کد خبر: 639787
تاریخ انتشار :

گفتگوی گسترش نیوز با یک نماینده مجلس:

بازار ارز با بگیر و ببند آرام می‌گیرد؟

آصفری عضو کمیسیون شوراها مجلس گفت: با بگیر و ببند مشکل ما حل نمی‌شود. تنها در مدت زمان کوتاه به صورت مقطعی قیمت ارز ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند.

بازار ارز با بگیر و ببند آرام می‌گیرد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
در حالی بازار ارز متأثر از بودجه پیشنهادی دولت نوسانات شدید را تجربه می‌کند که فرمانده انتظامی تهران خبر از دستگیری ۴۲ نفر از مخلان ارزی و سوءاستفاده‌کنندگان از کارت‌های اجاره‌ای بانکی داد. جالب بدانید، گردش حساب تنها ۲ نفر از سر شبکه‌های گروه قاچاق ارز و طلا، ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. تجربه بگیر و ببند و مقابله با دلالان بازارهای مالی را در گذشته داریم و حتی اعدام سلاطین بازار نیز مشکلات اقتصادی ایران را حل نکرد. محمدحسن آصفری عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز در خصوص دستگیری دلالان ارزی در روزهای اخیر گفت: بگیر و ببند مشکلات ارزی کشور ما را حل نمی‌کند. برای حل مشکلات اقتصادی و ارزی کشور نیازمند گشایش مناسبات اقتصادی بین ایران و سایر کشورها هستیم. تا زمانی که این گشایش انجام نشود، شرایط تغییر نمی‌کند.

آصفری

آصفری اظهار کرد: باید شرایطی ایجاد شود که پول‌های بلوکه شده کشور آزاد شود، سوئیفت و مبادلات اقتصادی به نتیجه نرسد، به تولید داخلی توجه شود و در ازای فروش نفت پول نقد دریافت کنیم. با بگیر و ببند مشکل ما حل نمی‌شود. تنها در مدت زمان کوتاه به صورت مقطعی قیمت ارز ۲۰۰ یا ۳۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه مشکلات ارزی به با بگیر و ببند به صورت کامل و اساسی حل نخواهد شد. در حال حاضر ما نفت را می‌فروشیم اما پول این نفت را دریافت نمی‌کنیم. باید این موضوع حل شود تا تأثیر خود را بر بازار ارزی کشور حل کند.

حذف ارز ۴۲۰۰ چه بلایی بر سر قیمت‌ها می‌آورد؟

وی افزود: حذف ارز کالای اساسی تأثیر منفی بر اقتصاد دارد و قیمت‌ها با این کار افزایش پیدا خواهد کرد. اگر چه دولت به دنبال ارائه بسته‌های معافیتی است اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت کالا ثابت نمی‌ماند و کاهش قیمت نیز ایجاد نخواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دارو و کالای اساسی مثل برنج، روغن، گوشت، حبوبات و... قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. به جای پاک کردن صورت مسئله و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید نظارت را قوی کنیم. ارز باید در اختیار افرادی قرار بگیرد که کالا وارد سفره مردم می‌کنند. این روند به نفع دهک‌های پایین جامعه نخواهد بود.

آصفری در پایان گفت: اگر برجام تصویب شود، باید زمینه‌های لازم برای تعاملات بین‌المللی ایجاد شود. نفت را می‌فروشیم اما باید مشتری و رایزینی های نفتی با اپک مشخص شود. در خصوص جذب سرمایه‌گذاری باید از الان زیرساخت‌ها را فراهم کنیم. بخشی از بی‌تدبیری‌ها به دلیل بی‌برنامگی دولتمردان شکل گرفت. امیدواریم این روند در دولت جدید اصلاح شود. با اصلاح سیاست دیپلماسی اقتصادی راهکار مناسبی در این حوزه فراهم خواهد شد.

عوامل تأثیرگذار بر بازار ارز و قیمت دلار

با توجه به صحبت‌های آصفری نماینده مجلس شورای اسلامی مذاکرات و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دو موضوع مهم و تأثیرگذار در بازار ارز هستند. یکشنبه هفته جاری بود که خبر حذف ارز ترجیحی از بودجه رسانه‌ای شد و واکنش‌های شدیدی را به همراه داشت. در لحظه نگارش این خبر ۶ کالای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، روغن، دانه‌های روغنی، دارو و تجهیزات پزشکی ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند. کارشناس‌ها معتقدند حذف ارز ترجیحی، وضعیت بازار دلار را که با دلالان دست و پنجه نرم می‌کند، ملتهب خواهد کرد و این دلالان قدرتمندتر خواهند شد. در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، شاهد انتشار اخبار گوناگون از جولان دلالان در بازار بودیم. بر اساس گزارش وزارت اطلاعات، حساب‌های بانکی ۸۴۱ فعال غیرمجاز ارزی بسته شده است و ۴۲ دلال ارزی در تهران دستگیر شده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها