کد خبر: 323935
تاریخ انتشار :

زمان برگزاری جشنواره تغییر کرد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، نشست رسانه ای چهاردهمین جشنواره بین الملی تئاتر عروسکی دانشجویان دانشگاه هنر صبح امروز دوشنبه ۶ اردیبهشت ماه با حضور محمد تقی‌پور دبیر این دوره از جشنواره و حسین دریس معاون اجرایی جشنواره برگزار شد.

تقی پور در ابتدای این نشست رسانه ای به اشاره به اینکه این جشنواره ۲۰ سال قدمت دارد و ۱۴ دوره از برگزاری آن می گذرد، عنوان کرد: اواخر بهمن ماه ۹۴ فراخوان این دوره از جشنواره منتشر شد و بعد از آن ۷۴ اثر نمایشی توسط هیات انتخاب به مرحله بعد معرفی شدند. از آنجاکه تقویم کاری فشرده ای تا رسیدن به زمان بازبینی داشتیم و بسیاری از گروه های نمایشی نتوانسته بودند خودشان را آماده بازبینی کنند قرار بر این شد که همه ۷۴ گروه نمایشی به مرحله بالاتر راه یابند.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که ۷، ۸ و ۹ اردیبهشت ماه بازبینی آثار انجام گیرد اما با وجود فشردگی تقویم و علاقه مندی دانشجویانی که نتوانسته بودند در جشنواره شرکت کنند و تلاش برای برگزاری با کیفیت جشنواره و اینکه خردادماه زمان امتحانات دانشجویان است، تصمیم گرفتیم در زمان برگزاری جشنواره تجدیدنظر کنیم.

زمان جشنواره از خرداد به آذر موکول شد

دبیر این دوره از جشنواره یادآور: در واقع ما با درنظر گرفتن همه نظرات، افکار و انتقادات، شورای سیاست گذاری جشنواره پذیرفت که زمان جشنواره به جای ۷ تا ۱۳ خرداد به آذرماه انتقال یابد. در همین راستا به زودی اصلاحیه فراخوان قبلی نیز منتشر می شود و گروه های علاقه مند می توانند برای حضور در جشنواره اقدام کنند.

تقی پور در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه تنها درخواست دانشجویان برای حضور در جشنواره و زمان اندکی که برای آماده سازی آثارشان در اختیار داشتند، نمی تواند توجیهی منطقی برای تغییر زمان یک جشنواره باشد و مطمئنا مشکلات مالی باعث این تغییر زمان شده است، بیان کرد: ما به دلیل احترامی که برای این ۷۴ گروه نمایشی قائل بودیم و اینکه خردادماه زمان امتحانات دانشجویان است و به دلیل فشردگی تقویمی آنها نمی توانستند آثار با کیفیتی به جشنواره تحویل دهند دست به تغییر زمان جشنواره زده ایم. البته مطمئنا مسایل مالی هم مطرح است و کمبودهای مالی زیادی جشنواره را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: یکی از اصلی ترین ضعف های جشنواره دوسالانه برگزار شدن آن است چون این جشنواره رویدادی دانشگاهی است و بعد از گذشت دوسال نسل دیگری از دانشجویان وارد دانشگاه می شوند که هنوز از کم و کیف برپایی یک جشنواره عروسکی اطلاع دقیقی ندارند بنابراین این مساله باعث بروز مشکلات زیادی می شود. در همین راستا با هماهنگی با شورای سیاست گذاری قرار است از سال آینده جشنواره به صورت سالانه برپا شود و دبیر دوره پانزدهم نیز در اختتامیه معرفی و فراخوان دوره بعدی نیز آبان یا آذر منتشر خواهد شد. در این صورت بسیاری از مشکلات ما مرتفع خواهد شد.

تلاش برای حفظ حرمت دانشجویان

تقی پور با اشاره به مشکلات مالی جشنواره متذکر شد: مشکلات مال زیادی جشنواره را در برگرفته است و من به عنوان دبیر نمی توانم با صفر شروع به کار کنم. تا کی می توان با همت دانشجویان و به صورت خودجوش جشنواره را پیش برد اما با لطف دکتر اکرمی رییس دانشگاه هنر مشکلی برای برگزاری جشنواره در آذرماه نخواهیم داشت. البته این تامین هزینه ها به صورت صددرصد نخواهد بود اما تاجایی که بتوانیم تلاش می کنیم مشکلات دانشجویان را برطرف کنیم. اگر حمایت های دکتر اکرمی و آقای شفیعی نبود ممکن بود این جشنواره به تعطیلی مطلق برسد.

وی درباره برگزاری بخش بین الملل جشنواره نیز بیان کرد: با وجود شرایط مالی نامساعدی که داریم قرار نیست فقط برای یدک کشیدن نام بین الملل از هر گروه ناشناخته و ضعیفی برای حضور در جشنواره دعوت کنیم چون این کار نه شایسته جشنواره است و نه حرمت دانشجویان حفظ می شود. اگر اینطور باشد با اعتراض آنها روبرو می شویم بنابراین حتما بخش بین الملل را با کیفیت برگزار خواهیم کرد.

دبیر جشنواره در پایان صحبت هایش اضافه کرد: شورای سیاست گذاری به دلیل تغییر زمان جشنواره رسما عذرخواهی کرده است. ما معتقدیم که همه گروه ها نیاز به زمان دارند تا اثری با کیفیت ارایه کنند. من نیز به عنوان یک دانشجو مشکلات دانشجویان را می فهمم و تلاش می کنم در کنارشان باشم.

بیانیه شورای سیاست گذاری جشنواره

در همین راستا نیز شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان بیانیه ای برای توضیح دلیل تغییر زمان برگزاری جشنواره به شرح زیر صادر کرد:

«احتراما بدینوسیله به استحضار می‌رساند که این شورا با بررسی شرایط مالی و اجرایی جشنواره از سویی و نیز شرایط آمادگی گروه‌های اجرایی متقاضی شرکت در جشنواره از سوی دیگر و نیز درخواست بسیاری از گروه‌ها برای فرصت بیشتر برای کسب آمادگی کامل جهت شرکت در بازبینی، به این جمع‌بندی رسید که زمان برگزاری جشنواره را از خردادماه به آذرماه همین سال تغییر دهد.

بدیهی است که هدف از این اقدام تقویت کیفیت جشنواره هم به لحاظ اجرایی و هم آثار داخلی و خارجی است و شک نداریم که تمامی عزیزان علاقه‌مند به این جشنواره از جشنواره‌ای با کیفیت بهتر استقبال می‌ کنند. می‌دانیم که این تغییر زمان برگزاری جشنواره برای عده‌ای از افراد شرکت کننده مخاطره‌آمیز و آزاردهنده است، از این رو از تمامی افراد این گروه پوزش طلبیده و استدعا داریم که با جشنواره همنوا شده و با یاری یکدیگر و لطف خداوند جشنواره‌ای را برگزار کنیم که در خور شأن دانشجویان و دانشگاه باشد. ان‌شاء‌الله.

در فراخوان تکمیلی که در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه منتشر خواهد شد تمامی مسائل و موارد به اطلاع دانشجویان خواهد رسید، بدیهی است که تمام سعی خود را خواهیم کرد که گروه‌هایی که پیشتر پذیرفته شده‌اند با کمترین مشکل و دردسر مواجه شوند.

از تمامی عزیزانی که در این مسیر با درک مشکلات جشنواره خویش، ما را یاری و همراهی می‌کنند سپاسگزاریم.»

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها