کد خبر: 556710
تاریخ انتشار :

روش‌های درمان خشکی پوست در پاییز

روش‌های درمان خشکی پوست در پاییز
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، با کوتاه شدن روز‌ها و کاهش درجه حرارت هوا، خشکی هوا نیز افزایش پیدا می‌کند. حال زمان آن فرا رسیده که برای از بین بردن و درمان خشکی پوست خود در پاییز دست به کار شوید و قدری از زمان خود را به این موضوع اختصاص دهید. در ادامه این مقاله با چندین روش کاربردی برای درمان خشکی پوست آشنا خواهید شد.

علائم خشکی پوست

تغییرات آب و هوایی می‌تواند تاثیرات متفاوتی روی پوست بگذارد. سرد شدن هوا نیز می‌تواند پوست شما را خشک کند. علائم خشکی پوست به شرح زیر است:

  • پوسته پوسته شدن
  • ایجاد بافت خشن در پوست
  • خارش
  • خاکستری شدن ته رنگ پوست
  • ایجاد ترک در پوست
  • خشک شدن و ترک خوردن لب‌ها
  • قرمز و متورم شدن نواحی خاصی از پوست

علت خشکی پوست

درمان خشکی پوست در پاییز

خشکی پوست در اثر از بین رفتن آب بدن ایجاد می‌شود. هر کسی می‌تواند به خشکی پوست مبتلا شود و ارتباط خاصی به سن و سال ندارد؛ اما معمولا افراد بالای ۴۰ سال بیشتر از دیگران دچار این مسئله خواهند شد. عوامل زیادی می‌توانند منجر به خشکی پوست شوند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ژنتیک: بعضی از افراد به دلیل ژنتیک خاصی که دارند، به طور کلی پوست خشکی دارند.
  • آب و هوا: اگر در مناطق خشک و کوهستانی زندگی می‌کنید، بیشتر در معرض خشکی پوست قرار خواهید داشت. همچنین آب و هوای پاییز و زمستان، به طور مستقیم پوست شما را خشک خواهد کرد.
  • بیماری‌های پوستی: بیماری‌های پوستی مثل اگزما، پسوریازیس و... تاثیر مستقیمی بر خشکی پوست خواهند داشت.
  • دلایل مربوط به شغل: افرادی که باید به طور مکرر دست‌های خود را بشویند مثل پزشکان، افرادی که مرتبا با مواد شیمیایی سر و کار دارند مثل آرایشگر‌ها و بسیاری از افرادی که شغل‌های اینچنینی دارند، بیشتر از دیگر افراد دچار خشکی پوست خواهند شد.
  • شنا کردن: اگر مرتبا شنا می‌کنید، وجود مقادیر فراوان کلر در استخر‌ها کی‌تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد.
  • قرار گرفتن در معرض گرمای مستقیم: نشستن در نزدیکی شومینه یا هر منبع گرمای مستقیمی می‌تواند منجر به از بین رفتن خشکی پوست گردد.

هوای سرد چگونه باعث خشکی پوست می‌گردد؟

کاهش درجه حرارت هوا، اغلب منجر به کاهش رطوبت پوست می‌گردد. این امر خصوصا در زمانی که قدری باد هم به آب و هوا اضافه شود، شدت می‌یابد. در ماه‌های خشک پاییز و زمستان، مشکلات پوستی مثل اگزما، بیشتر از همیشه مشاهده خواهد شد و خشکی پوست نیز بیشتر از همیشه می‌شود. البته باید توجه داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز علاوه بر اینکه شما را در معرض خطرات پوستی مثل سرطان پوست قرار می‌دهد، سبب پیری زودرس و خشکی پوست نیز می‌شود.

راه‌های مراقبت از پوست

پیشنهاد می‌کنیم با نزدیک شدن به فصول سرد سال، قدری بیشتر از همیشه از پوست خود مراقبت کنید؛ همچنین اگر هم اکنون هم دچار خشکی پوست شده اید، نگران نباشید. با استفاده از راهکار‌هایی که در ادامه مقاله بیان کرده ایم، می‌توانید این مشکل پوست خود را از بین ببرید.

روال بهداشت پوست خود را تغییر دهید

اولین قدم این است که مدت زمان دوش گرفتن یا حمام کردن خود را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محدود کنید. ممکن است این زمان برای شما خیلی کم به نظر برسد؛ اما حمام کردن طولانی مدت می‌تواند منجر به از بین رفتن میزان رطوبت پوست شما گردد. برای حمام کردن از آب گرم استفاده کنید؛ اما از آب داغ دوری کنید. آب داغ بیشتر از هر چیز دیگر، رطوبت پوست را از بین می‌‍برد. از محلول، شامپو بدن یا صابون‌های پاک کننده پوست به قدری استفاده کنید که تمامی آلودگی‌های سطح پوست شما از بین بروید. از لیف‌های خیلی زبر استفاده نکرده و همچنین لیف را خیلی محکم روی طیح پوست خود نکشید؛ زیرا این کار باز هم منجر به از بین رفتن رطوبت پوست می‌گردد. هنگام خشک کردن پوست خود، از یک حوله نرم و تمیز استفاده کنید.

بلافاصله پس از استحمام، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

درمان خشکی پوست در پاییز

پس از اینکه دوش گرفتید، از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید. برای اینکه میزان رطوبت بیشتری را به دام اندازید، پس از گذشت چند دقیقه از استحمام خود، مقدار مناسبی کرم مرطوب کننده روی صورت و دستان خود بزنید.

به جای لوسیون، از کرم استفاده کنید

اگر در حال حاضر از لوسیون بدن استفاده می‌کنید، آن را کنار گذاشته و کرم‌های مرطوب کننده را جایگزین آن کنید. کرم‌های مرطوب کننده کمتر باعث تحریک پوست شده و بیشتر از لوسیون می‌توانند خشکی پوست را از بین ببرند. برخی از مواد تشکیل دهنده کرم‌های مرطوب کننده که می‌توانند در از بین بردن خشکی پوست موثر باشند عبارتند از: روغن زیتون، روغن جوجوبا، شی باتر یا کره شی، اوره، اسید هیالورونیک، پلی‌دی متیل سیلوکسان، گلیسیرین، لانولین و وازلین.

همیشه کرم دست همراه خود داشته باشید

همانطور که احتمالا متوجه شده اید، مرطوب نگه داشتن پوست دست، اهمیت ویژه‌ای دارد. از این رو سعی کنید همیشه و در هر مکان، یک بسته کرم مرطوب کننده همراه خود داشته باشید تا پس از هر بار شستشوی دست‌ها، بتوانید از آن استفاده کرده و رطوبت را به دستان خود برگردانید. این کار به طرز چشمگیری، سبب کاهش خشکی پوست می‌گردد.

کرم ضد آفتاب استفاده کنید

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که کرم ضد آفتاب فقط برای استفاده در تابستان است؛ اما اینطور نیست. در فصول سرد سال نیز می‌بایست از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پرتو‌های اشعه ماوراء بنفش خورشید، اثرات مخربی روی پوست می‌گذارد که یکی از این موارد، خشکی پوست است. می‌توانید از یک کرم مرطوب کننده استفاده کنید که حاوی SPF باشد و آن را به تمام صورت، گردن، دست‌ها و سایر نواحی که در معرض نور خورشید و اثرات مضر آن قرار دارد استفاده کنید.

از بالم لب استفاده کنید

برای فصول سر سال، حتما از بالم لب استفاده کنید. بسیاری از این بالم لب‌ها حاوی موادی هستند که باعث از بین رفتن خشکی پوست و ترک خوردن یا پوسته پوسته شدن آن می‌شود. سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که حاوی مرطوب کننده نیز باشد. ممکن است دور از ذهن به نظر برسد؛ اما بسیاری از رژ لب‌هایی که در دنیای مد و آرایش وجود دارند، حاوی مواد مضری برای لب هستند که باعث می‌شود پوست لب شما بیشتر از همیشه خشک شود.

از محصولات ملایم استفاده کنید

درمان خشکی پوست در پاییز

تمام صابون‌ها، کرم‌های مرطوب کننده، دئودرانت‌ها و حتی مواد شوینده لباسشویی که استفاده می‌کنید باید اثری ملایم و لطیف روی پوست داشته باشد. محصولاتی که بدون بو و رایحه هستند، معمولا بهترین تاثیر را دارند؛ زیرا فاقد مواد شیمیایی هستند. هنگامی که با پوست خشک خود، دست و پنجه نرم می‌کنید، باید از محصولاتی استفاده کنید که رطوبت طبیعی پوست شما را به آن برگردانند؛ بنابراین از صابون، دئودرانت یا دیگر محصولات بهداشتی که حاوی الکل، رایحه، رتینوئید و یا آلفا هیدروکسی اسید هستند استفاده نکنید.

دستکش دست تان کنید

در ماه‌های سرد سال، معمولا دست‌ها اولین ناحیه‌ای هستند که در معرض هوای سرد قرار گرفته و خشک می‌شوند. بند انگشتان شما ممکن است پوست پوست شده و قرمز به نظر برسند. برای جلوگیری از تحریک پوست دست هایتان، دستان خود را مرطوب کرده و دستکش به دست کنید تا کمتر خشک شود.

لباس‌های سبک و ملایم انتخاب کنید

شما باید لباس‌هایی بپوشید که سبب تحریک خشکی پوست شما نگردند؛ بنابراین قبل از اینکه لباس‌های خشن و پشمی زمستانی خود را به تن کنید، یک لباس ملایم با بافت سبک و پنبه‌ای به تن کنید تا لباس‌های خشن به طور مستقیم با پوست بدن شما برخورد نداشته باشد. از قرار گرفتن در معرض منابع گرما به طور مستقیم خودداری کنید

ممکن است سردی هوا شما را وادار به استفاده از منابع گرما کند و بخواهید بیشتر از همیشه به شومینه یا شوفاژ نزدیک شوید تا بیشتر خودتان را گرم کنید. اما توجه داشته باشید که این کار می‌تواند پوست شما را خشک کرده و رطوبت آن را به طور کامل از بین ببرید. پس سعی کنید همیشه یک فاصله منطقی با منبع گرما داشته باشید.

رطوبت هوا را بیشتر کنید

وجود سیستم‌های گرمایشی در زمستان، هوای منازل ما را تا حد زیادی خشک می‌کند و همین موضوع سبب افزایش خشکی پوست می‌گردد. جهت افزایش رطوبت هوا از دستگاه‌های رطوبت ساز یا دستگاه بخور استفاده کنید. برخی از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی جدید نیز قابلیت رطوبت سازی دارند. بررسی کنید که آیا سیستم منزل شما از این ویژگی برخوردار است یا نه.

شستن دست‌ها را فراموش نکنید

درمان خشکی پوست در پاییز

درست است که شستن مکرر دست‌ها می‌تواند سبب افزایش خشکی آن‌ها گردد، اما مطمئنا باکتری‌ها را از بین خواهد برد. خصوصا اگر دست هایتان دچار ترک خوردگی شده‌اند، حتما آن‌ها را بشویید. در شستن دست‌ها نیز تعادل را بر قرار کرده و آن‌ها را بیش از اندازه شستشو ندهید. بعد از شستن دست‌ها از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

به جای اینکه از شستن دست‌های خود بپرهیزید، آن‌ها را شسته و سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. یک کرم مرطوب کننده مرغوب و باکیفیت و بدون چربی همراه خود داشته باشید تا از خشک شدن پوست دست شما دوری به عمل آید.

از وازلین استفاده کنید

اگر قسمت‌هایی از پوست شما کاملا خشک است (اغلب انگشتان، آرنج، زانو‌ها و پاشنه) می‌توانید قدری وازلین روی این نواحی بزنید. وازلین مانند سدی بین پوست و عواملی که سبب خشک شدن پوست می‌شود عمل می‌کند و سبب افزایش رطوبت پوست نیز می‌گردد. شما می‌توانید هر زمان که دوست دارید از این محصول استفاده کنید؛ اما توصیه می‌کنیم قبل از خواب، از آنجاکه دیگر لازم نیست نگران ظاهر چرب پوست خود باشید، از این محصول استفاده کنید.

به متخصص پوست مراجعه کنید

در آخر، فراموش نکنید که یک متخصص پوست در تمام مشکلات پوستی می‌تواند بهترین پیشنهاد را ارائه کند. اگر خشکی پوست شما بیشتر از حد ممکن است یا با تمام روش‌هایی که در بالا گفتیم، باز هم نتوانستید آن را درمان کنید، پیشنهاد می‌کنیم به یک متخصص پوست مراجعه کنید و خشکی پوست خود را از بین ببرید.

منبع: برترینها

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها