کد خبر: 604381
تاریخ انتشار :

3 بیماری شایع در مردان ( از دیدگاه دکتر مجتبی عاملی اورولوژیست )

3 بیماری شایع در مردان ( از دیدگاه دکتر مجتبی عاملی اورولوژیست )
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از شایعترین شکایات در مراجعین به اورولوژیست ها سوزش ادرار (dysuria) است.این علامت بخش نسبتا زیادی از مراجعین به مطب دکتر مجتبی عاملی اورولوژیست را شامل میشود.

سوزش ادرار

سوزش ادرار به درد و سوزش مجرای ادرار در زمان ادرار کردن اطلاق میشود. البته ناگفته نماند در بعضی بیماریها هم بدون ادرار کردن سوزش مجرا وجود دارد که ناشی از التهاب شدید مجرای ادراری است.

گاهی به صورت حاد بروز کرده و گاهی فرد مدتها علائم را داشته و تازه به اورولوژیست مراجعه میکند. در موارد حاد بیشترین علت آن عفونت ادراری یا عفونتهای مقاربتی است. در موارد سوزش مجرای ادرار حاد گاهی خروج ادرار با خون همراه است. این خون ممکن از در ابتدای ادرار و یا تمام جریان ادرار و یا انتهای ادرار باشد. متخصص اورولوژی علاوه بر تستهای متنوع آزمایشگاهی میتواند بر اساس اینکه خون در چه قسمت ادرار کردن مشاهده شده به سمت تشخیص خاصی برود و این شرح حال دقیق به اورولوژیست در پیدا کردن علت سوزش ادرار کمک میکند.

در مواردی که تب در همراهی سوزش ادرار وجود دارد برای اورولوژیست معنی عفونت پارانشیم پروستات یا کلیه را تداعی میکند. عفونت بافت اصلی کلیه از علل تب همراه سوزش ادرار است. معمولا این بیماران ابتدا چند روزی سوزش ادرار را تجربه کرده اند و به پزشک متخصص مجرای ادرار مراجعه نکرده اند و بعد چند روز با تب و لرز شدید به پزشک مراجعه میکنند. همچنین علاوه بر تب و سوزش ادرار از درد شدید پهلو هم شکایت دارند. لرزهای این بیماران به قدری شدید است که در شرح حال خود میگویند که تخت هم بدلیل لرز بیمار به لرزه درآمده بوده و از شدت لرز خود ترسیده بودند.

سرطان پروستات

پروستات یک عضو از اعضای بدن در تمام آقایان میباشد. در نتیجه این جمله که بیماران گاهی عنوان میکنند "من پروستات دارم" عملا جمله اشتباهی میباشد. چون تمام آقایان این عضو را دارا میباشند. این غده بر روی مجرای ادراری آقایان و بلافاصله پایینتر از مثانه قرار دارد و در حقیقت بخشی از مجرای ادراری آقایان محسوب میشود. وظیفه پروستات در بدن آقایان ترشح موادی در مایع منی میباشد. برداشتن این عضو در سنین بالا به وسیله جراحی ضرر خاصی برای بیمار ندارد چرا که عموما تا این سن و سال بیمار فرزندآوری را انجام داده است.

3 بیماری شایع در مردان ( از دیدگاه دکتر مجتبی عاملی اورولوژیست )

دفعات زیاد دفع ادرار در طی روز و بیدار شدن مکرر از خواب برای دفع ادرار علائم اصلی بزرگی پروستات میباشد. دقت داشته باشید که فرد سالم در طی خواب شبانه نباید برای ادرار کردن بیدار شود و ما اورولوژیستها حتی یک بار بیدار شدن از خواب برای ادرار را غیرطبیعی میدانیم. از دیگر علائم بزرگی پروستات کاهش قدرت ادرار، تاخیر در شروع ادرار، قطع و وصل شدن جریان ادرار، احساس ادرار باقیمانده بعد از پایان ادرار و فوریت در دفع ادرار که گاهی منجر به خیس کردن بیمار هم میشود. بعضی بیماران هم بدلیل سوزش ادرار به اورولوژیست مراجعه میکنند.

پیشگیری از سرطان پروستات : با ترک سیگار ، داشتن رابطه جنسی سالم و زیاد مثلا هر روز و همچنین مصرف میوه جات و سبزیجات تازه میتوان جلوی سرطان پروستات را گرفت و به آن مبتلا نشد. عدم مصرف فست فودها و غذاهای سرخ کردنی و کبابی هم توصیه میشود.

تنگی مجرای ادرار

شایع ترین علائم تنگی مجرای ادرار موارد زیر می باشد:

  • قطره قطره آمدن ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • وجود خون در منی
  • سوزش ادرار

تنگی نوک مجرا معمولا در معاینه مجرا توسط اورولوژیست خوب و مجرب کشف میشود. اغلب تنگی نوک مجرای ادرار در کودکان ختنه شده دیده میشود و اعتقاد ما اورولوژیست ها این است که عارضه ختنه نوزادی است. علامت آن پرش بیش از حد ادرار کودک و سوزش در زمان دفع ادرار میباشد. گاهی والدین به اورولوژیست این شرح حال را میدهند که یک قطره خون در پایان ادرار روی لباس کودک میچکد. کودک گاهی بدلیل این سوزش از ادرار کردن فراری است و سعی میکند تا حد امکان ادرار خود را نگه دارد. یکی دیگر از علائم تنگی مجرای ادرار در کودکان دست ردن و گرفتن بیش از حد آلت تناسلی توسط کودک است.

مهم ترین مساله که علت تنگی مجرای ادرار در کودکان در کشور بسیار شایع است، انجام ختنه در نوزادی است خصوصا روش های غیراستاندارد و عدم پیگیری مناسب در روزهای اول بعد از ختنه و عدم اموزش والدین منجر به تنگی های شدید نوک مجرا در کودکان می شود. تنگی مجرا در کودکان در قسمت های مختلف غیر از نوک مجرا ممکن است به صورت مادرزادی و یا به دنبال ضربات و آسیب ها و عفونت ها در نواحی مختلف مجرا چه در مجرای آلت چه در مجرای بولبار و مجرای پروستاتیک که هنوز در کودکان این قسمت رشد نیافته است رخ دهد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها