کد خبر: 562534
تاریخ انتشار :

درمان آلزایمر و پارکینسون با حسگر زیستی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از هیلث نیوز، گروهی به سرپرستی دانشگاه راتگرز، فناوری حسگرزیستی تولید کردند که می‌تواند به درمان بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون و سایر اختلالات عصبی از طریق سلول‌های بنیادی کمک کند.

این فناوری به صورت یک گرافن (یکی از آلوتروپ‌های کربن ومتشکل از یک ساختار بلوری لانه زنبوری دوبعدی) منحصر به فرد و سطحی بر پایه طلاست و قابلیت تصویربرداری با فناوری پیشرفته دارد. همچنین می‌تواند سرانجام سلول‌های بنیادی را با ردیابی مواد ژنتیکی (RNA) کنترل ‌کند. این مواد ژنیتکی در تبدیل سلول‌های بنیادین به سلول‌های مغزی (نورون ها) مشارکت دارند.

سلول‌های بنیادی می‌توانند به سلول‌های مختلفی تبدیل شوند. در نتیجه، سلول درمانی برای درمان ترمیمی اختلالات عصب شناختی مانند آلزایمر، پارکینسون، سکته مغزی وآسیب طناب نخاعی و سلول‌های بیماری که نیاز به تعویض یا ترمیم دارند، امیدوار کننده است؛ اما مشکل این روش درمانی تشخیص سلول‌های بنیادی و کنترل آن‌هاست. تشکیل تومور و تبدیل کنترل نشده سلول‌های بنیادی مشکلی کلیدی است.

محقق ارشد این تحقیق، کی بوم لی، استاد گروه شیمی و زیست شناسی شیمیایی دانشکده هنروعلوم دردانشگاه راتگرز نیوبرانزویک، گفت: "چالش اصلی، اطمینان از حساسیت و دقت بالایی است که در تشخیص نشانگرهای زیستی و شاخص‌هایی مانند ژن‌های اصلاح شده یا پروتئین‌ها در ریز محیط سلول‌های بنیادی پیچیده، وجود دارد. فناوری ما که پیشرفت آن چهار سال طول کشید، پتانسیل بسیار زیادی در تجزیه و تحلیل انواع فعل و انفعالات سلول‌های بنیادی نشان داده است."

سطح حسگر منحصر به فرد این تحقیق از ردیفی از لایه های بسیار نازک گرافن و نانوساختارهای طلا تشکیل شده است. این سطح، با تصویربرداری با فناوری پیشرفته (طیف نمایی رامان)، ژن‌ها را شناسایی کرده و انواع مختلف سلول‌های بنیادی را با اطمینان، انتخاب بهتر و حساسیت بیشتری نسبت به حسگرهای زیستی امروزی تشخیص می‌دهد.

این گروه معتقد است که فناوری جدید می‌تواند کاربردهای مفیدی داشته باشد. هدف گروه لی، توسعه سطوح حسی سریع و دقیق، تسهیل در درمان اختلالات عصبی از طریق سلول درمانی است.

مؤسسه ملی سلامت معتقد است، سلول‌های بنیادی می‌توانند به‌عنوان منبعی تجدید پذیر برای سلول‌ها و بافت‌های جایگزین در درمان بیماری‌هایی ازجمله دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد چشم)، آسیب طناب نخاعی، سکته مغزی، سوختگی، بیماری قلبی، دیابت، آرتروز و روماتیسم باشند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها