کد خبر: 583281
تاریخ انتشار :

معده درد با روزه گرفتن بدتر می‌شود؟

معده درد با روزه گرفتن بدتر می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که برای اینکه تشخیص داد فردی که معده درد دارد آیا میتواند روزه بگیرد یا خیر بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کند زیرا معده درد انواع مختلفی دارد که پزشک هر شخص بهتر از هر فرد دیگری میتواند برای ما تصمیم بگیرد.

معده درد

علل موثر بر درد معده

فشار و استرس زیاد ممکن است معده‌ را درگیر کند. اگر به خاطر فشار عصبی دچار کولیک استروز یا کولیک استروس شده‌اید، می‌توانید با آسودگی روزه بگیرید و به جای ترس از روزه گرفتن، تنها اعصاب‌تان را کنترل کنید تا اوضاع کولیک معده‌ بهتر شود اما اگر کولیک‌ شما از نوع عصبی نیست وبه کولیک التهابی یا زخمی دچار هستید،نباید اجازه دهدید معده‌ به مدت طولانی خالی بماند و به یکباره پر شود. بیماران مبتلا به کولیک التهابی با اجازه پزشک در ماه‌هایی مثل زمستان و پاییز که روزها کوتاه‌تر است، می‌توانند روزه بگیرند.

سوء هاضمه

سوء هاضمه از شایع ترین مشکلات گوارشی است که با احساس ترش کردن و سوزش معده یا احساس پر بودن شکم همراه است. افرادی که به سوهاضمه دچار هستند، ممکن است احساس کنند غذا سر دل شان مانده است. اگر شما هم به چنین مشکلی دچار باشید، ممکن است گاهی نیز نفخ داشته باشید یا احساس زود سیر شدن را تجربه کنید. اغلب افرادی که مثل شما با این مشکل درگیر هستند، اگر دچار مشکلات دیگر مثل التهاب یا مشکل جسمی خاصی نباشند یا زخم معده یا بیماری اثنی عشر در آنها تشخیص داده نشده باشد، می توانند با خیال راحت روزه بگیرند و تنها کافی است که در زمان افطار و سحر پرخوری نکنند. اگر با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می کنید، افطار را ابتدا با مایعات ولرم شروع کنید و از چای شیرین ولرم یا شربتی که خیلی خنک نباشد، استفاده کنید. مایعات شیرین، کالری سریع به بدن تان می رساند و به شما کمک می کند تا احساس سیری کنید.

زخم معده

زخم معده

اگر در گذشته سابقه زخم معده داشته‌اید اما مشکل جدی نبوده است و الان سالم هستید، می‌توانید با خیال راحت روزه بگیرید. فقط سعی کنید از غذای‌های سبک استفاده کنید و زیاد هم سرخ‌کردنی نخورید اما اگر با آندوسکوپی یا عکس بیماری‌های زخم معده یا اثنی‌عشرتان تشخیص داده شده و هنوز بیماری‌ خود را درمان نکرده‌اید، نباید تا زمان بهبودی کامل روزه بگیرید. پس خونریزی معده‌تان را جدی بگیرید و قبل از ماه رمضان حتما با پزشک‌تان مشورت کنید و اگر روزه‌داری خونریزی معده‌تان را تشدید می‌کند، به توصیه پزشک‌تان توجه کنید.

ریفلاکس معده

اگر معده شما اسید زیادی ترشح می‌کند و در اصطلاح عادی ترش می‌کند یا برگشت غذا دارید و دچار سوزش پشت جناق سینه می‌شوید، احتمالا شما دچار ریفلاکس معده هستید. ریفلاکس یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که تغذیه و چگونگی غذا خوردن تاثیر زیادی بر آن می‌گذارد. چنانچه در مراحل اولیه ریفلاکس هستید و برای این بیماری مجبور به استفاده از دارو‌هایی با دوز بالا نیستید، می‌توانید روزه بگیرید.

در شرایط عادی به بیمارانی که دچار این بیماری هستند توصیه می‌شود حجم غذای مصرفی خود را کاهش دهند و تعداد وعده‌ها را بیشتر کنند، اما در ماه رمضان چنین چیزی امکان پذیر نیست و تنظیم کردن آن دشوار است.

افرادی که ریفلاکس شدید دارند خالی بودن طولانی مدت معده و روزه داری برای آن‌ها ضرر دارد. در صورتی که ریفلاکس معده خفیف دارید تنها کافی است رژیم غذایی‌تان را حفظ کنید و دارو‌هایی که اسید معده را کم می‌کند، مصرف نمایید.

معده درد در ماه رمضان

یبوست

اگرعاشق زولبیا و بامیه‌های ماه رمضان باشید و معده‌تان را با این شیرینی‌ها پر کنید، باید انتظار یبوست را هم بکشید. برای اینکه در این ماه یبوست کلافه‌تان نکند، خوردن میوه و سبزی‌ها در وعده افطار و سحر را فراموش نکنید. در این ماه علاوه بر اینکه باید آب به اندازه کافی بنوشید، سالاد و میوه را هم در وعده افطارتان جای دهید.

از میوه‌های متنوع به عنوان دسر بعد از افطار استفاده کنید. در وعده سحر هم از میوه‌های آبدار کاهو، گوجه و خیار استفاده کنید تا هم شکم‌تان نرم شود و هم با آزاد شدن تدریجی آب این میوه‌ها در طول روز عطش کمتری داشته باشید. گذشته از این، در ساعات بعد از افطار و زمان سحر آب به میزان کافی بنوشید. برای کاهش یبوست بعد از افطار وقت‌تان را صرف تماشای سریال‌های تلویزیون نکنید و ۲۰ دقیقه‌ای پیاده‌روی کنید یا نرمش‌های سبک انجام دهید.

توصیه های مرتبط با روزه و معده درد

نوشیدن مخلوط عرق نعنا، بارهنگ، آب جوش، کمی گلاب و مقداری عسل یا نبات یک هفته قبل از شروع ماه رمضان و در طول این ماه موجب تقویت و آمادگی دستگاه گوارش می‌شود. با این دمنوش‌های گیاهی و تقویت بدن، افراد سالم و بیماران دارای اختلالات گوارشی به آسانی و بدون معده درد می‌توانند روزه بگیرند.

همچنین می توانید انجیر خشک زردآلوی خشک شده، کشمش یا خرمای خشک را داخل آب بیندازید و بگذارید یکی دو روز داخل آب بماند. مصرف این ترکیب می‌تواند به بهبود یبوست کمک کند. با این حال، به دلیل این که ممکن است روده به مصرف این مواد عادت کند، توصیه می‌شود این ترکیبات هم به صورت مداوم استفاده نشود.

در طول ماه رمضان میوه ها و سبزیجات باید به میزان کافی مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا این موادغذایی در عملکرد دستگاه گوارش، دفع و شادابی بدن نقش مهمی دارند وبه درمان یبوست در ماه رمضان کمک می‌کنند. متاسفانه یبوست مانع از جذب ویتامین‌ها و موجب کم خونی می‌شود. نیمی از ویتامین‌ها در روده‌ها ساخته می‌شود و یک فرد سالم باید حداقل روزی ۲ بار دفع داشته باشد.

به كليه بيماران گوارشی به ویژه بیماران معده تذكر داده می‌شود كه بعد از اذان مغرب ابتدا داروهای خود را بخورند، سپس نماز مغرب و عشای خود را به جا آورده و پس از آن به تناول افطار بپردازند.

همچنین بیماران مبتلا به ترش کردن معده، جهت پیشگیری از ریفلاکس می‌توانند تحت نظارت پزشک از امپرازول قبل از سحر و رانیتیدین یا سایمتیدین یا فاموتیدین در موقع خواب استفاده کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها