کد خبر: 228608
تاریخ انتشار :

سیدمحمد صدر: تاکیدات رهبر انقلاب در انتشار خاطراتم موثر بود/به کوه می‌رفتم تا خاطراتم را به یاد بیاورم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز سیدمحمد صدر، دیپلمات و مشاور ارشد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، با بیان اینکه در سال 75 برای نخستین بار روایت خاطراتش را برای دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری آغاز کرده است، اظهار کرد: انتشار خاطراتم حدود 19 سال به طول انجامید. در روزهای نخست حافظه بهتری داشتم و بسیاری از خاطرات قدیم را به یاد می‌آوردم و به راحتی آن‌ها را بازگو می‌کردم اما امروز بسیاری از خاطرات را از یاد برده‌ام.
به کوه می‌رفتم تا خاطراتم را به یاد بیاورم
وی ادامه داد: یادداشت‌های زیادی از خاطرات انقلاب و سال‌های پس از آن نداشتم و با تکیه بر ذهن و حافظه‌ام مطالبی که به یاد می‌آوردم را برای مصاحبه کنندگان می‌گفتم و گاهی که چند و چون حادثه و واقعه‌ای برایم مبهم بود به تنهایی به کوه می‌رفتم و مدت زیادی فکر می‌کردم تا آن خاطرات را به یاد بیاورم.
مشاور ارشد وزیر امور خارجه درباره دلیل انتشار خاطراتش گفت: علت اصلی این بود که می‌دیدم بسیاری درباره انقلاب ما مطلب و تحقیق و پژوهش‌هایشان را منتشر می‌کنند اما در خود ایران آن طور که باید و شاید به انقلاب‌اسلامی پرداخته نمی‌شود و آن‌هایی که خودشان در پیروزی این انقلاب نقش داشته‌اند، درباره‌اش نمی‌نویسند.
وی خاطرنشان کرد: در زمان ریاست جمهوری حضرت آیت الله خامنه‌ای خدمت ایشان رفته بودم و ایشان فرمودند شما و دیگر شخصیت‌های انقلاب اسلامی باید تحلیل‌ها و خاطرات خود را بیان کنید. چرا که در آینده افراد جدیدی این نظام را اداره خواهند کرد و آن‌ها باید با چگونگی برپایی نظام جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند و این فرمایشات مقام معظم رهبری نیز در انتشار خاطراتم تاثیرگذار بود.
پیروزی انقلاب را مدیون امام (ره) هستیم
این دیپلمات پیش کسوت کشورمان با اشاره به خاطراتش از دوران پیش از انقلاب اسلامی، عنوان کرد: پیش از ورود به دانشگاه در سال 49 در جو انقلاب بودم و در‌‌ همان دوران‌ وارد مبارزات انقلابی علیه رژیم شاه شدم. اما در‌‌ همان زمان در ذهنمان باور نداشتیم که شاه برود و جو به گونه ای بود که تصور می‌کردیم حکومتی با 2هزار و 500 سال قدمت و حمایت غرب و شرق و ارتش تا دندان مصلح و ساواک هرگز از بین نمی‌رود و باید بگویم پیروزی انقلاب اسلامی را مدیون شخصیتی همچون امام خمینی (ره) هستیم. اگر امام (ره) نبودند انقلاب به پیروزی نمی‌رسید و البته اگر مردم هم از ایشان حمایت نمی‌کردند باز هم انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.
بیست جلد از یادداشت‌های روزانه‌ام را نوشته‌ام
وی همچنین با بیان اینکه تمام خاطراتی که در کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سیدمحمد صدر» آورده است، بر اساس مشاهدات عینی‌اش است، گفت: در دوران انقلاب و سال‌های پس از آن یادداشت‌های زیادی نداشتم، اما یادداشت نویسی را به صورت منظم و مرتب از سال 1380 تا به حال دنبال می‌کنم و در حال حاضر حدود 20 دفتر 300 صفحه‌ای از یادداشت‌های روزانه‌ام دارم که بخش سیاست خارجی و دیپلماسی این یادداشت‌ها به زودی توسط اداره اسناد و انتشارات وزارت خارجه منتشر می‌شود.
صدر افزود: ما مردمی شفاهی هستیم و بیشتر علاقه به صحبت کردن داریم تا نوشتن و به همین دلیل هم طی سال‌های انقلاب، یادداشت‌های کمی از مسئولان منتشر شده است. البته در این سال‌ها دیده‌ام که برخی از مسئولان کشور یادداشت‌های روزانه‌شان را ثبت می‌کنند و تصور می‌کنم این فرهنگ به مرور در بین مسئولان باب می‌شود.
این دیپلمات کشور درباره کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سیدمحمد صدر» گفت: در این مدت با اینکه کتاب خاطراتم هنوز به طور رسمی منتشر و توزیع نشده است اما تعدادی از دوستان اهل کتاب، خیلی تعریف کرده‌اند و می‌گویند این اثر آن‌ها را به دوران انقلاب اسلامی برده و آن روز‌ها را برایشان یادآوری کرده است.
کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سیدمحمد صدر» خاطرات دکتر سید محمد صدر، دیپلمات باسابقه ایرانی و مشاور ارشد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، به سفارش دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری و به قلم محمد قبادی به نگارش درآمده و توسط انتشارات سوره مهر به تازگی منتشر شده است. سیدمحمد صدر فرزند آیت‌الله سیدرضا صدر و برادرزاده سید موسی صدر است و در حال حاضر پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه به شمار می‌رود.
در این کتاب که در هفت فصل تدوین شده، به پیشینه خانوادگی دکتر محمد صدر، تحصیلات او در رشته دارو‌سازی در دانشگاه تهران، نحوه مبارزات او در انقلاب اسلامی، حضور صدر در عرصه سیاسی و در کنار شهید رجایی، مسئولیت‌هایی که او در وزارت امورخارجه برعهده گرفت، پرداخته می‌شود.
مراسم رونمایی کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» ساعت 16 دوشنبه 31 فروردین ماه با حضور شخصیت های برجسته سیاسی و فرهنگی در سالن مهر حوزه هنری، واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها