کد خبر: 217562
تاریخ انتشار :

فرازهایی از رهنمودهای رهبرانقلاب؛ عظمت فاطمه‏ زهرا (س) در سیره‏ آن بزرگوار آشکار است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در ادامه فرازهایی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) در سوم آذر 1373 آمده است؛
عظمت فاطمه‏ زهرا سلام‏ الله ‏علیها، در سیره‏ آن بزرگوار آشکار است. یک مساله این است که ما چه شناختی از فاطمه زهرا سلام‏ الله ‏علیها داریم؟ این یک حرف است. بالاخره دوستان اهل بیت علیهم‏السّلام در طول زمان، تا آنجا که توانستند سعی کردند به حق دختر پیغمبر، فاطمه زهرا سلام‏ الله ‏علیها معرفت پیدا کنند.
چنین هم نیست که کسی خیال کند همان‏طور که در زمان ما، این بزرگوار این‏قدر در دل ها عزیز و در چشم ها شیرین است، همیشه همین‏طور بوده است. امروز بحمد اللّه دورانِ اسلامی است، دورانِ حکومت قرآن است، دورانِ حکومت علوی و حکومت اهل بیت علیهم‏السّلام است و آنچه در دل هاست، بر زبان ها جاری می‏شود.
قدیمی‏ترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام -مربوط به قرن سوم و چهارم- به نام فاطمه‏ زهرا سلام ‏الله ‏علیهاست؛ نام دانشگاه معروف الازهر در مصر از نام فاطمه زهرا سلام‏الله ‏علیها گرفته شده است. در گذشته به نام فاطمه زهرا سلام ‏الله ‏علیها دانشگاه تاسیس می‏کردند؛ حتی خلفای فاطمی که بر مصر حکومت می‏کردند، شیعه بودند. قرن هاست که شیعه سعی کرده به حق این بزرگوار معرفت پیدا کند. این، یک مسئله است.
مساله‏ دیگر این است که ما باید راه را از همه‏ ستارگان بیاموزیم؛ «و بالنّجم هم‏ یهتدون» (به وسیله ستارگان هدیات می شوند. سوره نحل آیه 16) انسان عاقل این‏گونه است. از ستاره باید استفاده کرد؛ ستاره در آسمان است و می‏درخشد؛ آنجا عالمِ عظیمی است. مگر این ستاره همینی است که من و شما می‏بینیم؟ بعضی از ستارگان که در آسمانند و مثل یک نقطه سوسو می‏زنند، کهکشانی هستند.
گاهی یک ستاره بزرگتر است از کهکشان راه شیری که میلیاردها ستاره داخل آن است!- قدرت الهی که حدّ و اندازه‏ای ندارد- ولی من و شما آن را یک ستاره‏ کوچک درخشان می‏بینیم. خوب؛ مقصود از این مطالب چیست؟ مقصود این است انسان عاقلی که خدا به او چشم داده است، باید از این ستاره برای امری در زندگی استفاده کند. قرآن می‏گوید و بالنّجم هم یهتدون؛ به وسیله آن راه را پیدا می‏کنند.
عزیزان من! این ستاره درخشان عالم خلقت، فقط همان نیست که به چشم ما می‏آید. فاطمه زهرا سلام ‏الله ‏علیها بسیار بالاتر از این حرف هاست. ما فقط درخشندگی‏ ای می‏بینیم ولی بسیار بزرگتر از این حرف هاست امّا من و شما چه استفاده‏ ای می‏کنیم؟
همین قدر که بدانیم او زهراست، کافی است؟ در روایتی خواندم که درخشندگی فاطمه‏ زهرا سلام‏ الله‏ علیها باعث می‏شود تا چشمان کروبیان ملإ اعلی خیره شود «زهَر نورها للملائکة السّماء»؛ برای آن‏ها می‏درخشد. ما از این درخشندگی چه استفاده‏ای بکنیم؟ ما باید از این ستاره درخشان، راه به سوی خدا و راهِ بندگی را که راه راست است و فاطمه زهرا سلام ‏الله ‏علیها پیمود و به آن مدارج عالی رسید، پیدا کنیم.
اگر می‏بینید خدا خمیره‏ او را هم خمیره‏ متعالی قرار داده است، به این دلیل است که می‏دانست این موجود در عالم مادّه و عالم ناسوت، خوب از امتحان بیرون خواهد آمد؛ «امتحنک الله الذی خلقک قبل ان یخلقک فوجدک لما امْتحنک صابرة»؛ قضیه این است. خدای متعال حتّی اگر لطف ویژه‏ای در باره آن خمیره می‏کند، بخشی مربوط به این است که می‏داند او از عهده‏ امتحان چگونه برخواهد آمد و الّا بسیار کسان خمیره خوب داشتند؛ مگر همه توانستند از عهده برآیند؟
این بخش از زندگی فاطمه زهرا سلام‏ الله ‏علیها، آنی است که ما برای نجات خودمان به آن احتیاج داریم. حدیث از طرق شیعه است که پیغمبر به فاطمه سلام ‏الله ‏علیها فرمود «یا فاطمه إنّنی لم اغنی عنک من اللّه شیئا»؛ یعنی ای عزیز من! ای فاطمه‏ من! نمی‏توانم پیش خدا تو را از چیزی بی‏ نیاز کنم. یعنی خودت باید به فکر خودت باشی، و او از دوران کودکی تا پایان عمر کوتاهش به فکر خود بود.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها