کد خبر: 583686
تاریخ انتشار :

با "بیماری زمینه‌ای" چگونه روزه بگیریم؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مهنوش صاحبدل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس نظر اجماعی پزشکان متخصص و موسسه موضوع‌شناسی فقهی، بیماران دچار فشار خون در صورتی می‌توانند روزه بگیرند که فشار خون آن‌ها تحت کنترل باشد، یعنی فشار (سیستولیک) کمتر از ۱۴۰ میلیمتر جیوه و فشار (دیاستولیک) کمتر از ۸۰۰ میلیمتر جیوه باشد.

وی افزود: افراد دارای فشار خون خفیف و متوسط همراه با اضافه وزن نیز می‌توانند روزه بگیرند و روزه‌داری به کاهش فشار خون آن ها کمک می‌کند اما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. به طور مثال در طول دوره روزه‌داری زمان و دوز مصرفی داروهای بلند اثر مانند ایندرال یا داروهای مدر (ادرارآور) برای جلوگیری از کم‌آبی باید طبق نظر پزشک تنظیم شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای کنترل بهتر فشار خون لازم است رژیم غذایی مناسب نیز رعایت شود. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید دریافت نمک و چربی از طریق غذا را کنترل و از سیگار کشیدن اجتناب کنند. خوشبختانه تمامی این اعمال در ماه مبارک رمضان امکان‌پذیر و راحت‌تر است.

وی افزود: روزه گرفتن برای افرادی که فشار خون بالای کنترل نشده و بی‌ثبات دارند، توصیه نمی‌شود.

صاحبدل با اشاره به چگونگی روزه گرفتن مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، بیان کرد: روزه‌داری و رعایت برنامه غذایی صحیح با کاهش عوامل خطری مانند کاهش وزن، کاهش سطح چربی‌های خون و نکشیدن سیگار سبب پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی - عروقی می‌شود اما در مورد کسانی که به بیماری قلبی - عروقی مبتلا هستند موضوع متفاوت بوده و حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی گفت: بیمارانی که دچار گرفتگی رگ‌های قلب هستند و دارو مصرف می‌کنند، از آنجا که عدم مصرف دارو در زمان مقرر، زندگی آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد، نباید روزه بگیرند و روزه گرفتن این افراد منوط به تشخیص پزشک با توجه به شرایط اختصاصی بیمار است.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: بیمارانی که باید برای کنترل بیماری خود به طور منظم و در ساعات معینی در وسط روز دارو مصرف کنند، نباید روزه بگیرند. بیماران قلبی باید به تداخلات دارو و غذا توجه کرده و به توصیه‌های پزشک معالج خود دقیقا عمل کنند. بیماران قلبی که سابقه جراحی یا استنت‌گذاری دارند نیز با اجازه پزشک معالج منعی برای روزه‌داری ندارند.

صاحبدل در خصوص روزه گرفتن بیماران کلیوی نیز اظهار کرد: نقش اساسی و مهم کلیه‌ها در بدن، تصفیه خون و دفع مواد زاید است؛ کلیه‌ها این نقش مهم را به کمک جریان خون و آب به انجام می‌رسانند بنابراین در صورت عدم مصرف کافی آب و مایعات کافی، کلیه‌ها نمی‌توانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

رئیس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: در ایام ماه مبارک رمضان، فرصت کافی برای تامین مایعات بدن به میزان لازم وجود ندارد بنابراین به منظور پیشگیری از عواقب کم‌آبی در ماه مبارک رمضان که گاهی می‌تواند وخیم و کشنده باشد و برای کمک به کلیه‌ها و به منظور تصفیه خون از مواد زائد، باید آب و مایعات کافی در فاصله افطار تا سحر مصرف شود.

صاحبدل بیان کرد: دریافت نمک مصرفی نیز باید به صورت دقیق کنترل شود و محدودیت در مصرف نمک رعایت شود. افرادی که کلیه‌های سنگ‌ساز دارند و بیش از دو سنگ ادارای در شش ماه گذشته داشته اند، برای روزه‌داری باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. برای بیماران دیالیزی نیز روزه توصیه نمی‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها