کد خبر: 424788
تاریخ انتشار :

۴ باور درست و غلط درباره زوال عقلی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

زوال عقلی چالش‌های روانی، اجتماعی و روان شناختی زیادی را به بیمار خانواده و پرستاران بیمار تحمیل می‌کند. علت دقیق ابتلا به زوال عقلی پیچیده است و همین امر موجب شده درک نادرست و باورهای اشتباهی در مورد آن وجود داشته باشد .

به گزارش نامه نیوز سایت مدیکال دیلی در یک مقاله جدید به بررسی برخی از باورهای اشتباه و حقایقی در مورد این اختلال پرداخته است :

باور اشتباه: زوال عقلی بخش طبیعی از روند افزایش سن است .

شرایط بدن و مغز با افزایش سن تغییر می‌کند اما سطح هوش ثابت باقی می‌ماند. اگرچه با بالا رفتن سن افراد به لحاظ جسمی کمتر تحرک دارند و از نظر روانی تاثیرپذیرتر هستند اما بیماری آلزایمر و دیگر انواع زوال عقلی بخش طبیعی از روند افزایش سن نیستند .

باور اشتباه: بیماری آلزایمر و زوال عقلی مشابه هستند .

زوال عقلی اصطلاحی برای توصیف مجموعه‌ای از بیماری‌هاست که به علائم زوال عقلی همچون نارسایی در قدرت تفکر و حافظه منجر می‌شود. اما بیماری آلزایمر در واقع شایع‌ترین شکل زوال عقلی است و حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به زوال عقلی دچار آلزایمر هستند. این بیماری، عارضه‌ای پیشرونده است که با گذشت زمان شدید می‌شود .

باور صحیح: زوال عقلی بیشتر بر زنان تاثیرگذار است .

زنان بیشتر دچار بیماری آلزایمر می‌شوند. محققان در مورد این موضوع دو فرضیه را مطرح کرده‌اند؛ نخست این که زنان به طور کلی بیش از مردان عمر می‌کنند و در نتیجه بیشتر احتمال دارد به سنی برسند که خطر ابتلا به این اختلال افزایش می‌یابد و دوم این که مکانیزم خاص زیست شناختی آنان در واقع به تغییرات نهفته مغز، پیشرفت و بروز علائم بیماری آلزایمر کمک می‌کند .

باور صحیح: پرستارانِ بیماران مبتلا به زوال عقلی فشار بالایی را تحمل می‌کنند .

پرستاران مبتلایان به زوال عقلی فشار و استرس زیادی را متحمل می‌شوند که شامل مجموعه‌ای از فشارهای اقتصادی، جسمی و روانی می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها