کد خبر: 549877
تاریخ انتشار :

جایگاه ایران در حوزه سرطان + جزئیات

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز‍، سرطان یک اصطلاح عمومی برای طیف وسیعی از بیماری‌هاست که می‌تواند هریک از اندام‌های بدن را در برگیرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرطان رشد و تکثیر غیر طبیعی سلول‌ها و حمله و سرایت آن به سایر اندام‌هاست که متاستاز نام دارد و عامل اصلی مرگ ناشی از سرطان است.

آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد سرطان - سرطان دومین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۹.۶ میلیون نفر بر اثر سرطان جان خود را از دست دادند؛ یعنی از هر شش مرگ، یک مورد به دلیل سرطان بود. - حدود ۷۰ درصد از موارد مرگ ناشی از سرطان در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد. - حدود یک سوم از مرگ و میر ناشی از سرطان به دلیل پنج فاکتور مربوط به رژیم غذایی و سبک زندگی بروز می‌کند. این موارد شامل شاخص توده بدنی بالا، مصرف کم میوه و سبزی، نداشتن فعالیت بدنی،‌ مصرف دخانیات و الکل است. - تنباکو و دخانیات مهمترین عامل خطر سرطان و عامل ۲۲ درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان است. - عفونت‌هایی نظیر ویروس هپاتیت و پاپیلوم انسانی عامل بیش از ۲۵ درصد موارد ابتلا به سرطان در کشورهای فقیر و کم‌درآمد هستند. - تشخیص در مراحل پیشرفته و نداشتن دسترسی به درمان به ویژه در کشورهای فقیر و کم‌درآمد بسیار شایع است. بر اساس گزارشات در سال ۲۰۱۷ میلادی فقط ۲۶ درصد از کشورهای کم‌درآمد مجهز به سرویس‌های آسیب‌شناسی قابل دسترس در بخش دولتی بودند. - تاثیر سرطان بر اقتصاد بسیار قابل ملاحظه و رو به افزایش است. هزینه اقتصادی سالانه سرطان در سال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۱.۱۶ تریلیون دلار آمریکا تخمین زده شد.

شایع‌ترین سرطان‌ها در سراسر جهان بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت : سرطان ریه (۲.۰۹ میلیون مورد) سرطان سینه (۲.۰۹ میلیون مورد) سرطان کولورکتال (۱.۸۰ میلیون مورد) سرطان پروستات (۱.۲۸ میلیون مورد) سرطان پوست غیر ملانوم (۱.۰۴ میلیون مورد) سرطان معده (۱.۰۳ میلیون مورد)

شایع‌ترین علل مرگ و میر ناشی از سرطان : سرطان ریه (۱.۷۶ میلیون مورد مرگ) سرطان کولورکتال (۸۶۲ هزار مورد مرگ) سرطان معده (۷۸۳ هزار مورد مرگ) سرطان کبد (۷۸۲ هزار مورد مرگ) سرطان سینه (۶۲۷ هزار مورد مرگ)

شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران به گفته رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معده، روده بزرگ، پروستات، مثانه، سینه و ریه، شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران هستند. اکنون شایع‌ترین سرطان در مردان، معده و در زنان سینه است. سالانه حدود ۱۱۰ هزار ایرانی به سرطان مبتلا می‌شوند که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور در هر سال، ۱۵۳ مورد ابتلا خواهد بود، در حالیکه میزان ابتلا به سرطان در اروپا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴۰ نفر و در ترکیه هم به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۱۷۰ نفر است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها