کد خبر: 177321
تاریخ انتشار :

جامعيت و سابقه کهن حج در کلام گوهر بار باقر آل محمد(ع)

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سخنانی از امام محمد باقر(ع) برگرفته از کتاب جرعه ای از صهبای حج، آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت شهادت آن حضرت در پی می آید.

اسلام داراي مباني و اركاني است. يكي از اين اركانْ حج است. چنان‏كه امام باقر(ع) فرمود: اسلام بر پنج پايه بنيان نهاده شده است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت. بنابراين، آن كس كه عمدًا حج نگزارد، ركني از اركان دين الهي خويش را نابود كرده و در نتيجه اسلام كامل را از بين برده است .

امام باقر(ع) در باره جامعيت و سابقه كهنِ حج فرمود: آدم هزاربار پياده به سوي كعبه آمد كه هفتصدبار آن براي گزاردن حج و سيصد بار آن براي گزاردن عُمره بود؛«أتي آدمُ هذا البيْتَ ألْفَ آتيةٍ علي قَدَمَيْه، مِنها سَبْعُمِأةٍ حَجةً وثَلاثُمِأَةٍ عُمْرةً»

از امام صادق(ع) نيز روايتي نقل شده است كه به جامعيت حج اشاره دارد؛ زرارةبن أعين به امام صادق(عليه السلام) عرض كرد: من چهل سال است درباره حج از شما مي‏ پرسم و شما فتوا مي‏ دهيد؟! آن حضرت در پاسخ فرمود: حج ‏گزاردن دوهزار سال قبل از آفرينش آدم هم مطرح بود و تو مي‏ خواهي مسائل آن در ظرف چهل سال به پايان رسد؟!؛«يا زُرارةُ! بيتٌ حُج إليه قَبلَ آدمَ بِأَلْفَي عامٍ تُرِيدُ أنْ تُفني مسائِلُهُ في أربعينَ عامًا»

مردمي كه از دور و نزديك به خانه خدا مشرف مي‏ شوند به دو كار موظف‏ اند: يكي اينكه، با بدنْ دور «كعبه گِل» و آن سنگها بگردند. ديگر اينكه، با جانْ دور «كعبه دِل» و حرم ولاي اهل بيت نبوت(ع) طواف كنند . امام باقر(ع) فرمود: حضور در پيشگاه امام معصوم(ع) و عرضه ولايت و اعلام وفاداري و فداكاري به وي، متمم حج است؛«تَمامُ الحَج لِقاءُ الإمامِ»

امام سجاد(ع) فرمود: فاصله بين ركن(حَجَرالأسود) تا مقام ابراهيم، برترينِ مكانهاست؛«أَفْضَلُ الْبُقاعِ مابينَ الركنِ والْمَقامِ... ». از امام باقر(ع) روايت شده كه اين قسمت از مسجدالحرام آكنده از قبور پيامبران الهي(ع) است؛«إن ما بينَ الْرُكنِ وَالْمَقامِ لَمَشْحُونٌ مِنْ قُبُورِ الأنبياءِ». اين مكان، نقطه آغاز نهضت جهاني حضرت حجت‏(ع) است .

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها