کد خبر: 599610
تاریخ انتشار :

مطهری: خوشحالیم پول برانکو را دادند اما نفرات فعلی هم زحمت می کشند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمید مطهری درباره شرایط این روزهای پرسپولیس به صحبت پرداخت. او در این گفت و گو اشاره ای به مشکلات مالی تیم کرد و گفت که باشگاه به خاطر مطالبات برانکو نتوانسته به تعهدات مالی خود در قبال بازیکنان و کادر فنی به خوبی عمل کند.

در ادامه گفت و گوی حمید مطهری با ایسنا را می خوانید:

*ابتدا درباره وضعیت تیم تان صحبت کنید. در دو بازی دوستانه برابر نفت مسجد سلمان شکست خوردید و در ادامه مقابل ملوان به برتری رسیدید، شرایط را چطور ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه بعد از بازگشت از قطر چند روزی استراحت کردیم اتفاقاتی رخ داد که روی ذهن و روان بازیکنان و تیم تأثیر گذاشت با این حال ما سعی کردیم شرایط فنی خودمان را پیش ببریم و اجازه ندهیم حواشی روی تیم تأثیر بگذارد. ما روی کار خودمان و شرایط فنی تیم تمرکز کردیم. گروه فنی ما بسیار زیاد فعالیت می کند تا بتوانیم با آنالیز خوب نسبت به رقبا کار کنیم. قرار است امروز هم بازی سوم خودمان را انجام بدهیم تا به شرایط ایده آل نزدیک شویم. امیدوارم در یک شرایط خیلی خوب بتوانیم کارمان را در لیگ شروع کنیم.

*پس از بازگشت از قطر مشکلات تیم تان آنقدر زیاد بود که صدای یحیی گل محمدی هم درآمد. آیا الان از آن مشکلات فاصله گرفته اید؟

تیمی که کار بزرگی انجام داده و به فینال لیگ قهرمان آسیا رسیده و مقابل تیم هایی که تا دندان مصلح بودند به برتری رسیده است باید مورد تقدیر قرار بگیرد اما از فردای روزی که به تهران رسیدیم اتفاقاتی که در شأن باشگاه پرسپولیس نبود، رخ داد. من خیلی دوست ندارم به این مسائل اشاره کنم چون همه می توانند منصفانه قضاوت کنند. هنوز باشگاه پرسپولیس نتوانسته با کادر فنی تسویه حساب مالی کند. ما خوشحال هستیم که بالاخره مطالبات برانکو پرداخت شد اما موضوع این است که چرا باید مطالبات این مربی به اینجا کشیده شود و الان پرداخت شود. او مربی بزرگی در پرسپولیس بود و سال قبل باید مطالباتش پرداخت می شد. برای برند پرسپولیس واقعا چنین اتفاقی زیبنده نیست. متأسفانه تا به حال هر وقت صحبت از مطالبات بازیکنان و کادر فنی می شد به ما می گفتند پول برانکو را در پیش داریم اما کسی به این فکر نمی کرد که بازیکنانی که الان به تیم آمده اند زحمت کشیده اند و با قلب شان برای پرسپولیس بازی کرده اند والان نیز حق دارند که مطالباتشان را بخواهند. هنوز با بازیکنانی که فصل گذشته در پرسپولیس بودند تسویه حساب نشده و برای فصل جدید هم اتفاقی رخ نداده است. این مسائل زیبنده نیست. ما از اینکه مطالبات برانکو پرداخت شده بسیار خوشحالیم اما نباید این موضوع تا به امروز زمان می برد. به موقع خودش باید این پول را پرداخت می کردند الان نباید به بهانه مطالبات برانکو تیم را دچار مشکل مالی می کردند. نباید این گونه باشد که مطالبات بازیکنان به تأخیر بیفتد چون می خواهند پول برانکو را بدهند. بله قبول داریم پول برانکو را باید پرداخت می کردند اما مطالبات بازیکنان فعلی و کادر فنی هیچ ارتباطی به مطالبات برانکو ندارد. ما باید کار بازیکنان فعلی که به فینال لیگ قهرمان آسیا رسیده اند را بینیم و از آن ها تقدیر کنیم. بازیکنان و کادر فنی تا به حال صبوری کرده اند اما نباید دائما بهانه برانکو را بیاورند.

*لیگ برتر ایران یک هفته به تأخیر افتاد همین امر موجب شد برخی بگویند که به خاطر پرسپولیس لیگ یک هفته با تأخیر آغاز می شود آیا باشگاه پرسپولیس درخواستی برای تأخیر مسابقاتش داده بود؟

اصلا چنین چیزی نبوده است و ما هم به کسی درخواست ندادیم. ما دوست داشتیم بازی با تراکتور یک هفته به تأخیر بیفتد اما درباره لیگ هیچ درخواستی نداشتیم. ما در شرایط بازی بودیم و کمی حاشیه دور و بر تیم ما زیاد شده بود. همیشه نشان داده ایم یک تیم متحد هستیم و برای بازی کردن هیچ مشکلی نداشتیم. اینکه می گویند به خاطر ما لیگ را به تأخیر انداختند درست نیست. فصل قبل وقتی به خاطر کرونا لیگ تعطیل شد همین آقایانی که الان مدعی هستند به خاطر ما لیگ برگزار نشده نمی خواستند بازی ها آغاز شود اما ما می گفتیم که بازی ها را شروع کنند. الان چه شده که می گویند پرسپولیس نمی خواهد بازی ها آغاز شود. اینکه یک هفته لیگ به تأخیر افتاده به خاطر کرونا بوده و ارتباطی به ما ندارد. امیدوارم دوستان کمی منطقی فکر کنند. ستاد کرونا تصویب کرده که بازی ها با یک هفته تأخیر برگزار شود. الان هم نمی دانم آیا به طور قطع 15 یا 16 آبان مسابقات آغاز می شود یا خیر.

*طی چند روز اخیر شجاع خلیل زاده هم از جمع شما جدا شد تا کلکسیون جدایی ستاره ها از پرسپولیس تکمیل شود. با توجه به اینکه در پست دفاع وسط بازیکنی جذب نکردید و از طرف دیگر سهمیه لیگ برتری شما به اتمام رسیده آیا مشکلی در خط دفاع خواهید داشت؟

ما مربیان همیشه با چنین چالش هایی روبرو هستیم. زمانی که قصد داشتیم بازیکن جدید جذب کنیم با توجه به اینکه سه دفاع وسط خوب در اختیار داشتیم و از طرف دیگر احسان حسینی به عنوان یک مدافع وسط جوان در تیم حضور داشت در این پست بازیکنی جذب نکردیم. اما چنین چالش هایی گاهی تیم را دچار مشکل و کار را سخت می کند. ما نمی دانستیم که قرار است از مدافعان ما کسی جدا شود. همه بازیکنان برای ما زحمت کشیدند و قابل احترام هستند. ما به کار تیمی اعتقاد داریم و سعی می کنیم بدون مشکل کارمان را ادامه دهیم. تک تک بازیکنانی که الان هستند برای ما ارزشمند هستند و امیدوارم بتوانیم بهترین بازی را از آن ها بگیریم. بازیکنانی که به پرسپولیس می آیند باید ذهن برنده شدن داشته باشند و با این تفکر پیش بروند. ما به بازیکنان خودمان ایمان داریم و سعی می کنیم با موجودی که داریم پیش برویم.

*فینال لیگ قهرمان آسیا را در پیش دارید در حالی که چند بازیکن به دلیل محرومیت و البته جدایی، تیم را همراهی نخواهند کرد. نگران این موضوع نیستید که با دست بسته به مصاف حریف شرق آسیا بروید؟

صددرصد کار ما را سخت می کند چون تک تک بازیکنان ارزشمند هستند اما همان طور که گفتم ما پرسپولیس هستیم و روحیه مبارزه گری داریم. من در قطر یک بار این جمله را گفتم و الان هم به آن اشاره می کنم اگر به بازیکنان ما بگویند، عرض خلیج فارس را شنا می کنیم ما به آن ها ایمان داریم چون تیم ما همیشه کارهای بزرگ کرده است. عیسی آل کثیر ناجوانمردانه محروم شد چون بابت خوشحالی اش نیت نداشت. ما به بازی فینال امیدواریم و همه تلاشمان را می کنیم تا با کسب بهترین نتیجه هوداران را خوشحال کنیم. ان‌شاءالله جای خالی نفراتی که نیستند را پر می کنیم تا دل هوادارانمان را شاد کنیم. همیشه در جلسات می گوییم برای شادی دل هواداران بازی کنید که همه خوشحال شوند. این خوشحالی ها را با میلیاردها دلار نمی توانیم به وجود آوریم.

*بالاخره جعفر سمیعی به عنوان مدیرعامل باشگاه انتخاب شد و از طرف دیگر ابراهیم شکوری هم به عنوان معاون اجرایی قرار است در پرسپولیس فعالیت کند. حضور این دو فرد را چطور ارزیابی می کنید؟

من به عنوان مربی تیم به آقای سمیعی و همین طور ابراهیم شکوری خوش آمد می گویم. ابراهیم شکوری در تیم فوتبال سایپا بازیکن من بوده است. ما با هم کار کرده ایم و من به خوبی او را می شناسم. او در پرسپولیس هم بازی کرده و به خوبی از فوتبال شناخت دارد. آقای سمیعی نشان داد به عنوان انتخاب اول انتخاب خوبی داشته است. قطعا حضور شکوری می تواند ارتباط بهتری بین کادر فنی، بازیکنان و مدیریت ایجاد کند. حضور شکوری اتفاقی بسیار خوبی است و ما حضور او را به فال نیک می گیریم. حضور او می تواند نشان دهد افراد فوتبالی هم می توانند مدیر شوند. فوتبال ما فقط نیاز به مربی ندارد بلکه نیازمند مدیر هم هست؛ کسانی که فوتبال بازی کرده اند و تحصیلات کافی را دارند به خوبی وضعیت این ورزش را درک می کنند و می توانند آن را مدیریت کنند.

*روز مربی را پشت سر گذاشتیم و می خواهیم درباره این موضوع صحبت کنیم. طی سال های اخیر مربیان خارجی زیادی آمدند و رفتند. برخی می گویند فدراسیون فوتبال سرمایه گذاری خوبی برای تربیت مربیان ایرانی انجام نداده است. نظر شما درباره بحث آموزش مربیان چیست؟

ابتدا روز مربی را به تمام مربیان ایرانی و کسانی که برای من زحمت کشیدند تبریک می گویم؛ کسانی همچون مجید جلالی، محمود یاوری، همایون شاهرخی، ناصر ابراهیمی و علی پروین. اینها از بزرگانی بودند که برای من زحمت کشیدند. در بحث آموزش باید قوی تر عمل کنیم. یک مربی اندازه وسع خودش سعی و تلاشش را می کند اما باید مربیان را در یک سیستم آموزشی قوی قرار بدهیم که آن ها بتوانند از نزدیک در کنار تیم های بزرگ اروپایی کسب تجربه کنند و دانش افزایی کنند. ما باید برای این مربیان بیشتر هزینه کنیم. تا به حال کمیته آموزش برای من زحمت کشیده است اما من به عنوان یک مربی ایرانی باید بتوانم دوره های مربی گری در خارج از کشور را پشت سر بگذارم چون این دوره ها به من کمک می کند آبدیده تر و با تجربه تر شوم. البته من موافق این نیستم که می گویند مربی خارجی نیاوریم. این گونه صورت مسئله را پاک می کنیم. ما می توانیم مربی با کیفیت خارجی به فوتبال ایران بیاوریم تا از تجربیاتش استفاده کنیم. ما نتوانستیم از مربیان خوبی که به فوتبال ایران آمدند بهره برداری خوبی داشته باشیم و کنار آن ها مربیان خوبی را پرورش دهیم.

*در لیگ بیستم مربیان جوان زیادی پای کار آمدند که برخی از آن ها مدرک مربیگری ندارند. حضور این مربیان را چطور ارزیابی می کنید؟

همیشه در فوتبال دنیا چنین اتفاقی رخ می دهد که مربیان جوان بر سر کار بیایند این خیلی خوب است که مربیان جوان پای کار بیایند اما باید حواسمان باشد با دست های خودمان مربیان جوان را نسوزانیم. مربیان جوان باید بروند و زحمت بکشند و تجربه به دست آورند و کار کنند. من کارم را با آنالیزوری شروع کردم و مربی امیدهای صبا بودم و در ادامه به عنوان مربی امیدهای پرسپولیس کار کردم. در ادامه هم دستیار دوم بودم و بعد به عنوان دستیار اول فعالیت کردم. می خواهم بگویم من پروسه مربیگری را طی 15 سال طی کردم. اگر خیلی سریع بخواهیم مربیان جوان را بدون مدرک و تجربه در پست سرمربیگری بگذاریم شاید خیلی از این دوستان بسوزند و کنار بروند. مربیان خودشان هم باید زحمت بکشند تا موفقیت شان بیشتر شود. البته در کنار مربیان جوان باید از مربیان بزرگ و پیشکسوت هم استفاده کنیم چون تجربه آن ها خیلی می تواند به ما کمک کند و تجربه هم به سادگی به دست نمی آید.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها