کد خبر: 383390
تاریخ انتشار :

گزارشی از اجرای گروه «سای» در جشنواره فجر:زلزله چند ریشتری طبل‌های ژاپنی!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شامگاه (چهارشنبه، ۲۹ دی‌ماه) در نخستین اجرایی که تالار وحدت در قالب جشنواره موسیقی فجر میزبان آن بود، گروه موسیقی طبل «سای» شامل سه هنرمند روی صحنه رفتند و توانستند با اجرای جالب توجه خود، دل مخاطبان ایرانی را به‌دست آورند.
به گزارش نامه نیوز ، این کنسرت با قطعه‌ای پرقدرت و نواختن پنج طبل آغاز شد و از همان ابتدا بخش‌هایی از تالار وحدت از قدرت صدای موسیقی به لرزه درآمد.
بعد از این شروع پرشور، یکی از نوازندگان به زبان فارسی سلام کرد و به ژاپنی گفت: در اجرای یک ساعته ما، موسیقی سنتی ژاپن نواخته می‌شود.
او از مخاطبان خواست در قطعات بعدی با دست زدن، نوازندگان را همراهی کنند.
برای اجرای بعدی که ریتم شادی داشت، با کم شدن یکی از طبل‌ها، فلوت به سازها اضافه شد و نوازندگان ژاپنی مهارت خود را در سریع نواختن طبل‌ها نشان دادند.
صدای فلوت به تنهایی آغازگر قطعه بعدی بود و در ادامه، یک طبل‌زن و یک فلوت‌نواز به آن افزوده شدند.
سپس چهار طبل در کنار یکدیگر قرار گرفتند و دو نفر از اعضای گروه هر چهار ساز را با حرکت سریع دست‌های خود نواختند، در حالی که یک نوازنده دیگر با طبلی کوچک‌تر با آن‌ها همراهی می‌کرد.
یکی دیگر از نوازندگان در این بخش، پس از آن‌که به زبان فارسی سلام کرد، گفت: آهنگ‌های بعدی که نواخته می‌شوند، توسط گروه «سای» تنظیم و ساخته شده‌اند.
او در ادامه به معرفی سازی شبیه سنج، اما کوچک‌تر پرداخت که در بخش بعدی همراه فلوت و طبل نواخته شد و توضیح داد که با شنیدن این قطعه، حس حضور در فستیوال‌های ژاپن به شما دست می‌دهد.
وی در پایان نیز به زبان فارسی گفت، خیلی ممنون و لطفا لذت ببرید.
در ادامه این کنسرت، قطعاتی با ترکیب‌های متفاوتی از طبل‌ها نواخته شدند؛ در یکی از آن‌ها، دو نوازنده به سازهای یکدیگر جواب دادند و یکی از آن‌ها از مخاطبان خواست دست زدن بزنند و او با طبلش به آن صدا جواب دهد.
آخرین هنرمندی که در میان قطعات سخن گفت، پس از سلام کردن، اظهار کرد: زمان خیلی زود گذشت و من پیش از اجرای آخرین قطعه، اعضای این گروه را معرفی می‌کنم.
او سپس نام و مهارت ویژه هریک از اعضای گروه «سای» را اعلام کرد. این هنرمندان مورد تشویق علاقه‌مندان به این نوع موسیقی قرار گرفتند که تقریبا تمام صندلی‌های تالار وحدت را پر کرده بودند.
در پایان این کنسرت و پس از خروج هنرمندان، مخاطبان به رسم همیشگی‌شان به تشویق ادامه دادند تا گروه «سای» دوباره روی صحنه آمد و یک قطعه دیگر را نیز نواخت.
به گزارش ایسنا، این گروه که در سال ۲۰۰۵ میلادی تشکیل شده، با تاکید بر سازهای سنتی ژاپن در کشورهای مختلف کنسرت برگزار کرده است. در کشور ژاپن نیز «سای» برگزیده بزرگ‌ترین مسابقه طبل ژاپنی شده است. شیوه جدیدی که این گروه در نواختن طبل ژاپنی دارد، نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کرده و به‌خاطر همین محبوبیت، در سال ۲۰۱۵ توانست تمام بلیت‌های اجرای خود را در تور کنسرت‌هایش در ژاپن به فروش برساند.
این گروه موسیقی تا کنون در چین، امارات، جمهوری آذربایجان، پاناما و آمریکا کنسرت داشته است.
گروه موسیقی «سای» چند روز پیش در مراسم افتتاح هفته فرهنگی ژاپن که در تبریز با حضور سفیر ژاپن و مقامات شهر تبریز برگزار شد، به اجرای برنامه پرداخت.
به‌نظر می‌رسد، یکی از ملزومات نواختن طبل‌های ژاپنی داشتن قدرت بدنی بالاست که اعضای این گروه علاوه بر این ویژگی، انعطاف بدنی نیز داشتند و این امر را روی صحنه چندبار نشان دادند.
سفیر ژاپن در ایران - هیرویاسو کوبایاشی - یکی از مهمانان ویژه این اجرا بود. علاوه بر مسئولان جشنواره فجر و دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - مجید رجبی‌معمار - و مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران - سیدعباس سجادی - نیز مخاطب این کنسرت بودند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها