کد خبر: 617890
تاریخ انتشار :

درمان های خانگی و معجزه آسا برای تسکین درد قاعدگی

مجله پزشکی دکتر سلام/احساس درد و ناراحتی در شکم، کمر و ران هنگام قاعدگی امری معمول است. در طول دوره قاعدگی عضلات رحم منقبض و شل می شوند تا به شما در ایجاد پوشش داخلی کمک کنند. برخی اوقات گرفتگی های دردناکی را تجربه خواهید کرد. بعضی از زنان و دختران حتی حالت تهوع، استفراغ، سردرد یا اسهال نیز دارند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برخی از پزشکان درباره چرایی قاعدگی دردناک در برخی از زنان هنوز مطمئن نیستند، اما برخی از عوامل همراه با درد شدیدتر عبارتند از:
خونریزی سنگین و شدید
داشتن نخستین فرزند
زیر 20 سال بودن یا شروع تازه قاعدگی
تولید بیش از حد یا حساسیت به پروستاگلاندین ها، هورمونی که رحم را تحت تاثیر قرار می دهد
به گزارش هلث لاین، سایر فاکتورها شامل رشد در رحم، اندومتریوز (رشد غیرطبیعی بافت رحم) و استفاده از کنترل بارداری است. برای گرفتگی های خفیف یا موقتی برخی از داروهای خانگی به بهبودی کمک می کنند.

مصرف داروهای بدون نسخه (OTC)
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) نوع اصلی تسکین درد بدون نسخه است که برای درد قاعدگی و خونریزی شدید در این دوران توصیه می شود. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی شامل ایبوپروفن و ناپروکسن است. این داروها به کاهش تولید پروستاگلاندین در بدن کمک می کنند. داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی به اندازه جلوگیری از بارداری خوراکی موثر نیستند، اما به کاهش درد کمک می کنند.

استفاده از کیسه آب گرم
استفاده از گرما روی شکم و کمر درد را تسکین می دهد. مطالعه ای در سال 2012 روی 147 زن 18 تا 30 ساله که دوره منظم قاعدگی داشتند دریافت وصله حرارتی یا کیسه آب گرم با دمای 40 درجه سانتیگراد به اندازه ایبوپروفن موثر است. اگر کیسه آب گرم یا پد حرارتی ندارید دوش آب گرم بگیرید یا از حوله گرم استفاده کنید. یا حتی می توانید پد گرمایشی خود را بسازید:
2 تکه پارچه را ببرید و به هم بدوزید در قسمت بالای آن سوراخ بگذارید.
آن را پر از برنج نپخته کنید سپس سوراخ را بدوزید.
برای مدت چند دقیقه آن را داخل مایکروویو قرار دهید تا به دمای مورد نظر برسد.
در صورت لزوم بگذارید پد خنک شود یا حوله را دور پد خانگی خود بپیچید تا انتقال حرارت کاهش یابد.

ماساژ با روغن های اساسی
ماساژ درمانی حدود 20 دقیقه به کاهش درد قاعدگی کمک می کند. یک مطالعه در سال 2010 روی 23 زن مبتلا به درد پریود ناشی از آندومتریوز را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند ماساژ بلافاصله و پس از آن درد را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. ماساژ درمانی برای قاعدگی شامل فشار دادن نقاط خاصی است در حالی که دستان درمانگر به سمت اطراف شکم، پهلو و پشت حرکت می کنند. افزودن روغن های اساسی برای ماساژ به سبک رایحه درمانی فواید دیگری نیز دارد. همیشه باید روغن اساسی را با یک روغن حامل رقیق کنید. بعنوان مثال، می توان از روغن های گیاهی یا مغزی مانند روغن انگور یا بادام شیرین نام برد. غلظت مطمئن یک قطره روغن ضروری در هر قاشق چای خوری روغن حامل است.

ارگاسم داشتن
در حالی که هیچ مطالعه بالینی در مورد تاثیر مستقیم ارگاسم در گرفتگی های دوران قاعدگی وجود ندارد، اما علم نشان می دهد کمک می کند. ارگاسم واژن کل بدن از جمله نخاع را شامل می شود که نشان دهنده آزاد شدن انتقال دهنده های عصبی است. ارگاسم واژن با ترشح در مغز انتقال دهنده های عصبی مانند اندورفین و اکسی توسین را آزاد می کند که اندورفین درد را کاهش می دهد.
دکتر باری کمیساروک، استاد روانشناسی دانشگاه راتگرز در مورد ارگاسم زنان مطالعه می کند به بی بی سی گفت: ارگاسم واژن داخلی است و کل بدن را درگیر می کند به احتمال زیاد به این دلیل است که اعصابی که احساسات کلیتوریس را حمل می کنند با اعصاب واژن متفاوت هستند. مطالعه وی در سال 1985 با دکتر بث ویپل نخستین فردی بود که متوجه شد تحریک خود واژن تحمل زنان در برابر درد را 2 برابر می کند.

پرهیز از مصرف غذاهای خاص
در دوران قاعدگی بهتر است از مصرف غذاهایی که باعث نفخ و احتباس آب می شوند خودداری کنید. برخی از آنها عبارتند از:
غذاهای چرب
الکل
نوشیدنی های گازدار
کافئین
غذاهای شور
کاهش یا قطع مصرف این غذاها به کاهش گرفتگی و تنش کمک می کند. در عوض، چای های زنجبیل یا نعناع (بدون کافئین) یا آب داغ با لیموترش تازه را امتحان کنید. اگر به خوردن مواد خوراکی شیرین تمایل دارید میوه هایی مانند توت فرنگی یا تمشک را بخورید.

تسکین علائم سندرم قبل از قاعدگی
کورکومین، یک ماده شیمیایی طبیعی در زردچوبه به بهبود علائم سندرم قبل از قاعدگی (PMS) کمک می کند. در یک مطالعه در سال 2015، 70 زن 7 کپسول کورکومین به مدت 7 روز قبل از پریود و 3 روز بعد از آن مصرف کردند مورد بررسی قرار گرفتند. شرکت کنندگان کاهش قابل توجهی در علائم سندرم قبل از قاعدگی خود مشاهده کردند.

احتیاط
همیشه گیاهان و مکمل ها را از یک منبع معتبر بخرید زیرا روی آنها نظارتی وجود ندارد. در حالی که بیشتر داروهای گیاهی عوارض جانبی کمی دارند، اما بهتر است قبل از امتحان آنها با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از گیاهان عوارض جانبی ناخواسته ای به ویژه در صورت مصرف دارو ایجاد می کنند. اکثر این گیاهان و مکمل ها نیز شامل دستورالعمل های خاصی برای دوره های قاعدگی نیستند.

چگونه رژیم و ورزش در طولانی مدت کمک می کنند؟
حفظ رژیم غذایی سالم و ورزش کمک زیادی به جلوگیری از درد قاعدگی می کنند. یک مطالعه روی 250 زن در سال 2016 تفاوت قابل توجهی بین درد قاعدگی در زنان با سبک زندگی سالم و آنهایی که سبک سالمی رو دنبال نمی کنند نشان داد.

رژیم غذایی
به طور کلی رژیم غذایی با هدف کاهش درد قاعدگی باید شامل غذاهای کم فرآوری شده، فیبر و گیاهان زیاد باشد. این غذاها را امتحان کنید:
پاپایا سرشار از ویتامین است.
برنج قهوه ای حاوی ویتامین B6 نفخ شکم را کاهش می دهد.
گردو، بادام و دانه کدو تنبل سرشار از منگنز گرفتگی را تسکین می دهد.
روغن زیتون و کلم بروکلی حاوی ویتامین E هستند.
مرغ، ماهی و سبزی های با برگ سبز حاوی آهن هستند که برای دوران قاعدگی موثر هستند.
بذر کتان حاوی امگا 3 با خاصیت آنتی اکسیدانی تورم و التهاب را کاهش می دهد.
بور: این ماده معدنی به بدن در جذب کلسیم و فسفر کمک می کند، همچنین گرفتگی های قاعدگی را کاهش می دهد: نتایج مطالعه ای در سال 2015 روی 113 دانشجو نشان داد بور شدت و طول درد قاعدگی را کاهش می دهد. مواد غذایی حاوی بور زیاد عبارتند از:
آووکادوها
کره بادام زمینی
آلو خشک
نخود
موز
اگر این مواد در رژیم غذایی به اندازه کافی وجود نداردمی توانید مکمل بور را مصرف کنید. با این حال، قبل از مصرف مکمل های بور باید با پزشک خود مشورت کنید.
آب: عجیب به نظر می رسد، اما نوشیدن آب از نفخ دردناک در دوران قاعدگی جلوگیری می کند. آب گرم یا با دمای معمولی برای گرفتگی عضلات بهتر است زیرا مایعات گرم با افزایش جریان خون در پوست عضلات گرفته را شل می کند. برای افزایش میزان آبرسانی بدن می توانید از غذاهای با پایه آب نیز استفاده کنید:
کاهو
کرفس
خیار
هندوانه
توت از جمله توت فرنگی، زغال اخته و تمشک
کلسیم: این ماده معدنی به کاهش گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی کمک می کند. بر اساس اعلام کلینیک مایو مصرف حداقل هزار میلی گرم کلسیم در روز را برای زنان 19 تا 50 ساله توصیه می کند. غذاهای پر کلسیم شامل:
محصولات لبنی
دانه کنجد
بادام ها
سبزی های با برگ سبز
کلسیم به صورت مکمل نیز موجود است، اما قبل از مصرف آن با پزشک خود صحبت کنید تا بفهمید آیا برای شما بی خطر است یا خیز.

ورزش
ورزش قبل یا طی دوره قاعدگی شاید برای شما خوشایند نباشد، اما ورزش باعث ترشح اندورفین می شود. تحقیقات نشان می دهد ورزش در کاهش درد قاعدگی تا حدی موثر است که نیاز به داروی تسکین دهنده درد را نیز از بین می برد یا کاهش می دهد. فعالیت متوسطی مانند پیاده روی نیز در طول دوره قاعدگی به جای فعالیت شدیدتر مفید است. یوگا به عنوان یک ورزش ملایم با آزادسازی اندورفین به پیشگیری یا کاهش علائم قاعدگی کمک می کند.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر درد و خونریزی شدید دارید باید به پزشک مراجعه کنید، در این موارد مراجعه به پزشک توصیه می شود:
درد مداوم که از انجام فعالیت های روزمره جلوگیری می کند
با گذشت زمان درد یا خونریزی شدیدتر می شود
بیش از 25 سال سن دارید و گرفتگی شدید یک اتفاق جدید است
داروهای بدون نسخه موثر نیست
در موارد شدید بهترین روش برای درمان مراجعه به پزشک و تشخیص علت درد قاعدگی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها