کد خبر: 226548
تاریخ انتشار :

آیا این کتابفروشی هم ساندویچی می‌شود؟/ پایان عمر پنجاه‌ودو ساله کتابفروشی طهوری

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز کتابفروشی طهوری بسته می‌شود. این جمله کوتاه خبری که خبرگزاری مهر آن را مخابره کرده، می‌تواند در لابلای هزاران خبر دیگری که امروز به انتشار می‌رسند گم شود، اگر از یاد ببریم که خاندان طهوری، صاحب امتیاز و مسئول انتشارات و کتابفروشی طهوری چه نقش و سهمی در صنعت نشر کشور داشته‌اند.
زمانی که عبدالغفار طهوری از خلخال راهی تهران شد، تا روزگار بهتری را بسازد، خودش هم می‌دانست که پشت میز نشینی و حقوق کارمندی به مذاقش خوش نخواهد آمد.
سال ۱۳۲۳ بود. به واسطه یکی از اقوام در یکی از ادارات دولتی مشغول به کار شد ولی وسوسه کتاب‌ها رهایش نمی‌کرد. دست آخر هم کار اداری را رها کرد تا دستفروش کتاب شود. چندی بعد شاگرد کتابخانه دانش شد و سرانجام خودش را به روبروی دانشگاه تهران ‌رساند تا کتابفروشی طهوری را راه بیندازد.. همین خیابان انقلاب فعلی. آن زمان تنها سه کتابفروشی در این راسته فعال بودند و کتابفروشی طهوری شد، چهارمین کتابفروشی روبروی دانشگاه.
سال ۱۳۳۲ عبدالغفار طهوری نخستین کتابش را منتشر می‌کند: «تذکره الملوک». او در طول عمر کاری‌اش هرگز قیمت کتاب را تغییر نداد و کتاب‌ها را با همان قیمتی که در چاپ اول منتشر کرده بود، تجدید چاپ می‌کرد. احمدرضا طهوری در مصاحبه‌ای گفته که پدرش به کتاب‌ها مثل دارو نگاه می‌کرد: «او معتقد بود کتاب مانند داروست که اگر اشتباه به مخاطب داده شود، باعث بیماری خواهد شد.»
انتشار «هشت کتاب» سپهری و چاپ آثار عباس اقبال، « یادداشت‌های زرین کوب» و ..از جمله آثار ماندگاری است که به همت انتشارات طهوری به چاپ رسیده‌اند. مرحوم طهوری همچنین جزو نخستین ناشرانی بود که حق‌التالیف را در میان صنعت نشر باب کردند.
اما سیداحمدرضا طهوری از سال ۱۳۷۴ مسئولیت انتشارات و کتابفروشی طهوری را برعهده داشته است. او با خودش عهد کرده بود هر جا که نتوانست ادامه دهد این کار را منحل کند تا نام و خاطره پدرش خراب نشود و ظاهرا حالا، آن زمان فرا رسیده است.
بیش از پنجاه سال است که کتابفروشی طهوری در خیابان انقلاب چراغش روشن است. کتابفروشی که در ذهن و خاطره همه کتاب‌دوستان ثبت شده و هیچ علاقمند و کتابخوان حرفه‌ای نیست که سری به کتابفروشی طهوری نزده باشد.
حالا آقای طهوری از «ناچاری» حرف می‌زند. از این که نمی‌تواند از پس مخارج فروشگاهش بربیاید و حالا پس از پنجاه و دو سال، باید با کتابفروشی‌اش خداحافظی کند.
امسال شهرداری از این کتابفروشی یک میلیون و هشتصد هزار تومان عوارض خواسته است. جدای از این کتابفروشی طهروی امسال باید هشت و نیم میلیون مالیات بدهد آن هم بابت کتاب‌های که برای فروش تک تک‌شان باید خون دل خورد.
زمانی که کتابفروشی طهوری در خیابان انقلاب دایر شد، تنها سه کتابفروشی دیگر در این خیابان مشغول فعالیت بودند. اما حالا و در میان ده‌ها کتابفروشی که در این خیابان مشغول فعالیت هستند، باید شاهد حذف کتابفروشی طهوری باشیم؟
برای آن‌ها که به دیدن چراغ روشن کتابفروشی طهوری عادت کرده بودند، شاید تماشای یک مغازه اغذیه فروشی یا لوازم کامپیوتر یا هر چیز دیگری کار سختی باشد. خاصه برای خود سیداحمدرضا طهوری که گفته است:‌ «اینجا همه زندگی من است. نمی‌دانم روزی که سند واگذاری‌اش را امضا کنم تا صبح فردایش زنده می‌مانم و می‌توانم این دوری را تحمل کنم یا نه.»
منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها