کد خبر: 171347
تاریخ انتشار :

آب‌میوه ای که تقویت‌کننده‌ قلب و معده

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «محسن پویان»، اظهار کرد: انار درختی متعلق به خانواده Puniaceae است که در انگلیسی Pomegrenateنامیده می‌شود.
وی ادامه داد: زادگاه این درخت ایران است، برگ‌های آن به رنگ سبز براق و گل‌هایی قرمز رنگ دارد، نافه از پرچم‌های متعدد ساخته شده و تخمدان آن خانه‌های متعدد دارد که در آن دانه‌های سخت قرار می‌گیرند و اطراف دانه را پوشش آبدار فرا می‌گیرد.
پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه همه‌ی قسمت‌های درخت انار در طب گیاهی استفاده می‌شود، گفت: عصاره‌ی پوست درخت خاصیت ضد کرم دارد و برای کرم‌های تیپ وُرم و هایمنولپی دوزیس مؤثر است.
پویان با بیان اینکه خاصیت ضد کرم آن بعلت ماده‌ی ایزوپله‌تیه‌رین است، در پوست درخت علاوه‌بر این بتولیک اسید و اورسولیک اسید وجود دارد، ادامه داد: در پوست ریشه و پوست اندام‌های هوایی گیاه آلکالوئیدهای متیل پله‌تیه‌رین، ایزوپله‌تیه‌رین، پله‌تیه‌رین و پزودوپله‌تیه‌رین وجود دارد.
پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: عصاره‌ی پوست ریشه، اثر کرم‌کشی به‌ویژه بر ضد تنیاکانینا را نشان می‌دهد.
پویان تصریح کرد: در هر 100 گرم میوه خوراکی تازه انار 16 گرم هیدرات کربن، 0.3گرم مواد چرب، 0.5گرم پروتئین، 82 گرم آب، 259 میلی‌گرم پتاسیم، 3 میلی‌گرم کلسیم، 8 میلی‌گرم فسفر، 0.3میلی‌گرم آهن، 3 میلی‌گرم سدیم، 0.03میلی‌گرم تیامین(B1)، 0.03 میلی‌گرم رایبوفلاوین (B2)، 0.3 میلی‌گرم نیاسین(B3)، 4 میلی‌گرم ویتامین C وجود دارد.
وی اظهارکرد: میوه انار بعلت وجود تانن قابض است، جوشانده‌ی پوست میوه‌ی آن برای معالجه‌ی اسهال و اسهال خونی نافع است و محلول آن برای ترشحات سفید مهبلی بصورت شست‌وشوی موضعی استفاده می‌شود. پوست ساقه و غنچه‌های گل نیز این خاصیت را دارد.
پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: پوست درخت انار برای تهیه‌ی محلول غرغره برای زخم‌های دهان و گلو و مایع شست‌وشو برای بند آمدن خون‌ریزی بینی نیز کاربرد دارد.
پویان اظهارکرد: مرهمی که از جوشانده برگ و پوست ریشه درخت انار تهیه شود برای رفع خارش پوست مؤثر است.
وی ادامه داد: گل‌های له شده درخت انار برای ترمیم سوختگی بدن مفید است و جوشانده قسمت‌های مختلف درخت انار خاصیت ضد باکتری دارد.
پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: میوه‌ی انار از نظر طب قدیم ایران سرد و تر است و مصرف مداوم میوه انار باعث نعوظ می‌شود، ملین است و ترشح ادرار را زیاد می‌کند. مصرف آب انار رسیده و شیرین پس از غذا برای تصفیه‌ی خون و تقویت کبد و بیماری یرقان و صاف شدن صدا و باز شدن رنگ چهره بسیار مفید است و دانه‌ی میوه گیاه نفاخ است.
پویان ادامه داد: گل انار با زیره برای اسهال کودکان نیز مصرف می‌شود، میوه انار برای برطرف کردن تب‌های صفراوی و یرقان بسیار نافع است، رب انار نیز همه این خواص را دارد، مخلوط میوه‌های ترش و شیرین انار برای برطرف کردن تشنگی مفرط، تب‌های تند، قی، بی‌حالی و خماری و برطرف کردن ویار زنان حامله تجویز می‌شود.
وی با اشاره به اینکه دانه‌های انار برطرف کردن قی می‌کند، ادامه داد: گل انار را گلنار فارسی می‌گویند، غرغره دم کرده آن برای التیام زخم دهان و خون‌ریزی بن دندان و همراه با گلاب برای برطرف کردن ورم چشم و با آب بارهنگ برای التیام زخم آلات تناسلی مرد و با آب برای برطرف کردن خراش‌های پا که از کفش تنگ ایجاد شده باشد آثار درمانی مفیدی دارد.
پژوهشگر گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی گفت: شست‌وشوی زخم بواسیر با جوشانده‌ی پوست، برگ، گل و پوست میوه درخت انار بسیار نافع است، نشستن در این جوشانده برای بیرون‌زدگی مقعد بسیار اثربخش است.
پویان در خصوص نحوه‌ی مصرف انار گفت: برای جوشانده‌ی پوست ساقه، میوه و ریشه از 20 گرم در یک لیتر آب استفاده می‌شود و مقدار خوراک از آب یا رب انار 300 تا 350 گرم است.
وی خاطرنشان کرد: انار تقریباً در همه‌ی باغ‌های خراسان‌جنوبی پرورش داده می‌شود.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها