کد خبر: 203566
تاریخ انتشار :

ذخیره دارویی در 60 روز پایانی سال/کدام داروها ارزان می شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز تامین داروهای مورد نیاز بیماران به ویژه برای آن دسته از بیماران خاص که می بایست امیدوار به واردات داروهای مورد نیازشان باشند، از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. زیرا، مشکل کمبود دارو و دسترسی به داروهای حیاتی در روزهای پایانی سال، یکی از دغدغه ها و نگرانی های سال های گذشته بیماران بوده است.
آنطور که دکتر مهدی پیرصالحی مدیرکل نظارت و ارزیابی دارو و موادمخدر سازمان غذا و دارو، عنوان داشته است، قیمت دارو در نیمه دوم سال بدون تغییر خواهد ماند و داروهای وارداتی نیز ارزان خواهد شد.
وی معتقد است؛ داروهایی که از لحاظ ریالی بیشترین مصرف را دارند، جزو این موارد محسوب می شوند که در این زمینه سقفی تعیین کرده ایم و برای داروهایی که بیشتر از این سقف قیمت داشته باشند، مشمول واردات موازی می شوند. در واقع، سازمان غذا و دارو در نظر دارد قیمت آن دسته از داروهایی را که کمتر از سال قبل فروش داشتند را در مذاکرات با شرکت ها کاهش دهد.
به گفته پیر صالحی، سازمان غذا و دارو جهت کمک به بیماران و کاهش قیمت دارو از مبدا، با شرکت های واردکننده وارد تعامل شده که پیش از این سیاست گذاری های قیمتی بر این بود که قیمت توسط واردکننده اعلام شود. البته از گذشته نیز این مبحث جزو ضوابط وزارتخانه بوده که چندکشور به عنوان کشورهای مرجع اعلام شده و لازم بود قیمت های شرکتهای دارویی با این کشورهای مرجع برابری می کرد. اما متاسفانه به مرور زمان به این ضوابط اهمیتی داده نشد و شرکت های مادر قیت گذاری شان در ایران را با ضوابط خودشان انجام می دادند که متوجه شدیم بسیاری از قیمت ها در بازار دارویی ایران از قیمت آن داروها در کشورهای مرجع بالاتر است.
در همین حال، دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو نیز با اشاره به اینکه به دنبال افزایش نرخ ارز قیمت داروی بیماران خاص و صعب العلاج که عمدتا هم وارداتی هستند به یکباره دو برابر شد، عنوان داشته است که با پیش بینی اعتباری بالغ بر 1800 میلیارد تومان در وزارت بهداشت از سال گذشته تلاش شد تا هزینه پرداختی بیماران در این حوزه افزایش پیدا نکند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حمایتی که از این بیماران داریم 10 درصد هزینه ارائه خدمات (فرانشیز) به بیماران است، تصریح کرد: آخرین جمع بندی ها نیز در این خصوصدر حال بررسی است و ممکن است در مرحله بعدی این 10 درصد برای برخی بیماران رایگان شود.
اما آنطور که دکتر اکبر عبدالهی اصل معاون برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، به خبرنگار مهر گفته بود، سهم پرداختی بیماران خاص بابت تامین داروهای مورد نیازشان کمتر خواهد شد.
بر اساس اظهارات وی، داروهای تحت پوشش وزارت بهداشت در سال 92 در دو گروه حمایتی قرار گرفتند. نخست، داروهایی که از ابتدا تحت پوشش 70 درصدی بیمه بودند که پوشش بیمه ای آنها در سال جاری به 90 درصد رسید. گروه دوم داروهایی هستند که اصلا بیمه نبودند که در سال 93، پوشش بیمه ای آنها را از 50 به 70 درصد رسانیدیم.
عبدالهی اصل با اعلام اینکه مجموع ارزش اعتبار دارویی برای حمایت بیمه ای در حدود 3 هزار میلیارد تومان است، تاکید کرد: از این میزان، 400 میلیارد تومان آن از جیب مردم پرداخت می شود. بطوریکه می توان گفت، سهم پرداختی بیماران بابت هزینه های دارویی، 12 درصد است.
معاون برنامه ریزی سازمان غذا و دارو، ادامه داد: از مجموع 2600 میلیارد باقی مانده، 1200 میلیارد تومان از بودجه سازمان غذا و دارو تامین می شود و 1400 میلیارد نیز سهم بیمه هاست.
وی در ارتباط با پرداختی بالای 10 درصد بیماران بابت هزینه های دارویی، توضیح داد: پرداختی بالای 10 درصد بیماران بابت مابه التفاوت برندهای دارویی است که با توجه به سیاست جدید وزارت بهداشت، افزایش خواهد یافت.
موضوع دیگری که در روزهای پایانی سال همواره دغدغه بیماران بوده است، مسئله دسترسی به داروهای مورد نیاز است.
در این ارتباط، رئیس سازمان غذا و دارو، به مصوبه‌ای تحت عنوان ذخیره استراتژی دارویی اشاره می کند که در دولت نهم مصوب شده بود تا بتوان داروهای مهم و به خصوص داروهای بیماران صعب‌العلاج را ذخیره کرد.
دیناروند در ارتباط با سرنوشت این مصوبه، گفته است که این مصوبه‌ بعدا پیگیری نشد و به نوعی تعطیل شد و ذخیره استراتژی دارو به معنی واقعی دیگر وجود نداشت. البته رئیس سازمان غذا و دارو، به اقدامات جدید وزارت بهداشت برای تامین ذخیره دارویی اشاره کرده و گفته است؛ آن چیزی که در حال حاضر می‌توان به عنوان ذخیره استراتژی دارویی عنوان کرد، بخشی در صنعت داروسازی در قالب مواد اولیه دارویی، بخشی دیگر به صورت داروی ساخته شده که هنوز تحویل پخش نشده است و بخش دیگری وارد پخش دارویی می‌شود و در نهایت بخش دیگری از این داروها در داروخانه‌ها ذخیره می‌شود. بر اساس این زنجیره‌ دارویی، میانگین موجودی و ذخیره دارویی کشور در حال حاضر حداقل 6 ماه است. البته برای برخی از داروها ممکن است این ذخیره بیش از یک سال باشد مثلا اگر تولید دارویی در کشور همین الان متوقف شود تا 12 ماه دیگر چنین دارویی را در کشور موجود داریم. ولی برای برخی از داروها موجودی ذخایر دارویی کشور کمتر است و در حدود یک ماه است و این اقلام دارویی، داروهایی هستند که به عنوان مرحله قرمز شناخته می‌شود و تمرکزمان به این نوع داروها بیشتر است.
وی معتقد است؛ شیوه تهیه و تامین دارو در سازمان غذا و دارو در حال حاضر با دوره‌های مدیریت قبلی آن تفاوت دارد، بطوریکه کمبودهای دارویی را پیش‌بینی می‌کنیم. زیرا، کمبودهای امروز را باید 3 ماه قبل برطرف کنیم و کمبودهای 3 ماه آینده را امروز برطرف کنیم.
منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها