کد خبر: 237610
تاریخ انتشار :

ورود فیس‎بوک به حوزه خبر / راه‌اندازی یک سرویس تازه در این شبکه اجتماعی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز شما معمولاً اخبار خود را از کجا تهیه می‌کنید؟ برای میلیون‌ها نفر، جواب فیسبوک است، و حالا عرصه نفوذ شبکه‌های اجتماعی در زمینه خبر با ساده‌تر کردن دسترسی به اخبار بیشتر می‌شود. فیس‌بوک سرویس جدیدی به نام مقاله‌های بلادرنگ را معرفی کرده که به بنگاه‌های خبری این امکان را می‌دهد تا محتوایی تعاملی ارائه کنند، که به کاربران این امکان را می‌دهد که سریع‌تر و ساده‌تر اخبار را در فیس‌بوک و ابزار موبایل خود بخوانند.
بنگاه‌های خبری از اینکه بتوانند اخبار خود را برای بینندگان جوان جذاب‌تر کنند، استقبال می‌کنند، هر چند در اینکه قدرت‌عمل بیشتری به شبکه‌های اجتماعی بدهند، محتاط عمل می‌کنند.
نشنال جئوگرافیک، نیویورک‌تایمز، بازفید، گاردین و بی‌بی‌سی در میان سازمان‌هایی هستند که می‌خواهند از این سرویس فیس‌بوک استفاده کنند. این بدان معناست که مقاله‌های آن‌ها در سرورهای فیس‌بوک قرار می‌گیرد، و به جای این‌که کاربران مجبور باشند برای رسیدن به مقاله لینکی را دنبال کنند، مقاله را بلادرنگ مقابل خود خواهند دید.
یکی از مقامات ارشد فیسبوک، با بیان اینکه که سرعت مهمترین عامل در این مسئله است، گفت : «مسئله واضحی که در دستگاه‌های موبایل با آن روبه‌رو هستیم، بلادرنگ بودن است.» در دموی سرویس مقالات بلادرنگ، یک مقاله از نشنال‌جئوگرافیک به نمایش درآمد، مقاله شامل عکس‌هایی با قابلیت پسندیدن به صورت جداگانه، ویدئوهای داخل، جدول‌ها و نقشه‌هایی با قابلیت ظاهر شدن، بود. فیسبوک می‌گوید این ابزار ناشران را به قادر می‌سازد که مطالب خود را برای مخاطب‌ها جذاب‌تر کنند.
برخی از بنگاه‌های خبری از این سرویس به صورت کامل استفاده خواهند کرد، اما برخی مانند بی‌بی‌سی تمام مطالب خود را در سرورهای فیس‌بوک قرار نخواهند داد. بی‌بی‌سی تنها بخشی از اخبار را که مخاطب آن جوانان هستند در این سرورها قرار خواهد داد.
در اینجا پرسش بنگاه‌های خبری اینست : ترافیک آنها بهتر خواهد شد یا نه؟ فیس‌بوک با اطمینان به این پرسش جواب مثبت می‌دهد، و می گوید که 100 درصد درآمد آنها از هر آگهی متعلق به آنها خواهد بود، این در حالی‌ست که اگر در شرکت‌های صاحب شبکه‌های آگهی این کار را انجام دهند، سود آن به صورت 70 به 30 تقسیم خواهد شد. اما بنگاه‌های خبری بااحتیاط در این راه گام می‌گذارند. آنها پیشاپیش از قدرت فیس‌بوک در حوزه اخبار آگاهند. اخیراً گزارش مرکز تحقیقاتی پیو در مورد رسانه‌ها در آمریکا نشان‌دهنده این مطلب است که نیمی از آمریکایی‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند، اخبار سیاسی و اخباری در مورد دولت را طی هفته گذشته، از شبکه‌های اجتماعی دریافت کرده‌اند.
فیسبوک هم مانند گوگل همواره اعلام کرده که یک کمپانی تکنولوژی است نه یک غول رسانه‌ای.
این روزها گروه‌های رسانه‌ای با دلهره به مکانیسم عمل سیستم خوراک خبری فیس‌بوک می‌نگرند، این بنگاه‌ها به ترافیک اخبار خود می‌نگرند که در شبکه‌های اجتماعی مدام بالا و پایین می‌شوند، یک روز در تمام حساب‌های کاربری دست به دست می‌شوند و روز دیگر خبری از آن‌ها نیست. بنابراین سرویس مقالات بلادرنگ، از طرف آن‌ها با احتیاط دنبال می‌شود. مدیر یکی از بنگاه‌های خبری می‌گوید : بسیار دشوار است در مقابل هر چیزی که محتوای خبری شما را روی تلفن‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کند، مقاومت کرد. اما در عین حال باید بسیار مراقب باشیم، چون یک طرف سوم را هم به این بازی وارد می‌کنیم.
فیسبوک در حال حاضر از تمام بنگاه‌های خبری ثروتمندتر است، و با این ثروت می‌تواند در این‌که کاربرانش چگونه از اخبار مطلع شوند دخالت کند.
منبع : بی بی سی / 13 می

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها