کد خبر: 571428
تاریخ انتشار :

نگاهی به محرومیت و بازگشت حق مزبانی تیم‌های ایرانی در مسابقات آسیایی؛

نتیجه آسیایی برای فوتبال ایران/ نگاهی به وضعیت میزبانی فوتبال ایران در آسیا

نتیجه آسیایی برای فوتبال ایران/ نگاهی به وضعیت میزبانی فوتبال ایران در آسیا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دستور سلب میزبانی فوتبال ایران تصویب شد

تیم ملی ایران هم با دسیسه عرب‌ها ازبازی‌خانگی محروم شد

ای اف سی که در آخرین روزهای هفته گذشته تصمیم کمیته مسابقات خود مبنی بر محرومیت ایران از میزبانی خانگی در لیگ قهرمانان آسیا را طی یک نامه اعلام کرده بود، با وجود واکنش شدید و قاطع فدراسیون و تیم‌های ایرانی، مصوبه ابتدایی خود را عملی کرد تا چهار نماینده کشورمان در آستانه ترک مسابقات و البته جریمه و محرومیت سنگین قرار گیرند.

بر این اساس نماینده‌های ایران اگر می‌خواهند که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند باید زمین بی طرف را انتخاب کنند که با توجه به نامه مشترک چهار تیم برتر ایرانی، آنها از فصل جاری رقابت ها انصراف داده اند و زیر بار این رای جنحالی و سیاسی که از جنبه های اقتصادی نیز توجیه پذیر و قابل دفاع نیست، نرفتند.

چرا AFC فوتبال ایران را محروم کرد؟

روزنامه البیان با پوشش دادن این خبر نوشت که تنش سیاسی و نظامی اخیر در منطقه و ایران باعث چنین تصمیمی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا شده است.

این روزنامه اماراتی نوشت: «بعد از ترور سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس منطقه شاهد تنش سیاسی و نظامی شد و بعد از آن ایران با موشک‌های بالستیک پاسخ این حمله آمریکا را داد و در همان روز یک هواپیمای اوکراینی به اشتباه در ایران سقوط کرد که این منجر به کشته شدن ۱۷۶ نفر شد».

به نظر می رسد که دلیل تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا چنین موضوعی باشد البته ایران اصرار دارد که این کشور امن ترین منطقه برای برگزاری هر رقابتی است.

واکنش وزارت خارجه به محرومیت ایران

سید عباس موسوی (سخنگوی وزارت خارجه) درباره اقدام فدراسیون فوتبال آسیا گفت: این اقدام فنی نیست و به سمت سیاسی شدن پیش می‌رود و علیرغم برخی اتفاقاتی که رخ داد ایران کشور امنی است از بسیاری از کشور‌های مدعی امن‌تر است و این کاری است که فدراسیون‌های ورزشی دنبال آن هستند و باشگاه‌هایی که باید مسابقه می‌دادند موضوع اصلی قضیه به آن‌ها مربوط است اقدامات و بیانیه‌هایی داشتند که حمایت می‌کنیم و دولت و وزارت خارجه به تصمیم باشگاه‌ها احترام می‌گذارد

نتیجه آسیایی برای فوتبال ایران/ نگاهی به وضعیت میزبانی در آسیا

ایران به لیگ قهرمانان آسیا بازگشت

نتیجه جلسه باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال، سپاهان و شهر خودرو با فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش به اینجا رسید که درخواست یک جلسه فوری با کنفدراسیون فوتبال آسیا داده شود. AFC که اعلام کرده بود تیم های ایرانی در مسابقات پلی آف و دور رفت گروهی خارج از خانه بازی کنند و سپس بررسی های لازم صورت بگیرد تا تکلیف میزبانی آنها در دور برگشت مشخص شود، این درخواست را پذیرفت و نمایندگان ایران را برای یک جلسه به مالزی دعوت کرد.

اولین خبری که از این نشست مخابره شد، حضور باشگاه‌های استقلال و شهر خودرو در بازی های پلی آف در کشور امارات بود. اما آنچه طرف ایرانی را به انجام بازی های پلی آف خارج از ایران راضی کرد، امتیازی بود که از AFC برای بازی‌های مرحله گروهی گرفته شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا برخلاف موضع قبلی خود پذیرفت که ضمانت میزبانی تمام نمایندگان ایران در دور گروهی لیگ قهرمانان را بدهد. به این ترتیب تیم های پرسپولیس و سپاهان در هفته های چهارم، پنجم و ششم مرحله گروهی لیگ قهرمانان میزبان رقبای خود خواهند بود و استقلال و شهر خودرو هم در صورت رسیدن به مرحله گروهی دقیقاً همین شرایط را خواهند داشت و بدون مشکل در بازی های دور برگشت در تهران و مشهد میزبانی می‌کنند.

نتیجه آسیایی برای فوتبال ایران/ نگاهی به وضعیت میزبانی در آسیا

نقطه تاریک دیگر در دیپلماسی فوتبال

آنچه در روزهای گذشته به عنوان پیروزی بزرگ از جانب نزدیکان فدراسیون فوتبال و اعضای هیات مذاکره کننده مطرح شد در واقع تلخ‌ترین و شدیدترین حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا علیه یک کشور آسیایی آن هم در سطح ایران است.

آنچه که از آن به عنوان پیروزی بزرگ یاد می‌شود در واقع پذیرش ظلم آشکاری است که قرار است در هیاهوی مصاحبه‌های پر آب و تاب جور دیگری به چشم آید اما حقیقت ماجرا تکرار اتفاقات و ناکارآمدی‌های دیپلماتیک فدراسیون در سال‌های گذشته است که به جز شکست و ناکامی در عرصه روابط بین‌الملل و دیپلماسی فوتبال دستاورد دیگری نداشته است.

در این بین بد نیست جایگاه ٩ کرسی آسیایی و حتی نائب‌رئیسی AFC را نیز فراموش نکنیم که هرگز امتیازی برای فوتبال ایران به همراه نداشته و آنها که قرار بود از حق میزبانی برابر تیم‌های عربستانی دفاع کنند حق قانونی میزبانی برابر نمایندگان بحرین و کویت را نیز از دست دادند.

استقلال و شهر خودرو در شرایطی ظالمانه برابر حریفان خود به میدان می‌روند اگرچه این بدترین حکم آخرین حکم نیست و تجربه نشان داده تا زمانی که صاحبان کرسی بین‌المللی تنها شاهدان تحولات و توریست‌های ناکارآمد باشند هیچ اتفاق مثبتی برای فوتبال ایران رقم نخواهد خورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها