کد خبر: 670835
تاریخ انتشار :

در برنامه رادیو انقلاب بررسی شد؛

از تزریق پول‌های کثیف به فیلم‌سازی تا ساخت سریال‌های مشکوک

برنامه جام انقلاب امروز به نقد و بررسی برخی شبهات سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مربوط به رژیم پهلوی پرداخت.

از تزریق پول‌های کثیف به فیلم‌سازی تا ساخت سریال‌های مشکوک
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برنامه جام انقلاب امروز به نقد و بررسی برخی شبهات سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اقتصادی مربوط به رژیم پهلوی پرداخت.

نهمین برنامه جام انقلاب امروز دهم بهمن ماه با تهیه کنندگی فریدون ماهر، سردبیری مصطفی صادقی و سیدمجتبی جلال‌زاده، سهراب علی اکبری، احسان رستگار و امید کرمانی‌ها به عنوان اعضای تحریریه از رادیو انقلاب پخش شد. موضوع نخست برنامه بررسی اخبار و تحولات روز به ویژه سفر وزیر خارجه قطر به تهران بود. در همین رابطه محمدحسین فرهنگی میهمان تلفنی برنامه گفت: طرف مقابل پالس هایی برای مذاکره فرستاده و ایران هم آماده از سرگیری گفتگوها است به شرطی که همراه با نتیجه باشد. با این وجود باید به نتیجه کار دیپلماسی خوشبین بود.

بخش دیگر این گفتگو به پاسخگویی به شبهاتی اختصاص یافت که پهلوی ها می خواهند در ذهن و فکر مردم جا بیندازند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این بخش به تشریح مصادیق توسعه عدالت در جامعه و ارتقای سطح زندگی مردم بعد از پیروزی انقلاب پرداخت.

موضوع بعدی برنامه بحث و بررسی وضعیت صنعت نفت کشور در قبل و بعد از انقلاب بود. در همین رابطه وحیدرضا زیدی فرد معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت روی خط برنامه آمد و گفت: پیش از انقلاب صنعت نفت و گاز ایران کاملا وابسته به خارج بود اما امروز به سمتی می رویم که وابستگی صنعت نفت کشور به حداقل ممکن برسد و یک صنعت نفت کاملا بومی داشته باشیم.

در بخش سوم برنامه فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی تلفنی به جمع اعضای تحریریه اضافه شد و درباره سفر وزیر امورخارجه قطر به تهران و احتمال تغییر رویکرد آمریکا در قبال مذاکرات طرح دیدگاه کرد. به گفته او اگر آمریکا قصد بازگشت به برجام را داشت تا به حال این اتفاق می افتاد. بعد از سالیان سال معطل ماندن برای به نتیجه رسیدن مذاکرات بهترین اقدام آن است که از آمریکا عبور کنیم.

موضوع چهارم برنامه پاسخ به شبهات اقتصادی زمان پهلوی بود. حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در همین رابطه به عنوان میهمان تلفنی روی خط ارتباطی آمد و با ارائه آمارهای رسمی وضعیت اقتصادی زمان پهلوی با حال حاضر را مقایسه کرد که در همه حوزه ها آمارهای مقایسه ای از رشد و پیشرفت و کاهش نقاط ضعف طی 44 سال اخیر حکایت داشتند.

موضوع بعدی اخبار و تحولات فضای مجازی بود. در همین رابطه سیدمجتبی جلال زاده به پایان کار یک اکانت ضدانقلاب اشاره کرد که در توئیت آخرش نوشته بود «فعلا یک مدتی نیستیم». در واکنش به این موضوع کاربرانی در فضای توئیتر با طعنه و کنایه جنبه های احتمالی این اتفاق را مورد اشاره قرار دادند، مثلا یک فردی نوشت «این پروژه تمام شد تا واریز قسط بعدی دلارها»، توئیت دیگر آن بود که «تازه داشتید وکالت می دادید چی شد پس» یا کاربری نوشته بود «به محض آنکه پول جدیدی بگیریم بر می گردیم»

بخش بعدی در حوزه فضای مجازی، واکنش هایی بود که به حمله ناموفق دشمن به یک مرکز وابسته به وزارت دفاع انجام شد. در مجموع از این واکنش ها می توان متوجه شد مردم این حمله را تهدید تلقی نکردند و آن را بیشتر شبیه شوخی دیدند. مثلا کاربری نوشته بود «خطر ترقه بازی بچه ها در شب چهارشنبه سوری بیشتر از این اقدام بود».

بخش پایانی برنامه به نقد مدیریت فرهنگی کشور اختصاص داشت. احسان رستگار ابتدا به موضوع سرپیچی فیلیمو از گردن نهادن به نظارت ساترا گفت. به گفته او طبق قانون باید هر محصول VOD (صوتی و تصویری) در کشور قبل از تولید مجوز بگیرد و قبل از نمایش عمومی نکات ممیزی روی آن اعمال شود اما فیلیمو این روال قانونی را بر نمی تابد و یک بدعتی را در حوزه تولید سریال ایجاد کرده است و هیچ کس هم جلودارش نیست.

بررسی آسیب ها و تبعات تزریق پول های شبهناک و کثیف به هنر مخصوصا فیلم سازی از دیگر موضوعاتی بود که درباره آنها بحث شد. مصداق روشنش فیلم شهرزاد بود که از صندوق ذخیره فرهنگیان تأمین اعتبار شد و امروز برخی از بازیگران آن سریال جامه براندازی پوشیده اند. در این میان آنچه اهمیت دارد توجه به حقوق معنوی مخاطب است و صداوسیما از این بابت احساس مسئولیت می کند اما گروهی که نفوذی هستند یا ساده لوحانه به موضوعات و مسائل فرهنگی می نگرند یا فقط به عواید مالی تولیدات فرهنگی توجه دارند، رویکرد نظارتی بر سریال های تولیدی پلتفرم ها را برنمی تابند. نمونه اش می شود سریال سقوط که گرچه ظاهرا به مبارزه با داعش می پردازد اما هیچ اشاره ای به نقش شهیدسردار حاج قاسم سلیمانی و مدافعان حرم نمی کند. نکته درج نام محمدحسین مهدویان به عنوان مشاور کارگردان سریال سقوط است که بسیاری معتقدند «نقش اصلی در ساخت این پروژه را مهدویان برعهده داشته اما نخواسته زیاد نامش برجسته شود». با این حال نقدهای جدی به نوع ساخت این سریال به ویژه در حوزه فیلمنامه، تعریف نقش‌ها و دعوت به از برخی بازیگران مخصوصا حمید فرخ نژاد وجود دارد که این حق برای آقای مهدویان محفوظ اعلام شد تا بتواند با حضور در برنامه رادیو انقلاب به نقدهای اعلام شده پاسخ گوید.  

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها