به گزارش نامه نیوز، در حاليکه مطمئنا بعضي از فيلمهاي شناختهشده فروش خوبي خواهند داشت و در کن ايجاد اميد مي کنند، ابر تيرهاي بازار امسال اين فستيوال را دربر گرفته است: بحران ارز اروپا و روسيه. در نتيجه، زيرساختهاي مالي برخي از مناطق کليدي بازار فيلم در خطر هستند.
آوي لرنر رييس ميلنيوم فيلمز و تهيهکننده مجموعه فيلمهاي «يک بار مصرفها» ميگويد: «بازار در کل سالم نيست. منطقه به منطقه پول از دست ميدهيم. ژاپن خوب نيست. روسيه به خاطر روبل صفر شده است. اروپا بد است. اسپانيا و ايتاليا طي چند سال گذشته سقوط کردهاند. تنها منطقه بزرگي که ديدم قوي و قويتر ميشود چين است.» اما اين ملت آسيايي هم مشکلات خودش را دارد که از جمله آنها ميتواند به سيستم سهميهبندي سختگيرانهاي اشاره کرد که باعث ميشود اکران فيلمهاي خارجي در آنجا سخت شود. مشکل ديگر هم دانلودهاي غيرقانوني بسيار بالاست. اما اروپا هنوز هم در قلب اين مخمصه جاي دارد. يورو به طور ثابت در مقابل دلار پايين آمده و روبل هم سال گذشته دچار سقوط آزاد شد و به آرامي در ورطه نابودي دست و پا مي زند. ريچارد ريوندا دل کاسترو رييس کمپاني هانيبال پيکچرز هم تاييد ميکند و ميگويد: «۱۲ ماه اخير از نظر سرمايه بسيار چالش برانگيز بودهاند. خريداران اروپايي حالا بيش از هميشه براي بستن يک قرارداد نيازمند يورو هستند.» اما حتي در حاليکه بازار در اين صحنه جهاني بيثبات به کار خود ادامه ميدهد، عناوين جذاب بسياري ديده ميشوند. مدير برنامهها
اميدوارند بستههاي فيلمي که در اين مدت دريافت ميکنند بتوانند به توليد سرمايه خوبي منجر شوند. بالاخره، تمام مناطق در آشفتگي به سر نميبرند. صحنه ايالات متحده روشنتر شده و فستيوال ساندنس امسال پر از معاملههاي هفت رقمي براي فيلمهاي مستقل از جمله «بروکلين» و «من و ارل و دختر در حال مرگ» بود. رينا رانسون رييس گروه فيلم مستقل يوتياي ميگويد: «از آغاز امسال فعاليتهاي مثبتي ديده شده است.» يکي از فاکتورهايي که قيمتها را بالا ميبرد حضور رو به رشد موسسات ديجيتال جديد مانند نتفليکس و آمازون و همچنين توزيعکنندگان سرمايهدار جديد مانند اورچارد است. نتفليکس نشان داده که ميخواهد بيشتر وارد صنعت فيلم شود و براي خريد حقوق بينالمللي فيلمهايي مثل «هيولاهاي بيکشور» ساخته کري فوکونگا و «Jadotville» با نقشآفريني جيمي دورنان مبالغ ۱۲ و ۱۷ ميليون دلار خرج کرده است. تد ساراندوس مسئول اصلي انتخاب برنامههاي نتفليکس هنوز درباره استراتژيهاي جديد توزيع اين موسسه صحبت نکرده است، اما آنچه واضح است اينکه اين سرويس پخش ميخواهد در دنياي فيلم به عنوان شرکتکنندهاي جدي در نظر گرفته شود، درست همانطور که صنعت تلويزيون را
با سريالهايي مانند «خانه پوشالي» و «نارنجي سياه جديد است» در بر گرفت. کريستين د گالگوس رييس بنياد بينالمللي فيلم ميگويد: «نتفليکس بيشتر و بيشتر هجومي شده است. هرچند آنها مانند بعضي از توزيعکنندگان خارجي فعال نيستند، اما اين هم ممکن است تغيير کند.» ستارههاي بزرگ ديگري نيز در کن حاضر ميشوند تا فيلمهايشان را به خريداران مناطق بينالمللي بفروشند، آن هم حتي قبل از اينکه مراحل فيلمبرداري پروژههايشان آغاز شود. سال گذشته، متيو مککانهي همراه گاس ون سن در فستيوال کن حاضر شد تا براي فيلم «درياي درختان» تبليغ کند و حالا اين دو امسال براي پيشنمايش فيلمشان به کن بازگشتهاند. اما در عصري که جلوههاي ويژه تصويري و فيلمهاي نامدار مجموعهاي تبديل به خانواده سلطنتي سينما شدهاند، نامهاي کمتر و کمتري هستند که ميتوانند يک اتاق پر از تماشاچيان را تضمين کنند. دل کاسترو ميگويد: «تنها ۳۰ ستاره در کل جهان وجود دارند که ميتوانند چراغ سبز گرفتن يک فيلم را تضمين کنند.» در حاليکه قدرت ستارگان رو به کاهش است، خلاقيت است که تعيين کننده ميشود، مخصوصا حالا که مصرفکنندگان با سرگرميهاي صفحه کوچک و ديجيتال اشباع
شدهاند. ميمي اشتاينبائر رييس و مدير اجرايي کمپاني ريدينت فيلمز انترنشنال ميگويد: «تماشاچيان فيلم بيش از هميشه دست به گلچين فيلم مورد نظرشان مي زنند، براي همين بايد واقعا فيلم هيجانانگيز و خاصي داشته باشيد که آنها جلو بيايند.» در مقابل واقعيتهاي اقتصادي، بعضي از بازيکنان کليدي به نظر ميرسد قصد عقب کشيدن دارند. انتظار نميرود مهمانيهاي پرشکوه زيادي مانند مراسم سال گذشته لاينزگيت براي فيلم «بازيهاي گرسنگي» ترتيب داده شود. در آن مهماني، مهمانها با يک اتوبوس به کاخي در کنار مديترانه رفتند که ۳۴۰ ميليون دلار قيمتش بود. امسال حتي ونيتي فير هم مهمانيهاي زيادي برگزار نخواهد کرد. اما با اين حال هنوز هم فستيوال کن ميتواند براي بسياري از فيلمسازان جاي خيلي خوبي باشد. تري ادوارد شولز کارگردان که فيلم «کريشا»ي او برنده جايزه بزرگ هيات داوران شد، به ياد ميآورد که چطور وقتي تماسي را دريافت کرد که ميگفت فيلمش در هفته منتقدان کن شرکت خواهد کرد، اشک در چشمانش حلقه زد. او ميگويد: «باعث افتخار است. کن فستيوال روياهاست. کمک ميکند فيلمم در سراسر جهان پخش شود.»
دیدگاه تان را بنویسید