کد خبر: 423110
تاریخ انتشار :

قلب چه زناني بيمار مي‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالي که بيشتر خانم‌ها نمي‌دانند که خطر ابتلا به بيماري قلبي در آنان بويژه از سنين يائسگي به بعد تقريبا به اندازه مردان افزايش مي‌يابد و آنان را نيز به اندازه مردان در معرض خطر بيماري‌هاي عروقي و سکته قلبي قرار مي‌دهد .
به گزارش نامه نیوز ، به اين بهانه با دکتر محمدرضا محمدحسني، متخصص قلب و عروق درباره عوامل خطر بيماري‌هاي قلبي- عروقي در زنان به گفت‌وگو نشسته‌ايم .
رايج‌ترين انواع بيماري‌هاي قلبي
رايج‌ترين نوع بيماري‌هاي قلبي، بيماري شريان‌هاي قلب است که البته بيش از انواع ديگر قابل پيشگيري است. شريان‌ها بر اثر مسدود شدن يا تنگ شدن نمي‌توانند بخوبي خون را از خود عبور دهند. ايجاد پلاک (يا رسوب) سبب تنگ شدن يا مسدود شدن شريان قلب شده و هر قدر بزرگ‌تر و وسيع‌تر شوند احتمال بروز حمله قلبي بيشتر خواهد شد.
از انواع ديگر مي‌توان به فشار خون بالا اشاره کرد که تأثيرات جدي بر عروق خوني، قلب و کليه‌ها مي‌گذارد. تغيير در ريتم ضربان قلب، افزايش تعداد ضربان قلب يا کاهش آن نيز از موارد ديگرند. گاهي اوقات وجود عارضه‌اي مادرزادي در دستگاه قلب و عروق به صورت نارسايي آشکار شده و منجر به ايجاد اختلال در جريان يافتن خون و خروج آن از قلبخواهد شد.
تاخير ده ساله در بروز بيماري قلبي زنانه
زنان يک دهه ديرتر از مردان به بيماري قلبي مبتلا مي‌شوند. البته اين يک يافته آماري است و به اين معنا نيست که خانم‌ها در سنين جواني مبتلا به بيماري قلبي نمي‌شوند. بيماري‌هاي قلبي در جامعه به عنوان بيماري مردان شناخته مي‌شود ولي در حقيقت آمارها نشان مي‌دهد بيماري قلبي در زنان نيز عامل اوليه مرگ هستند.
بيماري‌هاي قلبي در زنان هفت تا ده سال ديرتر ظاهر مي‌شود که برخي اين تاخير را ناشي از اثرات هورمون استروژن زنان قبل از يائسگي مي‌دانند. به طوري که در زناني که يائسگي زودرس دارند (قبل از 40 سالگي) در مقايسه با زناني که بموقع يا ديرتر يائسه مي‌شوند دو سال به‌طور متوسط عمر کوتاه‌تري دارند. به‌طور کلي بعد از زمان يائسگي بيماري قلبي در آقايان و خانم‌ها برابر مي‌شود. البته بايد توجه داشت که هورمون‌درماني بعد از يائسگي نقشي در کم‌کردن بروز بيماري قلبي ندارد.
برچسب زنانه و مردانه بر بيماري قلبي
تفاوت‌هايي ميان زنان و مردان در ارتباط با بيماري قلبي وجود دارد:
زنان در سنين بالاتري در مقايسه با مردان به بيماري قلبي مبتلا مي‌شوند. اين تفاوت بعد از 75 سالگي از بين مي‌رود.
مرگ ناشي از يک حمله قلبي در ماه اول پس از حمله در خانم‌ها در مقايسه با آقايان بيشتر است. خانم‌ها بعد از حمله اول قلبي در شش ماه اول با احتمال بيشتري ممکن است دچار حمله قلبي مجدد شوند.
بهبودي بعد از جراحي قلب در آقايان در مقايسه با خانم‌ها کمي بيشتر اتفاق مي‌افتد زيرا عروق کرونر در خانم‌ها باريک‌تر است.
افزايش خطر با قرص‌هاي ضدبارداري
بررسي‌ها نشان داده است مصرف قرص‌هاي ضدبارداري ترکيبي (حاوي استروژن و پروژسترون) احتمال ايجاد لخته و سکته قلبي را در زنان سه تا 15 برابر مي‌کند. متاسفانه مصرف اين قرص‌ها خطر بروز لخته‌هاي عروقي، سکته قلبي و مغزي را افزايش مي‌دهد. البته تحقيقات نشان داده که قرص‌هاي ضد بارداري که فقط حاوي پروژسترون بوده و استروژن ندارند، احتمال عوارض قلبي-عروقي را افزايش نمي‌دهد.
در خانم‌هاي کمتر از 35 سال و بدون فاکتورهاي خطر قلبي نظير بيماري فشار خون يا استعمال دخانيات، اين احتمال دو تا چهار برابر افزايش مي‌يابد، ولي در زنان بالاتر از 35 سال، مصرف اين قرص‌ها بسيار خطرناک‌تر بوده و احتمال لخته‌هاي عروقي در سياهرگ‌ها را تا ده برابر افزايش مي‌دهد.
در واقع، اگر خانمي که قرص ضدبارداري ترکيبي مصرف مي‌کند، سيگاري باشد احتمال سکته قلبي ده برابر و سکته مغزي سه برابر افزايش مي‌يابد.
اگر خانمي که قرص ضدبارداري ترکيبي مصرف مي‌کند، بيماري فشار‌خون داشته باشد، احتمال سکته قلبي و مغزي سه تا 15 برابر افزايش مي‌يابد. خوشبختانه قطع مصرف اين دارو باعث مي‌شود که احتمال سکته قلبي به قبل از مصرف کاهش يابد.
البته استروژن گياهي که در بعضي از گياهان و غلات نظير سويا، جو، نخود، بروکلي و .. وجود دارد، عوارض قلبي - عروقي ندارد و بهتر است براي کاهش علائم يائسگي از آنها استفاده شود.
قلب چه زناني بيمار مي‌شود؟
سابقه خانوادگي بيماري قلبي يعني وجود فردي در خانواده درجه اول که قبل از 55 سالگي مبتلا به بيماري قلبي عروقي شده باشد، خطر ابتلا به بيماري قلبي در زنان را به اندازه مردان بيشتر مي‌کند .
چربي خون بالا نيز بيانگر احتمال زياد بروز بيماري قلبي است . به بيان ديگر، خانم‌ها براي پيشگيري از خطر بروز بيماري‌هاي قلبي - عروقي بايد به کنترل چربي خون خود اهميت بدهند.
مصرف سيگار نيز در خانم‌ها مثل آقايان زمينه‌ساز بروز بيماري‌هاي قلبي است .
چاقي و اضافه وزن فاکتورهاي خطر ديگري براي بيماري‌هاي قلبي بويژه در خانم‌ها محسوب مي‌شوند.
تحرک داشته باشيد و استرس‌تان را کنترل کنيد
اخيرا بررسي‌هاي زيادي در کشورها از جمله ايران انجام شده که نشان مي‌دهد مصرف دخانيات،چاقي، بالا بودن سطح چربي‌هاي خون، نوع تغذيه، ديابت، فشار خون بالا، استرس و ميزان فعاليت بدني در پيدايش بيماري‌هاي قلبي در مردان و زنان موثر هستند .
در فاکتورهايي چون وجود زمينه فاميلي بيماري قلبي در خانواده درجه يک نمي‌توان دخالتي داشت، اما با انجام سالانه آزمايش خون به سادگي مي‌توان از وجود ديابت و اختلالات چربي‌هاي خون مطلع شد.
در مورد مقوله فعاليت منظم بدني و راهکارهاي کنترل استرس نيز دستورالعمل‌هاي ساده‌اي وجود دارد که همه افراد در صورتي که بخواهند، مي‌توانند با امکانات و آموزش‌هاي اوليه به سادگي به آنها دسترسي پيدا کنند. پياده‌روي روزانه (حداقل به مدت 30 دقيقه) امري نيست که از عهده اغلب افراد بر نيايد . براي کنترل و مديريت استرس نيز تمرين‌هايي وجود دارد که با کمي تلاش قابل انجام هستند .
منبع خبر: جام جم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها