کد خبر: 608134
تاریخ انتشار :

آیا پاندمی جدید در راه است؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نرخ مرگ و میر ناشی از آلودگی به ویروس نیپا تا ۷۵ درصد است و واکسنی برای آن ساخته نشده است.

آسیا از شمار بالایی بیماری های عفونی نوظهور برخوردار است. مناطق گرمسیری، تنوع زیستی بالایی دارد، به این معنی که این مناطق مامن مجموعه بزرگی از عوامل بیماری زا هستند؛ امری که احتمال پیدایش ویروس جدیدی را افزایش می دهد.

رشد جمعیت انسانی و افزایش تماس بین انسان و حیات وحش در این مناطق نیز فاکتورهای خطر را بالا می برد.

دانشمندان با نمونه برداری از خفاش ها، ویروس های جدیدی را کشف کرده اند.

دانشمندان علاوه بر کشف ویروس کرونا، همچنین به بیماری های مرگبار دیگری پی بردند که می تواند به انسان سرایت شود.

یکی از این ویروس ها نیپاست. نرخ مرگ و میر ناشی از شیوع این ویروس از ۴۰ تا ۷۵ درصد متغیر است. خفاش های میوه خوار، میزبان طبیعی این ویروس اند.

به گفته واچاراپلوسادی محقق تایلندی، نگرانی زیادی از این بابت وجود دارد، زیرا درمانی برای بیماری ناشی از ابتلا به این ویروس وجود ندارد و میزان مرگ و میر آن نیز بالاست.

هر ساله سازمان جهانی بهداشت فهرستی از عوامل بیماری زا را که باعث وضعیت های اورژانسی بهداشتی می شوند، بررسی می کند تا در مورد اختصاص بودجه های تحقیقاتی و توسعه خود اولویت بندی کند.

این سازمان بر عواملی متمرکز می شود که بیشترین میزان خطر بر سلامت انسان را دارند، عواملی که از پتانسیل همه گیری برخوردار هستند و واکسنی برایشان موجود نیست.

ویروس نیپا در فهرست ۱۰ عوامل بیماری زای این سازمان قرار دارد. دلایلی برای خطرناک بودن این ویروس وجود دارد.

دوره طولانی مدت نهفتگی این بیماری (حتی تا ۴۵ روز در یک مورد) بدان معناست که فرصت کافی برای یک میزبان آلوده به ویروس وجود دارد تا آن را گسترش دهد حتی با وجودی که از بیماری خود مطلع نیست.

امکان ابتلا طیف وسیعی از حیوانات با این ویروس وجود دارد که احتمال شیوع آن را افزایش می دهد. همچنین امکان انتقال این بیماری از طریق تماس مستقیم یا غذای آلوده وجود دارد.

فرد مبتلا به ویروس نیپا ممکن است علائم تنفسی همچون سرفه، گلودرد، درد و خستگی، التهاب و تورم مغز را که می تواند باعث تشنج و مرگ شود، تجربه کند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها