کد خبر: 190515
تاریخ انتشار :

واکسن پنج‌گانه تحولی مهم در نظام سلامت کشور / هزینه 300 هزار تومانی برای هر دوز پنتاوالان

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با گزارش نمه نیوز؛ عقیل برزگر در حاشیه مراسم آغاز تزریق ایمن‌سازی نوزادان که در مرکز بهداشتی شماره پنج ساری برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ساری اظهار داشت: طرح تحول سلامت با وجود هزینه‌های زیادی که برای دولت دارد اما یک سرمایه‌گذاری مطمئن برای افزایش ضریب سلامت در جامعه است.
وی بیان داشت: طرح ایمن‌سازی کامل نوزادان نسبت به بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌‌های عفونی در دستور کار دولت قرار داشت که یکی از مهم‌ترین آنها تزریق واکسن پنج‌گانه است.
این مسئول تصریح کرد: پیش از این واکسن‌های سه‌گانه شامل دیفتری، کزاز و سیاه‌سرفه همچنین هپاتیت ب در برنامه ایمن‌سازی نوزادان قرار داشت اما علاوه بر اینکه در دفعات مختلف به کودکان تزریق می‌شد، نمی‌توانست اهداف نظام سلامت را به طور قابل قبولی دنبال کند.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان ساری، اظهار داشت: در طرح جدید، واکسن هموفیلوس آنفلوآنزا نوع ب (HIB) که علیه باکتری هموفیلوس آنفلوآنزا نوع ب اقدام می‌کند نیز به جمع چهار واکسن دیگر پیوست تا علاوه بر ایمن‌سازی کودکان در برابر بیماری‌های مرسوم کودکان مانند دیفتری و کزاز و سیاه‌سرفه، آنها را از بیماری‌های باکتریایی و عفونت‌های تنفسی، مفاصل و خون در امان نگه دارد.
برزگر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه دولت برای تامین هر دوز از واکسن پنتاوالان در مجموع، 300 هزار تومان هزینه می‌کند، افزود: این هزینه‌ها در واقع یک سرمایه‌گذاری بزرگ و قابل تقدیر است که خانواده‌ها نیز باید دولت را در تحقق اهداف نظام سلامت، کمک کنند.
وی در پایان گفت: کاهش تعداد تزریق‌ها به نوزادان، کاهش استرس خانواده‌ها، کاهش اثرات جانبی شدید، پیشگیری از 90 درصد مننژیت‌ها و یک‌سوم عفونت ریه‌ها و نیز اطمینان خاطر خانواده‌ها نسبت به ایمن‌سازی نوزادان از جمله مزایای واکسن پنتاوالان در طرح تحول نظام سلامت است.
به گزارش فارس، تزریق واکسن پنج‌گانه در تمامی مراکز بهداشتی شهری و روستایی و حتی خانه‌ بهداشت‌هایی که در مناطق دورافتاده هستند، انجام می‌شود اما برای به حداقل رساندن میزان اتلاف واکسن‌ها، در مراکز شهری ویال‌های 10 دوزی و در مرکز روستایی به صورت ویال‌های تک دوزی توزیع و تزریق می‌شود.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها