کد خبر: 616359
تاریخ انتشار :

نشانه‌های افسردگی در مردان را بشناسید

نشانه‌های افسردگی در مردان را بشناسید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمدباقر حبّی، درباره نشانه‌ها و عوامل بروز افسردگی در مردان اظهار کرد: افسردگی به شکل‌های مختلفی در مردان نشان داده می‌شود، اما تفاوتی میان افسردگی، غمگینی، اختلال دوقطبی و افسردگی شدید می‌توان قائل شد که ممکن است فرد در دوره‌های کوتاهی احساس ناراحتی یا دلتنگی داشته باشد.

این روانشناس ادامه داد: اگر این احساس ناراحتی و دلتنگی با علائمی در حوزه‌های روانشناختی، جسمانی، فعالیت‌های فیزیکی و روانی همراه شود و مدت زمان زیادی به طول انجامد و به نوعی حالات و جوانب زندگی فرد را در بر گیرد، احتمالا یک اختلال افسردگی است.

وی با بیان اینکه حالات غم و اندوه کوتاه مدت است و تمام جوانب زندگی فرد را در برنمی‌گیرد، افزود: افسردگی می‌تواند با نشانه‌های شدید یا بیش از حد معمول در فرد دیده شود که سرخوشی، شیدایی و خوشحالی بیش از حد از آن جمله هستند و آن را افسردگی شدید می‌نامند.

حبّی تصریح کرد: ممکن است در برخی تشخیص اختلال دوقطبی نیز مشاهده شود، اما به هر حال افسردگی یکی از اختلالات خلقی است که افراد در دوره‌های مختلف زندگی آن را تجربه می‌کنند، این امر مهم است که بلافاصله بعد از بروز نشانه‌های افسردگی با درمان‌های لازم مانع افت فعالیت‌های فیزیکی، اجتماعی، روابط عاطفی و بسیاری از فعالیت‌های فرد شد.

تاثیر محیط کار و خانواده بر بروز افسردگی در فرد

این روانشناس ادامه داد: محیط خانواده و شغل نیز امکان دارد فرد را به لحاظ رفتاری و احساسی تحت تاثیر افسردگی قرار دهد، البته علائم افسردگی زیاد و متنوع است، اما یکسری از نشانه‌ها، روحی یا روانشناختی محسوب می‌شوند مانند احساس غمگینی طولانی مدت که در زمان مشخصی شدت پیدا می‌کند و معمولا صبح‌ها این حس شدیدتر و همراه با احساس ناتوانی، لذت نبردن از فعالیت‌های روزمره، عدم رضایت از شغل یا هر اتفاقی که در پیرامون آن رخ می‌دهد، به نارضایتی در فرد منجر می‌شود.

وی با اشاره به دیگر علائم و نشانه‌های افسردگی افزود: فرد علاقه‌ای به دیدن دیگران یا برقرای ارتباط ندارد و بعضا با مشکل اختلال در تمرکز مواجه می‌شود یا احساس تقصیر و گناه دارد. در مقابل کارهایی که انجام نداده است و یا اینکه چه اقدامات موثری باید انجام می‌داد و در کارها با کوتاهی کردن، خود را پشیمان و نادم می‌بیند و یا حتی در برخی دیگر از افراد بدبینی همراه با احساس ناامیدی و افکار خودکشی را شاهد هستیم که می‌تواند نشانه‌های مهمی از وجود اختلال افسردگی باشد.

این روانشناس با بیان یکسری دیگر از اختلالات خلقی که علائم جسمی نیز دارد، تصریح کرد: بی‌خوابی، صبح زود بیدار شدن یا بیدار شدن ممتد در فواصل مختلف شب،کاهش علاقه به روابط جنسی،کم اشتهایی که همراه با کاهش وزن یا پر اشتهایی و افزایش وزن، گوشه گیری، ساکت بودن، آرام شدن غیرمعمول همراه با نگرانی بیش از حد از اتفاقات و موضوعاتی که به شکل مختلف رخ می‌دهد، بی قراری بیش از حد، شکایت از دردها و مشکلات جسمی مبهم که می‌تواند با علائمی همچون عدم توجه به ظاهر، آراسته نبودن، نوع لباس پوشیدن و ... اشاره داشت.

حبّی ادامه داد: اضطراب نیز به شکل ثانویه در بعضی از افراد همراه می‌شود که افسردگی ناشی از این اضطراب معمولا خود را به شکل خشکی دهان، تعریق، لرزش بدن، تپش قلب،تنگی نفس و مشکلات گوارشی مثل درد معده نشان دهد.

وی با بیان اینکه تفاوت چندانی در بروز علائم و نشانه‌های افسردگی بین مرد و زن وجود ندارد افزود: افسردگی مردان و زنان تفاوت چندانی ندارد اما بعضی از نشانه‌ها در مردان بیشتر مشاهده می‌شود. مانند عصبانیت،پرخاشگری،رفتارهای پرخطر،تمایل به مواد مخدر،مصرف مشروبات الکلی،روابط فرا زناشویی و... که می‌توان آن‌ها را از دسته علائم افراطی دانست.

عوامل موثر در افسردگی

این روانشناس تصریح کرد: آشفتگی در روابط خانوادگی از عوامل تاثیرگذار در افسردگی است و اگر خانواده به هر دلیلی دچار یک پریشان حالی شود، تاثیر این آشفتگی در مردان بیشتر ظهور پیدا می‌کند مانند مشکلات فرزندان، تحصیل آن‌ها، شغل، ازدواج و اختلافات درون خانوادگی.

حبّی گفت: جالب است بدانید در طلاق یا جدایی مردان بیشتر از زنان دچار افسردگی می‌شوند و طبق تحقیقات صورت گرفته یک اختلالی در خانم‌ها بعد از بارداری تحت عنوان افسردگی بعد از زایمان به وجود می‌آید که در مردان نیز همین اختلال گزارش شده است و برخی از مردان این علائم را در زمان پدر شدن خود تجربه می‌کنند و عواملی مانند بی میلی زن نسبت به شوهرش در ایام بارداری و عدم برقراری رابطه عاطفی، فاصله‌ای که امکان دارد میان آن‌ها در این دوران به وجود بیایید، مسائل پدر شدن، توجه بیش از حد مادر به نوازد و... می‌تواند در مردان منجر به افسردگی شود.

وی خاطرنشان کرد: مسائل اجتماعی، بیکاری، گرانی، معیشت، بازنشستگی و... از دیگر عوامل عمده بروز افسردگی در مردان است که اگر این نشانه‌ها به صورت ممتد و در عرض سه ماه مدام مشاهد شود و فرد را با اختلالات فکری، شناختی،ارتباطی،هیجانی و رفتاری تحت تاثیر قرار دهد، بهتر است فرد برای درمان به روانپزشک یا روانشناس بالینی مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها