کد خبر: 188919
تاریخ انتشار :

«پنومونی» را بشناسید ‌

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دکتر سید حمیدرضا مرتضوی پنومونی را جزو بیماری‌های شایع تنفسی در دنیا عنوان کرد و افزود: این بیماری همچنین یکی از علت‌های شایع مرگ و میر در جوامع محسوب می‌شود.
مرتضوی با بیان اینکه «پنومونی» همان عفونت ریه است، اظهار کرد: دستگاه تنفسی معمولا به دو شکل دچار عفونت می‌شود. چنانچه قسمت‌های فوقانی راه‌های هوایی دچار عفونت شود به آن سرماخوردگی یا سینوزیت گفته می‌شود و چنانچه در برخی موارد عفونت از این قسمت‌ها به قسمت‌های تحتانی راه‌های هوایی برسد در آن صورت به آن ذات‌الریه، سینه پهلو یا همان پنومونی می‌گویند.
مرتضوی با اشاره به افزایش فعالیت ویروس‌های تنفسی در فصول سرد سال، تصریح کرد: این امر موجب شده تا موارد پنومونی در فصول سرد سال بیشتر مشاهده شود.
وی با بیان اینکه بیشتر موارد پنومونی به دنبال سرماخوردگی ایجاد می‌شود، گفت: باید افراد در موارد سرماخوردگی مراقبت و درمان را جدی بگیرند تا عفونت به قسمت‌های تحتانی دستگاه تنفسی نرسد.
این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی با بیان اینکه هر سرفه‌ای نمی‌تواند نشان دهنده ابتلا به پنومونی باشد، اظهار کرد: در بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی، سینوزیت و عفونت گوش علامت سرفه وجود دارد و نمی‌توان گفت هر سرفه‌ای نشان از ابتلا به پنومونی است.
به گفته مرتضوی در کنار علائمی مانند تب، آبریزش بینی و سرفه برای تشخیص پنومونی باید علائم دیگری از جمله افزایش تعداد تنفس در هر دقیقه بسته به سن افراد، همراه شدن تنفس با درد در ناحیه عضلات شکم و سینه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی نیز وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه سرماخوردگی معمولا بیش از سه تا چهار روز طول نمی‌کشد، گفت: چنانچه سرماخوردگی بیش از یک هفته یا نهایتا بیش از 10 روز طول کشید باید حتما به پزشک مراجعه شود، زیرا در این حالت قطعا سرماخوردگی همراه با عارضه است.
مرتضوی سالمندان، کودکان، افراد دارای بیماری زمینه‌ای ریه مانند آسم، بیماران مبتلا به برونشیت و بیماران نقص سیستم ایمنی و همچنین بیماران سرطانی را از جمله افراد در معرض خطر ابتلا به پنومونی عنوان و تصریح کرد: این افراد در صورت ابتلا به سرماخوردگی باید سریعا به پزشک مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرند.
این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی بالینی با بیان اینکه به طور معمول میکروب‌ها عامل ایجاد پنومونی هستند، درمان‌های آنتی بیوتیکی را در بهبود این بیماری موثر دانست و اظهار کرد: در مواردی که بیمار بسیار بدحال باشد آنتی بیوتیک تزریقی نیز تجویز می‌شود.
مرتضوی با بیان اینکه در کنار درمان‌های دارویی درمان‌های حمایتی نیز برای بیماران مبتلا به پنومونی تجویز می‌شود، تصریح کرد: چنانچه بر اثر بیماری فرد دچار کاهش اکسیژن شده یا آب بدن او کم شده باشد، تزریق سرم به همراه اکسیژن دهی نیز برای بیمار تجویز می‌شود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها