تجهیز بار خروجی به صورت هیدرولیک نیست و باید دستی انجام شود.

۳. این دستگاه کاربرد فراوانی در صنعت راه‌سازی و بتن و ساختمان دارد.

این نوع دستگاه مواد ورودی را تا درصد مشخصی می‌شکند و تبدیل به ماسه می‌کند. نحوه نصب شاسی‌ها استفاده از آن‌ها را در سه جهت فراهم می‌کند. نصب این سنگ شکن معدنی بسیار ساده است.

۴. آسیاب چکشی

این نوع آسیاب در خطوط تولید در مرحله‌ی دوم کاربرد دارد. آسیاب چکشی مواد جامد را با ضربه‌های متوالی خود به قطعات کوچک‌تر تبدیل می‌کند. چکش‌های کوچک تعبیه شده در آن سبب سهولت در این فرایند می‌شوند. آسیاب چکشی همچنین جزو معروف‌ترین دستگاه‌های خرادیش سنگ های معدنی در جهان است.

 در صنعت معدن این دستگاه جهت خرد کردن موادی همچون سیلیس، کربنات، بنتونیت و فلدسپار استفاده می‌شود. این دستگاه دارای ظرفیت‌های ۵ الی ۳۰ تن است. که مقدار این تناژ بسته به دانه بندی خروجی و دانسیته مواد و سختی آن قابل تغییر و طراحی و ساخت است. از اجزای این نوع محصول می‌توان به مکانیزم تغذیه و ورودی بار ، روتور و چکش خرد کن اشاره کرد.

gfj

 

ویژگی‌های سنگ شکن چکشی چیست؟

سنگ شکن چکشی از جنس فولاد مقاوم هستند. چکش‌ها به هیچ وجه دچار سایش نمی‌شوند. چراکه در صورت وقوع این اتفاق ذرات آهن و فولاد با مواد پودر شده مخلوط خواهند شد. جنس و متریال برای ساخت چکش ها مطابق با سنگی که قرار است خرد شود انتجاب می گردد .

۵. دستگاه آسیاب

این دستگاه در اوایل خط تولید قرار می‌گیرد. چکش‌های موجود در دستگاه و چرخش آن‌ها سبب شروع خردایش می‌شود. عملکرد دستگاه آسیاب خردایش با ضربه‌های متعدد چکش، برخورد ذرات با هم و دیواره محفظه انجام می‌شود.

 سنگ شکن‌‌های آسیاب برای خرد کردن سنگ‌های مثل نمک، آهک کریستال، گچ و سایر سنگ‌های ساختمانی استفاده می‌شوند. هدف از خردایش سنگ‌ها به کمک این دستگاه، ساخت موزاییک، سربار خرده، سنگ گچ و آهک است.

قاب دستگاه معمولا با صفحات فولاد جوش داده‌ می‌شود. اگر این قاب دچار اصطحکاک شد امکان جایگزینی نیز وجود دارد. با تغییر فاصله مابین تیغه های پایینی آسیاب چکشی، سایز مواد خروجی از آن نیز تغییر پیدا می‌کنند. طراحی خاص باعث شده‌است بازدهی بالا و قابلیت سرویس‌دهی داشته‌باشند.

راه‌های انتخاب بهترین روش خردایش سنگ

kgf

وقتی سنگ شکن را بسته به هدف خود انتخاب می‌کنید باید عملکردهای خردایشی آن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دهید. کراشرهایی که از سایش زیاد برای خرد کردن بهره می‌برند می‌توانند سنگ‌های کوچک‌تری تولید کنند. با این حال این ریسک را هم دارد که فرسایش قابل توجهی روی اجزا صورت گیرد و پودر ریز زیادی حاصل شود.

سنگ‌شکن‌ها با پودر ریز کم‌تر فرسایش کم‌تری هم دارند، اما آن چنان در اندازه خروجی دقت ندارند. در نتیجه بسته به هدف خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

هدف این گزارش آشنایی هر چه بیشتر شما با انواع سنگ شکن و کاربرد آن‌ها بود. همچنین نکات لازمی را که معمولا افراد به آن توجه نمی‌کنند را در این گزارش گردآوردیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها