کد خبر: 307945
تاریخ انتشار :

معاون وزیر بهداشت: زیرمیزی از وزارت بهداشت حذف شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دکتر محمد آقاجانی در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا درباره اختلاف دریافتی پزشکان و پرستاران با بیان اینکه این موضوع حساس و جنجال برانگیز شده است، گفت: در این زمینه اعدا و ارقامی اعلام شده که افسانه‌ای ست و کاملا دور از واقعیت است.
وی با بیان اینکه برای اولین بار اعداد و ارقام را در این زمینه از روی سامانه ملی و اسناد مالی اعلام می‌کنم، افزود: در حال حاضر 4هزارو 979 نفر پزشک عمومی در سیستم وزارت بهداشت و در حوزه درمان فعالیت می‌کنند که میانگین مجموع دریافتی آنها اعم از حقوق و کارانه و قبل از کسر مالیات 5 میلیون و 450 هزار تومان است که بین 10 تا 20 درصد مالیات هم از آن کسر می‌شود. همچنین در حوزه بهداشت میانگین مجموع دریافتی پزشکان عمومی 6 میلیون و 500 هزار تومان است. دریافتی 21 هزار و 479 نفر پزشک متخصص و فوق تخصص در 570 بیمارستان کشور( مجموع دریافتی آنها اعم از حقوق ثابت و دریافت عملکردی) 13 میلیون و 917 هزار تومان است.
افسانه اختلاف 100 تا 300 برابری دریافتی پزشک و پرستار
وی با اشاره به میزان دریافتی پرستاران گفت: میانگین کل دریافتی یک پرستار (از مجموع بیش از 63 هزار پرستار عادی در بخش‌های بیمارستانی) 3 میلیون و 136 هزار تومان است. بنابراین از حیث مقایسه نسبت کل دریافتی پزشکان عمومی به پرستاران در بیمارستان‌های وزارت بهداشت 1.75 است و نسبت میانگین دریافتی پزشک متخصص و فوق تخصص به پرستار عادی 4.45 است. بنابراین افسانه اختلاف 100 و 300درصدی میان دریافتی‌های پزشک و پرستار و ارقام غیرواقعی که گفته می‌شود پرستار دو میلیون تومان و پزشک 150 میلیون تومان دریافت می‌کند، صحت ندارد.
اعداد و ارقام غیرواقعی از افزایش تعرفه‌ها
آقاجانی ادامه داد:‌ نکته مهم دیگر پاسخ به این سوال است که آیا افزایش تعرفه به معنای افزایش دریافتی‌های پزشک است یا خیر؟ گفت: خیر، اینطور نیست. بلکه تعرفه جزو منابع مالی بیمارستان برای تامین هزینه‌هایشان است. مجموع افزایش تعرفه‌ها در سال 93 و 94 مجموعا در حوزه حق‌العلاج مجموعا 120 درصد بوده است و این ارقام 400 درصدی که گفته می‌شود، کاملا نادرست است. بنابراین ما در دو سال 93 و 94 نسبت به سال 92 تعرفه‌های حق‌العلاج را به میزان 120 درصد افزایش دادیم. تاکید می‌کنم که این رشد طی دو سال بوده و به مقایسه یک مصوبه دولت با مصوبه دو سال قبل مربوط می‌شود.
کاهش محسوس پرداختی مردم در حوزه حق‌العلاج
آقاجانی با بیان اینکه تعرفه‌هایی که در سال 92 و قبل از آن از سوی هیئت وزیران تصویب می‌شد، به اجرا درنمی‌آمد، گفت: اقدام دولت یازدهم در زمینه اصلاح تعرفه‌ها در جهت اصلاح بازار غیر رسمی و غیر قانونی تعرفه‌ها بوده است و حال علیرغم رشد دو سالانه 120 درصدی حق العلاج پزشکان، پرداختی مردم به دلیل کنترل بازار غیر رسمی به طور محسوسی در حوزه حق العلاج کاهش یافته است. برای مثال جراحی قلب کودکان در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به شدت دچار بحران بود و برخی جراحی‌ها با آسیب‌های جدی مواجه بوده و خدماتی مانند عمل برداشتن لوزه تقریبا در بیمارستان‌های وزارت بهداشت تعطیل شده بود. قبل از طرح تحول سلامت برای یک عمل قلب باز در بیمارستان 285 هزار تومان و برای مثال در جراحی لوزه 18 هزار تومان تعیین شده بود. حال این 120 درصد رشد، درباره این موضوع 18 هزار تومان افزایش داشته است. بنابراین درصدها تا زمانی که تبدیل به ریال نشوند، فریبنده هستند.
میانگین 49 درصدی افزایش درآمد پزشکان
آقاجانی با بیان اینکه متوسط افزایش تعرفه‌ها در طول دو سال 120 درصد بوده است، گفت: درست است که میانگین تعرفه‌های وزارت بهداشت 120مجموعا طی دو سال درصد رشد کرده اما درآمد پزشکان 49 درصد رشد کرده است و هنوز رقم هتلینگ و سایر اقدامات غیر واقعی است. بنابراین بخش زیادی از هزینه‌های بیمارستان‌ها که به دلیل غیر واقعی بودن برخی تعرفه‌ها ایجاد شده، همچنان از محل حق العلاج پزشکان باید تامین شود.
زیرمیزی از بیمارستان‌های وزارت بهداشت حذف شد
وی با تاکید بر حذف درآمدهای غیررسمی و نامتعارف در بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر بین 10 تا 40 درصد پرداخت‌های مردم در دنیا در برخی کشورها غیرقانونی است، اما من به صراحت می‌گویم که زیرمیزی و دریافت‌های غیر متعارف در 570 بیمارستان وزارت بهداشت وجود ندارد و ما در طی سال 94 اصلا گزارشی در این مورد نداشتیم البته دائما در حال رصد هستیم و اگر موردی دیده شود، بی درنگ با آن برخورد می‌کنیم. در بخش خصوصی هم دریافت‌های نامتعارف کاهش بسیار محسوسی یافته است. این کاهش در شهرستان‌ها به جز تهران محسوس است و در تهران نیز تا حدودی کاهش یافته است، اما هنوز تا وضعیت ایده آل فاصله داریم. من دو سال قبل در کمیسیون بهداشت مجلس بودم و در آن زمان یکی از آرزوهای ما این بود که آیا می‌توان روزی را دید که نظام سلامت ما از پرداخت‌های غیر قانونی فاصله بگیرد. اکنون نه تنها از این پرداخت‌ها فاصله گرفته‌ایم، بلکه میزان این پرداخت‌های غیر قانونی در بیمارستان‌های وزارت بهداشت به صفر رسیده است.
معاون درمان وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره میزان دریافت‌های غیررسمی در بیمارستان‌ها در گذشته و اکنون گفت: با روش‌های مختلفی می‌توان این موضوع را بررسی کرد، اما از آنجایی که این ارقام جایی ثبت نمی‌شود نیاز به تخمین دارد. اما باید بگویم که بر اساس یک مطالعه که نتایج آن امروز در شورای معاونین وزارت بهداشت اعلام شد، در مجموع 570 بیمارستان وزارت بهداشت نتوانسته بودند حتی یک مورد شکایت از این موضوع پیدا کنند و در بیمارستان‌های خصوصی نیز بسیار کاهش یافته است.
وی به برخی اظهار نظرها در زمینه تاخیر در پرداخت مطالبات بیمارستان از سوی فردی که در گذشته تصدی وزارت بهداشت را بر عهده داشت اشاره و اظهار کرد: در زمان مسئولیت این فرد، فاصله ارائه خدمت و پرداخت مطالبات 9 ماه بود، این در حالیست که اکنون از طریق طرح عامل سوم و با تلاش‌های وزارت بهداشت در زمینه پرداخت مطالبات در حال حل شدن است. نسبت دادن این فاصله به طرح تحول نا صواب است
رضایت مردم از طرح تحول سلامت از روی علم است نه جهل
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر اینکه طرح تحول سلامت حرکت پوپولیستی دولت یازدهم بوده و مردم به دلیل جهل از آن رضایت دارند، گفت: جراحی قلب باز نمادی از پزشکی است و ما قبل از طرح تحول سلامت برای این جراحی در بیمارستان دولتی و با وجود بیمه 4.5 میلیون تومان پول از مردم می‌گرفتیم، اما الان میزان پرداختی مردم در این جراحی به 450 هزار تومان کاهش یافته است و مردم این را لمس می‌کنند و به عنوان تلاشی از سوی دولت یازدهم می‌بینند. بنابراین رضایت 86 درصدی مردم از طرح تحول از سر اطلاع است.
وی افزود: هشت میلیون نفری که به بیمارستان‌های دولتی وزارت بهداشت مراجعه کرده‌اند، وضعیت را با گذشته مقایسه می‌کنند. آیا وضعیت بیمارستان‌های دولتی قبل از طرح تحول با وضعیت امروز این بیمارستان‌ها قابل مقایسه است؟ اکنون دو میلیون متر مربع بازسازی در بیمارستان‌ها صورت گرفته که 73 درصد آن به اتمام رسیده است. همچنین 10 هزار وسیله سنگین در بیمارستان‌ها تهیه شده، در گذشته بیمارستان‌ها مخروبه و تخت‌هایمان شکسته بودند، اما اکنون در قالب طرح تحول سلامت 40 هزار تخت در بیمارستان‌های وزارت بهداشت نوسازی کامل شده‌اند.
آرزوهای نظام سلامت در حال تحقق است
وی افزود: یکی از آرزوهای ما این بود که پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها به صورت تمام وقت حضور داشته باشند. اما امروز می‌بینیم که 10 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم تمام وقت شده‌اند و آرزوهای نظام سلامت در حال تحقق است. در گذشته 100 درصد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌های وزارت بهداشت حداقل یک بار برای دریافت خدمات یا تهیه دارو و لوازم پزشکی به خارج از بیمارستان می‌رفتند. به طوری که همراه با بیمار یک تیم به بیمارستان مراجعه می‌کرد؛ یکی با نسخه برای تهیه دارو به ناصرخسرو می‌رفت و دیگری برای تهیه تجهیزات پزشکی به خیابان جمهوری. اما اکنون در خود بیمارستان لوازم مورد نیاز با احترام و در بسته‌ای به بیمار ارائه می‌شود و فقط فرانشیز آن از بیمار اخذ می‌شود.
وی افزود: بنابراین در حال حاضر 100 درصد لوازم مصرفی اعم از گران‌قیمت، بزرگ، کوچک یا ارزان در بیمارستان عرضه می‌شود و فقط فرانشیز شش تا سه درصدی از بیمار دریافت می‌شود. بنابراین مردم اینها را لمس می‌کنند و به همین دلیل از طرح تحول رضایت دارند و مردم لمس کرده‌اند که خدمات متفاوت شده و تکریم می‌شوند. بنابراین تاکید می‌کنم که 86 درصد رضایت مردم حاصل علم است نه جهل.
نیاز وزارت بهداشت به 260هزار پرستار
آقاجانی در ادامه با اشاره به کمبود پرستار در کشور گفت: بر اساس چهار شاخص مختلف، بین 210 تا 260 هزار پرستار در سیستم بهداشت و درمان کشور نیاز داریم. در حال حاضر تعداد پرستاران 109 هزار نفر است و کل گروه پرستاری 149 هزار نفر هستند. بنابراین در این که با کمبود 100 هزار نفری پرستار در کشور مواجهیم، شکی نیست. اما نکته مهم این است که این موضوع حاصل روند و سیاست‌های سالیان گذشته است. زمانی که وزارت بهداشت به دولت یازدهم تحویل داده شد، نسبت ورودی پزشکان عمومی بیش از پرستاران بود. این در حالی است که اکنون وزارت بهداشت، ورودی پرستاری را دو برابر کرده است؛ این یعنی نهال کاشتن برای درو کردن نتایج مناسب از سوی دولت‌های آینده. بنابراین با اقداماتی که انجام شد اکنون ورودی پرستاری بیش از پزشکان است.
افزایش دو برابری تخت‌های سوختگی در کشور و لزوم حمایت بیمه‌ها از بیماران سوخته
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سوختگی در کشور گفت: ما از حیث بخش‌های سوختگی خصوصا بخش‌های ویژه سوختگی و همچنین از نظر تخت‌های استاندارد و حتی عادی سوختگی با کمبود مواجهیم. از طرفی اولین کاری که باید برای سوختگی در کشور انجام شود، فرهنگسازی است؛ چرا که سوختگی کاملا قابل پیشگیری است و در بسیاری از کشورها توانسته‌اند آن‌را با آموزش‌های عمومی از طریق رسانه‌ها کاهش دهند. ما قبل از طرح تحول نظام سلامت 100 تخت ویژه سوختگی داشتیم که اکنون آنرا به 200 تخت رسانده‌ایم. یعنی تعداد تخت‌های ویژه سوختگی دو برابر شده است که برخی از آنها افتتاح شدند و برخی تا چند ماه آینده به بهره برداری می‌رسند.
پانسمان‌های نوین سوختگی تحت پوشش طرح تحول قرار می‌گیرد
وی افزود: البته ساخت بیمارستان تخصصی سوختگی را توصیه نمی‌کنیم. بلکه ایجاد بخش‌های تخصصی سوختگی را در بیمارستان‌های جنرال بیشتر در دستور کار داریم. البته بعد از طرح تحول نظام سلامت حمایت از سوختگی افزایش یافته و همه خدمات آن در بیمارستان‌های دولتی به صورت رایگان انجام می‌شود. البته بیماران بعد از ترخیص از بیمارستان دچار مشکلاتی می‌شوند. یکی از مشکلات ما در این زمینه پانسمان‌های نوین سوختگی است که تحت پوشش بیمه قرار ندارند، اما قرار است به زودی پانسمان‌های نوین سوختگی را هم تحت پوشش طرح تحول قرار دهیم، اما بیمه‌ها نیز باید در این زمینه اقدام کنند. بنابراین بخشی از هزینه‌های داروها و پانسمان‌های نوین سوختگی به زودی در طرح تحول سلامت قرار می‌گیرند. اما تاکید می‌کنم که بیمه‌ها باید این خدمات را پوشش دهند. البته تمامی درمان‌های حاد به صورت صد در صد تحت پوشش قرار دارند.
هنوز درباره تعرفه‌های 95 اتفاق نظری میان وزارت بهداشت و بیمه‌ها وجود ندارد
آقاجانی در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعرفه‌های سال 95 گفت: حدود دو ماه قبل پیشنهاد رسمی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی به دبیرخانه شورای عالی بیمه در زمینه حق العلاج، هتلینگ و پاراکلینیک ارائه شده و جلسات آن نیز برگزار شد. اما هنوز در این زمینه بین وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر اتفاق نظری وجود ندارد و منتظر تشکیل جلسه شورای عالی بیمه هستیم تا بتوانیم هرچه زودتر تکلیف تعرفه‌های سال 95 را مشخص کنیم.
پیشنهاد مشخص وزارت بهداشت به بیمه‌های تکمیلی و بخش خصوصی
وی درباره تکلیف بیمه‌های تکمیلی با بیمارستان‌های خصوصی گفت: وضعیت در این زمینه به طور نسبی بهتر از اوایل سال گذشته است و بیشتر بیمارستان‌های خصوصی با بیمه‌های تکمیلی قرارداد دارند، البته در اوایل طرح تحول تلاطمی در این زمینه ایجاد شد و در پرداختی‌ها مشکلاتی به وجود آمد. اما اکنون وضعیت بهتر شده است.
آقاجانی افزود: پیشنهاد مشخص ما برای حل این مشکل راهکاری است که ما آن را با سازمان تامین اجتماعی طی کردیم و آن طرح عامل سوم است که برای اولین بار در نظام سلامت برای تامین بحث پایداری منابع بیمارستان‌های وزارت بهداشت اتفاق افتاد. این طرح میان بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌های تجاری نیز قابل اجراست.
وی در پاسخ به سوالی درباره حضور پزشکان متخصص در شیفت‌های عصر و شب و در ایام تعطیل گفت: در گذشته در این مورد مشکلاتی وجود داشت، اما با آغاز طرح تحول نظام سلامت طرح پزشک مقیم را اجرا کردیم و اکنون در بیمارستان‌های بالای 64 تخت وزارت بهداشت، 850 نفر پزشک متخصص به عنوان کشیک در بیمارستان‌ها حضور دارند. البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم و در چندین رشته با کمبودهای جدی مواجهیم که باید آنها را مرتفع کنیم. مثلا در یک استان ما تنها یک جراح اعصاب وجود دارد و نمی‌توان 30 شب او را در بیمارستان نگه داشت. بنابراین باید کمبودهایمان را در این رشته‌ها برطرف کنیم.
وی با بیان اینکه در بیمارستان‌های تهران در اورژانس متخصص طب اورژانس حضور دارد، گفت: نمی‌توان انتظار داشت که در تمام 38 رشته تخصصی، متخصص در بیمارستان داشته باشیم. در حال حاضر عمده بیمارستان‌های آموزشی ما متخصص طب اورژانس دارند و در تهران 15 بیمارستان اصلی ما در تمام 24 ساعت شبانه روز دارای متخصص طب اورژانس هستند و همچنین بین 3 تا 6 متخصص به عنوان متخصص مقیم هستند. اما نمی‌توان ادعا کرد که به وضعیت مطلوب رسیده‌ایم.
آقاجانی در پاسخ به سوالی درباره انجام عمل جراحی مانند جراحی ستون فقرات توسط یک دستیار درست است یا خیر؟ گفت: اسم دستیار عام است، یعنی هم یک جراح باسابقه که در حال گرفتن فوق تخصص است، دستیار نامیده می‌شود و هم یک پزشک عمومی دستیار محسوب می‌شود. بنابراین باید ببینیم که کدام دستیار بوده است. اما قابل قبول نیست که دستیار غیر فوق تخصص چنین عملی را انجام دهد.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها