کد خبر: 233744
تاریخ انتشار :

اعتراض 145 نویسنده دیگر به تجلیل از «شارلی ابدو»

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مرکز جایزه «پن» آمریکا اخیرا اعلام کرد جایزه ویژه تقدیر از «شجاعت در آزادی بیان» را به نشریه «شارلی ابدو» فرانسه که کاریکاتور موهن پیامبر اکرم (ص) را منتشر کرده بود، اعطا خواهد کرد.

پس از آن بود که شش نویسنده مطرح از جمله «پیتر کری» و «مایکل اونداجی» با نگارش نامه‌ای، اعتراض‌شان را نسبت به این حرکت اعلام کردند و حالا تعداد قابل‌توجهی از دیگر همکاران مطرح آن‌ها به جمع ایشان پیوسته‌اند.

«جویس کرول اوتس»، «جونو دیاز» و «لوری مور» از دیگر نویسندگان شناخته‌شده‌ای هستند که به تقدیر از «شارلی ابدو» واکنش نشان داده‌اند. در این نامه آمده است که این نشریه فرانسوی «بخشی از جمعیت کشور فرانسه که به حاشیه رانده شده، تحت فشار قرار گرفته و قربانی شده‌ است» را مورد تمسخر قرار داده است.

در این نامه همچنین حمله گروه تروریستی «داعش» به دفتر نشریه «شارلی ابدو» که منجر به کشته شدن 12 تن از کارکنان آن شد، محکوم شده است. مرکز «پن» قرار است روز پنجم ماه می جایزه «تونی و جیمز سی گودیل» را به این نشریه پاریسی اعطا کند.

«پیتر کری»، «مایکل اونداجی»، «فرانسیس پروز»، «تجو کول»، «راشل کوشنر» و «تای سلاسی» شش نویسنده پیشتاز در این اقدام هستند که از حضور در مراسم اعطای این جایزه نیز انصراف داده‌اند.

جویس کرول اوتس که از نویسندگان بنام آمریکایی و برنده جایزه معتبر «پولیتزر» است، در توییتر خود نوشت: حمایت از «پن» خیلی مهم است، حتی اگر همیشه با جوایز شخصی‌اش موافق نیستید! جایزه «پن» از آزادی بیان دفاع و تقدیر می‌کند، اما نه همه «بیان‌ها» - رویکردش انتخابی است. ما با اعطای این جایزه مخالفیم.

«مایکل کانینگهام»، «اشلی فورد»، «تری الیس»، «دبورا ایسنبرگ»، «مولی فریدریش»، «جاناتان لی»، «جولی لیوینگستون» و «کامیلا شمسی» از نویسندگانی هستند که در موج دوم این اعتراضات پای این نامه را امضا کردند.

این اعتراضات در حالی صورت گرفته که «رونالد لوزیه» ملقب به «لوز» کاریکاتوریست هتاک «شارلی ابدو» روز چهارشنبه اعلام کرد تا پایان عمرش هرگز کاریکاتوری از حضرت محمد (ص) نخواهد کشید و به زودی کتابی درباره حال و احوال خود پس از کشته شدن همکارانش به چاپ می‌رساند.

«فرانسیس پروز»، رمان‌نویس آمریکایی در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس گفت: من هم طرفدار آزادی بیان بدون مرز هستم و دلم برای کشته‌شدگان در حمله به «شارلی ابدو» سوخت. اما این جایزه به معنای تحسین و احترام گذاشتن به کار این نشریه است و من نمی‌توانم خودم را در جمع مخاطبانی تصور کنم که به احترام «شارلی ابدو» به پا می‌ایستند.

به گزارش گاردین، «پیتر کری» نویسنده استرالیایی که از معدود افراد برنده دو جایزه بوکر است، در مصاحبه‌ای با «نیویورک تایمز» اظهار کرد: جنایتی هولناک رخ داده، اما آیا موضوع، آزادی بیان بوده که مرکز «پن» آمریکا خواسته عدالت را برقرار کند؟ کل مسأله وقتی پیچیده می‌شود که به نظر می‌رسد «پن» نسبت به گردن‌افرازی ملت فرانسه چشمانش را بسته است. فرانسه با این کار (انتشار کاریکاتورها) قوانین اخلاقی بخش بزرگ، اما ضعیف جمعیتش را نادیده گرفت.

پس از بیان این سخنان در رسانه‌ها، «اندرو سولومون» مدیر مرکز «پن» با توجیه کار «شارلی ابدو»، در عین حال که قبول داشت بسیاری از مسلمانان انتشار کاریکاتور موهن پیامبر اکرم (ص) را توهین به خود و دین‌شان دانسته‌اند،‌ مدعی شد که این مساله ربطی به گروه در اقلیت و مظلوم ندارد و در مبارزه با افراط‌گرایی صورت گرفته است!

او همچنین افزود: ما متاسفیم که نمی‌توانیم این شش نویسنده را در مراسم ماه آینده ببینیم اما به اعتقادشان احترام می‌گذاریم.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها