کد خبر: 615004
تاریخ انتشار :

اروپا روی خط قرمز کرونا

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مقامات بهداشتی آلمان روز جمعه هشدار دادند که موج سوم همه‌گیری کرونا می‌تواند وخیم‌تر از قبل باشد و بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این کشور را فلج کند. اوثار ویلر رئیس آژانس دولتی مقابله با همه‌گیری کرونا در آلمان می‌گوید کار از مرحله توقف شیوع موج سوم گذشته و از مردم خواست تا از طریق رعایت اصول بهداشتی مانع گسترش این ویروس شوند. وی بیان داشت: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که اگر با همین فرمان پیش‌برویم و شرایط کنترل نشود، آمار مبتلایان روزانه به ۱۰۰ هزار مورد می‌رسد. «ینس اسپهان» وزیر بهداشت آلمان هم هشدار داده که با این وضعیت بیمارستان‌ها دوباره تحت فشار قرار گرفته و در عرض هفته‌های آینده از پا در خواهند آمد.

نخست وزیر لهستان « ماتئوش موراویه‌تسکی» نیز در اظهار نظر مشابهی هشدار داده که آمار بیماران پذیرش شده در مراکز درمانی این کشور نسبت به هر دوره‌ای بیشتر است. او می‌گوید که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کشور حالا در یک قدمی و مرز ورشکستگی قرار گرفته‌اند. در همین حال وزارت بهداشت لهستان اعلام کرده که فقط در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵ هزار و ۱۴۳ نفر در این کشور به کرونا مبتلا شده و ۴۴۳ نفر جان باخته‌اند.

در فرانسه هم وضعیت چندان قابل تعریف نیست. بر اساس گزارش منابع خبری ۴ هزار و ۷۰۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها به دلیل ابتلا به کرونا تحت درمان هستند که شبیه به موج دوم شیوع کرونا در این کشور است. این تقریبا برابر با اوج موج قبلی کرونا در پاییز است . منابع رسمی این کشور روز جمعه اعلام کردند که در یک شبانه روز گذشته ۴۲ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و ۸۹۷ نفر جان باخته‌اند. این درحالیست که روند واکسیناسیون کرونا در فرانسه به کندی پیش می‌رود و تاکنون فقط ۷.۲ میلیون نفر اولین دوز این ماده را دریافت کرده‌اند.

شیوع گونه‌های جهش یافته و مسری‌تر کرونا در کنار مشکلات ناشی از توزیع واکسن این ویروس کنترل اوضاع را برای دولت‌های اروپایی دشوار کرده است. این درحالیست که مردم این منطقه از تداوم اعمال محدودیت‌های کرونایی و روند کند واکسیناسیون به ستوه آمده‌اند.

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان هفته پیش ناچار شد تا از تصمیم قبلی خود درباره تشدید محدودیت‌های کرونا در زمان تعطیلات پنج‌روزه عید پاک، که باعث بروز سردرگمی و انتقادات بسیار شده بود، عقب‌نشینی کند. قبلا اعلام شده بود که محدودیت‌های کرونایی همزمان با عید پاک تشدید خواهند شد. مطابق این طرح، در پنجشنبه آینده یعنی یک روز قبل از روز تعطیل «جمعه نیک» تمام مغازه‌ها بسته می شدند و تنها سوپرمارکت‌ها اجازه داشتند باز باشند.

اما صدراعظم آلمان بیان داشت: «ایده تعطیل سراسری عید پاک با بهترین نیت مطرح شد زیرا ما باید به سرعت موج سوم شیوع بیماری را کنترل کنیم، با این حال این تعطیلی یک ایده اشتباه بود. دلایل خوبی برای آن وجود داشت اما در این مدت کوتاه نمی‌توانست به خوبی اجرا شود.»

وی با بیان اینکه می‌داند این تصمیم موجب «بی‌اعتمادی خواهد شد»، خطاب به خبرنگاران افزود: «این اشتباه، اشتباه من به تنهایی است زیرا در نهایت من مسئول نهایی امور هستم. یک اشتباه باید اشتباه خوانده شود، مهمتر از همه باید اصلاح شود و این اصلاح حتی‌الامکان باید به موقع اتفاق بیفتد. من عمیقا متاسفم و از همه شهروندان عذرخواهی می‌کنم.»

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه هم به دلیل عدم پذیرش مسئولیت افزایش آمار مبتلایان به کرونا در این کشور از سوی افکار عمومی تحت فشار قرار دارد.

سران ۲۷ کشور اروپایی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته در چارچوب نشست شورای اروپا گردهم آمده تا راهکارهای سرعت بخشیدن به توزیع واکسن کرونا را به عنوان روشی برای خروج از بحران همه‌گیری بررسی کنند. آن‌ها ابتدا به دنبال طرح کنترل صادرات واکسن به خارج از این قاره بودند اما پس از توافق با شرکت داروسازی بریتانیایی-سوئدی استرازنکا، از اجرای این طرح صرف نظر کردند.

بر اساس گزارش کمیسیون اروپا تاکنون ۷۷ میلیون واکسن به خارج از اروپا صادر و ۸۸ میلیون در داخل توزیع شده است. از این میزان ۲۱ میلیون به انگلیس صادر شده، اما با وجود استقرار دو کارخانه شرکت استرازنکا در این کشور، حتی یک دوز واکسن هم به اروپا صادر نشده است. موضوعی که خشم طرف‌های اروپایی را در پی داشت و قصد داشتند تا صادرات واکسن به انگلیس را ممنوع کنند.

حالا با توافق به دست آمده، رهبران اروپا وعده داده‌اند که تزریق واکسن کرونا در ماه‌های آتی افزایش پیدا کند و تا پایان ماه ژوئن به هفتاد درصد بزرگسالان این قاره واکسن زده شود. بیشتر این افراد واکسن استرازنکا دریافت خواهند کرد.

این وعده‌ها همچنان تکراری و روی کاغد است. رهبران اروپا در نشست دور قبل نیز وعده مشابهی را مطرح کرده که نه تنها به نتیجه نرسید بلکه اوضاع همه‌گیری تشدید شده است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها