کد خبر: 203603
تاریخ انتشار :

«رقص قاصدک‌ها» را با عشق ساختیم/ پسر شهیدکشوری با دیدن کار منقلب شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز وحید شاکری کارگردان انیمیشن «رقص قاصدک‌ها» تولید مرکز پویانمایی صبا که به تازگی فانوس بهترین اثر پویانمایی پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار را از آن خود کرده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پرداختن به زندگی شهید کشوری در این اثر اظهار کرد: «رقص قاصدک‌ها» دو سه روز پایانی زندگی پر فیض شهید بزرگوار احمد کشوری را از دریچه‌ای متفاوت روایت می‌کند. دریچه‌ای که در آن علاوه بر شخصیت جنگاور و شجاع و با ایمان او، به قلب لطیف و هنرمندش نیز اشاره دارد و در نهایت شهادت عاشقانه این عزیز گرانقدر را در کار می‌بینیم.
وی درباره حساسیت‌های دست گذاشتن روی زندگی افراد معاصر تصریح کرد: این امر قطعا بسیار سخت، دشوار و پیچیده است و شک نکنید خیلی‌ها به دلیل همین حساسیت‌ها قید کار روی شخصیت‌های واقعی معاصر را می‌زنند، مخصوصاً شهدا که جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم قدرشناس کشور عزیزمان دارند.
این کارگردان انیمیشن تأکید کرد: حالا وقتی صحبت از روایت زندگی شهدا به میان می‌آید حتما افرادی از جمله خانواده، دوستان و بستگان هستند که روی ساخت هر نوع اثری در رابطه با عزیزشان نگرانند و شکل روایت و حرفی که اثر می‌خواهد بزند برایشان بی اندازه مهم است و البته این موضوع کاملا طبیعی و قابل درک است.
شاکری یادآور شد: با این حال کار از این جهت سخت‌تر می‌شود که باید کاملا به مستندات وفادار باشیم و در نهایت مجبوریم خیلی دست به عصا و محتاط پیش برویم؛ چون ناتوانی در پرداخت درست و دقیق روایت ممکن است انعکاس نادرستی از شخصیت محوری اثر به مخاطب القاء کند. در ضمن باید بسیار حواسمان جمع باشد تا درگیر شعارزدگی و کلیشه‌های رایج نشویم، چون در آن صورت هم اتفاق مثبتی رقم نخورده و حق مطلب ادا نشده است.
وی در زمینه نحوه آشنایی با شخصیت شهید کشوری توضیح داد: ما از طریق منابع موجود از جمله کتاب «سیمرغ» انتشارات شاهد، خاطرات مربوط به شهید کشوری و همینطور مصاحبه‌های حضوری با چند تن از همرزمان ایشان و فیلم مستند «ققنوس» از مجموعه روایت فتح شهید مرتضی آوینی با او آشنا شدیم. جا دارد تشکر ویژه‌ای از خانواده محترم شهید کشوری خصوص پسرشان علی آقا داشته باشم که همیشه به بنده لطف داشتند و اگر کوتاهی و قصوری از من دیدند به بزرگواری بخشیدند.
این انیماتور تأکید کرد: راستش من به این بیت شعر خیلی اعتقاد دارم که «هر آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند». این فیلم را نیز با عشق ساختیم و در لحظه لحظه ساختش تمام احساسمان را برایش هزینه کردیم.
وی ادامه داد: وقتی که ساخت فیلمی درباره شهید خلبان احمد کشوری را پذیرفتم به سختی کار واقف بودم و از طرفی هم قصد داشتم کار متفاوتی را انجام بدهم. این امر نیاز به تحیق و پژوهش زیادی داشت. با این وصف تا روزی که اولین بار پسر شهید کشوری کار را دید به شدت استرس داشتم که شاید نپسندد ولی به لطف خدا او هم خیلی فیلم را دوست داشت. او با دیدن فیلم بسیار منقلب شد، مرا در آغوش گرفت و گریست و تشکر کرد. آن موقع بود که به لطف خدا احساس کردم پاداش زحماتمان را گرفتم و بار سنگینی از روی دوشم برداشته شد.
کارگردان «رقص قاصدک‌ها» درباره تلاش برای پیدا کردن بازیگری شبیه به شخصیت تاریخی در آثار زنده و داشتن امکان خلق شخصیتی با شبیه‌ترین ویژگی‌ها در آثار انیمیشن، توضیح داد: به نظر من دو موضوع در طراحی و تبدیل شخصیت‌های واقعی به انیمیشن بسیار حائز اهمیت است، اول اینکه در خلق شخصیت‌های کارتونی باید به یک گرافیک واحد، جذاب و هنرمندانه توجه داشت چون مدیوم کار انیمیشن اینطور ایجاب می‌کند. پس اینکه کارگردان بخواهد کارش تا چه حد کار به رئالیسم نزدیک باشد یا خیر، یک مقوله کاملا سلیقه‌ای است.
شاکری اذعان کرد: البته ما ترجیح دادیم از رئالیسم محض و شبیه سازی صد درصدی فاصله بگیریم و یک گرافیک خاص را در طراحی فرم چهره، مدل موها و محاسن و لباس‌های شخصیت‌ها اعمال کنیم. دوم اینکه باید شباهت‌های ظاهری شخصیت‌ها در طراحی و همینطور مدل‌سازی‌ها هنرمندانه اعمال شود.
وی اضافه کرد: برای این اثر با توجه به تصاویر موجود از شهید کشوری و همینطور شهید شیرودی طراحی در قالب گرافیک تعیین شده توسط هنرمندان با تجربه انجام شد و در نهایت شخصیت شهید کشوری و شهید شیرودی با یک گرافیک خاص ولی در عین حال وفادار به چهره اصلی این دو شهید بزرگوار خلق شد.
این کارگردان در پایان گفت: هیچ پاداشی برای ما ارزشمندتر از این نیست که باعث شویم بچه‌های نسل‌های دوم سوم انقلاب که دوران جنگ را تجربه نکردند، از سرداران شجاع کشور عزیزمان بیشتر بدانند و یادشان باشد که قدردان آن همه عشق، رشادت و غیرتمندی باشند.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها