کد خبر: 415832
تاریخ انتشار :

حمله خرس به پسر جیرفتی +عکس

حمله خرس به پسر جیرفتی +عکس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد کمالی در گفتگو با ایرنا افزود: این نوجوان روز گذشته در حوالی روستای مدین هنگام چرای گوسفندان با این خرس مواجه می شود و با سنگ پرانی خرس را مورد آزار و اذیت قرار می دهد.

وی ادامه داد: خرس بعد از اینکه مورد آزار قرار می گیرد به این نوجوان حمله و او را با پنجه هایش از ناحیه صورت و دست مجروح می کند، که در نهایت برای مداوا به بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت انتقال داده می شود و اکنون حالش خوب است. کمالی با بیان اینکه این خرس یک توله دارد؛ گفت: یکی از دلایل حمله خرس به پسر جیرفتی ترس از آسیب دیدن توله بوده است. وی با اشاره به اینکه این حادثه سومین مورد از حمله خرس سیاه آسیایی در این شهرستان است گفت: حمله این نوع از خرس در روستاهای مسکون و گاوکن جبالبارز به عشایر منطقه نیز اتفاق افتاده است که در هیچ کدام از این موارد خسارت زیادی به جان افراد وارد نشده و تنها زخم های سطحی باعث مجروح شدن این افراد شده است. رئیس اداره حفاظت محیط زیست جیرفت اضافه کرد: مناطق حفاظت شده بحرآسمان و زریاب همانند هلالی بخش های شمالی جیرفت را فرا گرفته اند که در این مناطق گونه های نادری از حیوانات مورد حفاظت قرار می گیرند که خرس سیاه آسیایی یکی از این نوع حیوانات است. وی ادامه داد: حدود 90 درصد از این گونه نادر در مناطق حفاظت شده این شهرستان و 10 درصد دیگر در استان هرمزگان زیست می کند. از میان هشت گونه خرس موجود در دنیا، 2 گونه در ایران زندگی می کنند که شامل خرس قهوه ای و خرس سیاه آسیایی است. این خرس یکی از گونه ‌های آسیب ‌پذیر در جهان است که زیرگونه بلوچی، که پراکندگی آن محدود به پاکستان و جنوب شرقی ایران در سه استان هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان است این زیرگونه ای به شدت در معرض خطر انقراض است.

از بین رفتن زیستگاه های جنگلی خرس سیاه بر اثر خشکسالی، گسترش اراضی کشاورزی به ویژه باغات و قطع درختان برای استفاده به عنوان سوخت و دیگر مصارف، چرای دام اهلی و فشار آن بر زیستگاه های خرس، منجر به افزایش تقابل مردم محلی و خرس سیاه شده است، به نحوی که تخریب کندوهای عسل، تخریب محصولات باغی، حمله به دام و حتی حمله به انسان ها توسط خرس سیاه رو به افزایش است و در نتیجه تعدادی از خرس ها به خصوص توله های آنها توسط مردم بومی اسیر و کشته می شود. خرس سیاه آسیایی در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN RED LIST) در طبقه در آستانه انقراض (CR) قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقیمانده جمعیت این گونه در کشور در دست نیست. شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها