کد خبر: 215750
تاریخ انتشار :

رییس کمیسیون بهداشت مجلس:حق جامعه پرستاري بر گردن وزارت بهداشت است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از سلامت نیوز،اين در حالي است که دکتر محمد آقاجاني معاون درمان وزارت بهداشت دولت يازدهم، آبان امسال از اجراي آزمايشي اين قانون خبر داد و البته وزير بهداشت نيز روز گذشته در پيامي به مناسبت ميلاد حضرت زينب (س) به پرستاران وعده داد که مطالبات آن ها را با جديت پيگيري کند . اما اکنون که به روزهاي پاياني سال ۹۳ مي رسيم، باز هم خبري از اجراي آزمايشي اين قانون نيست.
رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس درباره اجراي اين قانون معتقد است که مجلس با تصويب اين قانون کار خود را در قبال پرستاران انجام داده و اکنون اين وزارت بهداشت است که بايد با استفاده از اعتباراتي که در اختيار دارد براي اجرايي شدن آن وارد عمل شود. دکتر حسينعلي شهرياري که از مجلس هفتم نماينده مردم زاهدان و عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس است، گفت: قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاران در اواخر مجلس هفتم و اوايل مجلس هشتم توسط نمايندگان مجلس به تصويب رسيد اما متاسفانه با وجود گذشت چندين سال هنوز اجرايي نشده است. وي ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان در مورد اجرا نشدن اين قانون مي گويد بيمه ها بايد منابع مالي اجراي اين قانون را بپذيرند و منابع آن بايد در شوراي عالي بيمه به تصويب برسد، به همين دليل اين قانون بر زمين مانده و متاسفانه اجرا نشده است. وي افزود: حق و حقوق جامعه پرستاري بر گردن دولت و وزارت بهداشت و درمان است و بايد هر چه سريع تر قانون را اجرا کنند و بيمه ها را موظف کنند که اين هزينه ها را بپردازند.
شهرياري با بيان اين که دولت در بودجه سال 94 رديف بودجه اي براي اجراي اين قانون پيش بيني نکرده است گفت: اعتبار ناشي از يک درصد ماليات بر ارزش افزوده و ده درصد هدفمند شدن يارانه ها در اختيار وزارت بهداشت است و اين وزارتخانه مي تواند از اين طريق به جامعه پرستاري کمک کند.
اين اظهارات عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس درحالي است که به نظر مي‌رسد وزير بهداشت نظر ديگري در اين باره دارد و به کمک مجلسي ها اميدوار است. عضو شوراي عالي نظام پرستاري در گفت وگو با خراسان با اشاره به حضور وزير بهداشت و درمان به اتفاق وزير رفاه و مديرعامل تامين اجتماعي در مراسم جشن روز پرستار که روز دوم اسفند برگزار شده است گفت: در اين مراسم قول مساعد داده شد براي رفع مشکلات حوزه پرستاري اقداماتي انجام شود.
حسين سرمديان ادامه داد: وزير بهداشت در اين مراسم اظهار داشت که اگر بودجه اجراي قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري تامين شود و مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي بيمه مساعدت کنند تکليف اين قانون مشخص مي شود. اين عضو شوراي عالي نظام پرستاري ابراز اميدواري کرد تا پايان سال جاري جلسه شوراي عالي بيمه تشکيل و اين قانون اجرايي شود. وي خاطرنشان کرد: اجراي اين قانون بعد از گذشت بيش از 7 سال مي تواند موجب افزايش انگيزه براي ارائه خدمات مطلوب تر در بين پرستاران شود که البته نتيجه آن به نفع مردم هم خواهد بود.
وي با بيان اين که طرح تحول نظام سلامت موجب افزايش کار پرستاران شده است، گفت: حضور يک يا دو پرستار در يک بخش براي 30 بيمار ، باعث خستگي پرستاران مي شود و پاسخگوي نياز بيماران نيست و وزارت بهداشت نيز به اين موضوع کاملا واقف است و بايد به فکر حل آن باشد. سرمديان خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده مشکل پرستاران اجراي قانون تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري و برخي بندهاي اجرا نشده قانون ارتقاي بهره وري خدمات باليني (کاهش ساعت کار پرستاران) است که اميدواريم با تشکيل جلسه شوراي عالي بيمه در سال جاري و اجراي آن ها بتوانيم به پرستاران عيدي بدهيم . وي تاکيد کرد: جامعه پرستاري همچنان منتظر شنيدن خبرهاي خوب در اين حوزه است.
درخوراشاره است ديروز وزير بهداشت درپيامي به مناسبت روز پرستار اظهار اميدواري کرد با اجراي نظام پرداخت عادلانه و طرح پرداخت مبتني برعملکرد قانون تعرفه گذاري خدمات پرستاري هم اجرا شود.
منبع: سلامت نیوز

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها