کد خبر: 640693
تاریخ انتشار :

در گفتگو با کارشناس فناوری اطلاعات بررسی شد؛

زمین‌های متاورسی ارزشمند می‌شوند؟

پیشگویی در فضای تکنولوژی سخت است و شاهد تغییرات لحظه‌ای هستیم. این امکان وجود دارد که زمین‌های متاورسی با قانون‌گذاری ارزشمند شوند. هنوز قوانین به درستی مشخص نشده است و باید ریسک ورود به این حوزه را بپذیریم.

زمین‌های متاورسی ارزشمند می‌شوند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
در ایران سرمایه‌گذاری در بازار ملک و زمین رونق زیادی دارد و شاید همین عامل تبلیغات فروش زمین در متاورس را گسترده کرده است. هر سایت یا شبکه مجازی را باز کنیم، با تبلیغات خرید و فروش زمین در متاورس رو به رو خواهیم شد. در این رابطه کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با گسترش نیوز گفت: متاورس پدیده‌ای جدید و چند ساله در دنیای فناوری است. هم‌زمان با ورود واقعیت مجازی (VR) و بازی‌های رایانه‌ای فرصت حضور به شکل آواتار در این فضا برای ما ایجاد شده است. به شکل واقعی‌تر در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام نیز حضور داشته‌ایم. هویت مجازی واقعی یا ساختگی برای ما ایجاد شده است. آنچه متاورس را مطرح کرد و به عنوان تکنولوژی پیش رو مورد توجه کاربران، فعالان اقتصادی و اجتماعی قرار داد، فرآیند فیس بوک بود.

نقره_کار

نقره‌کار اظهار کرد: به نوعی شرکت فیس بوک با استفاده از فرآیندهای ترویجی و تبلیغی به صورتی وانمود می‌کند که دنیای آینده، متاورس است. اگر چه متاورس سال‌ها است، مورد استفاده قرار گرفته است، شاید فرصت‌های جدیدی در این زمینه به وجود بیایید. شرکت فیس بوک خود را مالک متاورس می‌داند و به نظر من این گونه نخواهد بود. شرکت‌های دیگر نیز می‌توانند ورود کنند و این فضاهای اختصاصی را با استفاده از تکنولوژی در هر زمینه ایجاد کنند. فیس بوک نگاه اقتصادی به دنیای متاورس دارد.

وی افزود: مجامع تصمیم گیر و فرهنگ‌ساز در این زمینه مثل وزارت ارتباطات، ارشاد، صدا و سیما باید همکاری و اطلاع‌رسانی‌هایی را در این زمینه انجام دهند. دستگاه‌های قضایی نیز باید برخوردهایی داشته باشند. البته صحبت از برخورد به معنای طرح صیانت و بگیر و ببند نیست. باید فرهنگ‌سازی انجام شود و به جای این که طرح صیانت اجرا شود و با متاورس مقابله کنیم؛ باید راهکارهای استفاده از فرصت‌های آینده تکنولوژی را مد نظر قرار دهیم.

این کارشناس فناوری اطلاعات تأکید کرد: اگر فضای مناسبی ایجاد شود، می‌توانیم در این صنعت حضور درست و کارشناسانه‌ای بدون غرض ورزی و بدبینی نسبت به فضای مجازی داشته باشیم. اطلاع‌رسانی‌ها در سطح وسیع لازم است. رسانه‌ها و افرادی که این حوزه را می‌شناسند، باید ورود کنند تا اطلاعات صحیح مخابره شود. تا به این لحظه قوانین درستی حتی از سمت فیس بوک که خود را مالک متاورس می‌داند، وجود ندارد. باید مواظب فریب‌هایی از این دست باشیم.

نقره‌کار ضمن اشاره به قیمت‌های نجومی زمین متاورس در سایت‌های ایرانی خاطر نشان کرد: زمانی که اصول مشخصی نباشد و تنها بر اساس فضای هیجانی فعالیت کنیم، این روند قیمت‌گذاری را شاهد خواهیم بود. باید به دقت بررسی شود که فروشنده بر چه پایه و اساسی زمین در متاورس می‌فروشد؟ افرادی بر این فضای هیجانی مسلط شده‌اند و متأسفانه موقعیت جذابی را شاهد نیستیم. با این روند احتمالاً در ماه‌های آینده شاهد مشکلات زیادی برای مردم خواهیم بود.

وی افزود: اصل موضوع خرید و فروش در محیط متاورس به ارزهای دیجیتال برمی‌گردد. رمز ارزها قابلیت ردگیری ندارند. البته برای معامله می‌توانیم از هر ارز دیگری نیز استفاده کنیم. این بخش از موضوع برای خریدار و فروشنده خیلی دردسرساز نیست. ارز دیجیتال در این حوزه جذاب‌تر است.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان گفت: نباید فراموش کرد که پیشگویی در فضای تکنولوژی سخت است و شاهد تغییرات لحظه‌ای هستیم. این امکان وجود دارد که زمین‌های متاورسی با قانون‌گذاری ارزشمند شوند. هنوز قوانین به درستی مشخص نشده است و باید ریسک ورود به این حوزه را بپذیریم. فناوری‌های ایرانی باید زیرساخت‌های خودشان را به درستی اجرا کنند و بعد از آن برای ورود به دنیای متاورس برنامه‌ریزی کنند.

معاملات در سایت‌های ایرانی

به تازگی برخی از سایت‌های ثبت آگهی داخلی، مطالب مربوط به «خرید و فروش زمین در متاورس» را از فهرست آگهی‌های خود حذف کرده‌اند. معامله‌های میلیونی که با اصطلاحات خاصی مثل زمین کلنگی و زمین نقلی به چشم می‌خورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها