کد خبر: 639925
تاریخ انتشار :

چوبک: دسته دو بخر و بفروش

​قدیم‌ترها، زمانی که انسان محیط‌زیست را بخشی از وجود خود می‌دانست، زندگی رنگ و بویی دیگر داشت. دورانی که طبیعت نعمتی الهی به حساب می‌آمد و آدمی برای آن اعتبار و ارزشی متفاوت نسبت به امروز قائل بود!

چوبک: دسته دو بخر و بفروش
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اما این روزها چه؟ این روزها تفاخر حرف اول را می‌زند! دیگر کتاب نمی‌خرند که بخوانند کتاب می‌خرند که در کتابخانه بگذارند و زیبایی‌اش را به رخ بکشند؛ وگرنه خرید کتاب دست دو چه ایرادی دارد؟

این روزها دغدغه‌ها فرق کرده است! کاش همرنگ جماعت نشویم و قدمی متفاوت برداریم! ما کتاب می‌خریم که بخوانیم، ما کتاب می‌خریم که بیاموزیم و ما کتاب می‌خریم که انسان‌های بهتری باشیم! ما کتاب نمی‌خریم که درختی را قطع کنیم و شاخه‌ای را نابود سازیم!

پیشنهاد خرید کتاب دست دو برای کسانی که نگران برگ‌های این جهانند

بهار را به خاطر آورید! زمانی که برگ‌ها یک‌به‌یک از شاخه‌ها فاصله می‌گیرند و بزرگ می‌شوند، زمانی که سبزی خود را به نمایش می‌گذارند و زیبایی وصف‌ناشدنی را هدیه می‌دهند! آن زمان چه حال و احوالی داریم؟ آیا دلمان به لرزه نمی‌افتد؟ حال تصور کنید دنیایی را که بهار و پاییزش یکی است! دیگر برگی رشد نمی‌کند و درختی سبز نمی‌شود!

حرفم را افسانه می‌دانید؟ چنین نیست! اگر یاد نگیریم در دنیایی که نابودی درختان به رسمی قدیمی تبدیل شده است، خلاف جهت رودخانه حرکت کنیم و برای محیط‌زیستش قدم برداریم، به‌زودی دنیایی بی‌درخت و بی‌روح را تجربه خواهیم کرد.

چطور چنین کنیم؟ چطور برای محیط‌زیست قدم برداریم؟ چطور فرهنگی را تغییر دهیم؟

کتاب‌های کتابخانه خود را بشمارید

هم اکنون کتاب‌های کتابخانه خود را بشمارید! چند کتاب دارید؟ ده کتاب؟ سی کتاب؟ شاید هم صد کتاب ...

تصور می‌کنید بابت این کتاب‌ها چند درخت قطع شده‌اند؟ یک درخت؟ دو درخت؟ ده درخت؟ اگر بگوییم به ازای هر 8 هزار صفحه کتاب، یک درخت قطع شده است چه می‌گویید؟

می‌ترسید نه؟ حق دارید. در این دنیا که روزبه‌روز مصرف‌گرایی رشد می‌کند و مردم حتی دلشان برای آینده خود و فرزندانشان نمی‌سوزد، قطع درختان که چیز پیچیده‌ای نیست! درخت قطع می‌کنیم تا کتاب‌های کتابخانه خود را زیادتر کنیم و بگوییم "ما کتابخوان هستیم".

اما کتابخوان واقعی چنین دغدغه‌ای دارد؟ دوست دارد بخواند یا دوست دارد دیگران تصور کنند که می‌خواند؟

کتابخوان واقعی باشیم

وقت آن رسیده است که برای کتابخوانی برنامه بریزیم! نه نگران نباشید! قرار نیست درختی را قطع کنیم؛ صرفاً می‌خواهیم کتابخوان شویم بدون آنکه سبب آسیب به محیط‌زیست باشیم.

نه! قرار نیست کتاب الکترونیکی بخوانیم و چشمان خود را اذیت کنیم. کمی صبور باشید برایتان می‌گوییم.

موافق هستید به جای خرید کتاب نو کتاب دست دوم بخریم؟

نه؟! برای چه؟

چون نو نیست؟!

خوب نباشد!

کتاب دست دو مگر لباس است که بخواهیم حتماً حتماً نوی آن را داشته باشیم؟

نادر ابراهیمی در "عاشقانه آرام" دستِ دو همانی را نوشته که در "عاشقانه آرام" نو نوشته است! کلمات که جایی نمی‌روند! حتی کهنه هم نمی‌شوند. کلمات همانند که قرن‌ها پیش مولانا می‌نوشت! مگر کهنه شده‌اند؟ مگر ملاصدرا حرف‌هایش تغییر کرده است؟ مگر کانت و هگل و مارکس نظریه‌هایشان متفاوت شده است؟

نه کلمات همانند که بودند! حتی اگر هزاران سال بگذرد. پس خرید کتاب دست دو به معنی خرید یک جنس بی‌ارزش نیست چون ارزش یک کتاب در آن چیزی نهفته است که در آن نوشته شده است نه در رنگ و لعاب جلدش!

چرا باید کتاب دست دو بخریم؟

این سؤال چند پاسخ اساسی دارد. اول آن که به حفظ محیط‌زیست کمک می‌کند! دیگر بس است هر چه درختان را قطع کرده‌ایم و به محیط‌زیست آسیب رسانده‌ایم. ما کتاب می‌خوانیم که فردی بهتر شویم و دنیا را زیباتر بسازیم نه آن که سبب آسیب به آن باشیم. پس خرید کتاب دست دو برای حفظ محیط‌زیست، یک اقدامی فرهنگی و انسانی است.

دوم آن که کتاب گران است. صریح می‌گوییم در روزگاری که بسیاری از ما برای دخل و خرج خود دچار مشکل می‌شویم، مگر می‌شود بی‌فکر و حساب و کتاب خرج کرد؟ گاه می‌رسد آن‌قدر هزینه‌های روزمره بالا می‌رود که دیگر چیزی برای خرید کتاب باقی نمی‌ماند. پس چه کنیم؟ نخوانیم؟ چرا بخوانیم اما ارزان‌تر بخریم.

تصورش را بکنید شما یک کتابخانه دارید که هر یک از کتاب‌هایش را تنها و تنها یک بار مطالعه کرده‌اید! برای چه؟ آن‌ها را نگه داشته‌اید که چه کنید؟ بهترین کار این است که هر کتاب را بفروشید و در ازایش کتابی جدید خریداری کنید! آن وقت است که بدون صرف هزینه کتاب‌های دست دو خود را مدام با کتاب‌های دست دو جدید جایگزین می‌کنید و با این کار همیشه کتابی نو برای خواندن دارید.

پس هم در هزینه‌ها صرف جویی کرده‌اید و هم با نگرانی از سلامت محیط‌زیست دست از تخریب ناخواسته آن برداشته‌اید.

از کجا بخریم و به کجا بفروشیم؟

انقلاب رفتن دردسر دارد! راحت‌ترین و مطمئن‌ترین راه خرید کتاب دست دو در سایت چوبک است! این سایت هم ضمانت خرید دارد و کیفیت محصولاتش را تضمین می‌کند و هم ارسال رایگان درب منزل. چه چیز بهتر از این؟

حال کجا بفروشیم؟ ریباکس. ریباکس هم همانند چوبک رایگان درب منزل شما می‌آید با این تفاوت که چوبک می‌آید تا کتاب‌های خریداری شده را تحویل دهد اما ریباکس می‌آید تا کتاب‌های دست دو شما را تحویل بگیرد.

حال که از روند کار آگاه شدید، زمان را از دست ندهید. چوبک و ریباکس برای جیب شما ارزش قائل هستند و ایستاده‌اند تا از محیط‌زیست دفاع کنند.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها