کد خبر: 621871
تاریخ انتشار :

تست شخصیت شناسی / حال کودک درون تان چطور است؟

همه ما به پرورش و اهمیت دادن به کودک درون مان نیاز جدی داریم.

تست شخصیت شناسی / حال کودک درون تان چطور است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آزمون روان سنجی پیش رویتان برای شناخت بیش‌تر با کودک درون تان تدارک دیده شده. برای اینکه بتوانید آن را حس کنید و از این به بعد به گونه‌ای برنامه ریزی کنید که هر چند وقت یک بار بشود به او سری بزنید، احوالش را سوال کنید و از سلامتی اش مطمئن شوید!

شاید تا به حال از زبان روان شناسان شنیده اید یا در مجله‌های روان شناسی خوانده اید که چنانچه به نیاز‌های اصلی یک کودک، در دوران کودکی اش جواب مناسبی داده نشود، وی در همان مرحله از رشد فکری باز خواهد ماند یا دست کم با موانع بیشتری برای رسیدن به موفقیت نسبت به همسالان خود رو به رو خواهد شد؛ به عبارت دیگر وی در آینده شخصی بزرگ سال خواهد بود با اذهان و رفتار‌هایی که درونمایه کودکانه دارند و همینطور عکس‌العمل‌ها و رفتار‌های اشتباهی که ریشه در نیاز‌های برآورده نشده وی در زمان کودکی اش دارند.

درصورتی که کودک درون شما ازرده شده باشد، همین مساله سبب خواهد شد که شما در طول زندگی با سختی‌های زیادی رو به رو شوید و شاید در زندگی تان ناموفق باشید و با احساسات ناخوش‌آیند و ناخشنودی، زندگی تان را سپری کنید.

جالب است بدانید که منشاء برخی سختی‌های روانی مثل وابسته‌گی بی اندازه، استرس، زودرنجی، ترس، ناراحتی، خیال پردازی، خودشیدایی و... همین کودک ازرده است؛ چراکه به اعتقاد اکثر روان شناسان درصورتی که کودک درون شخصی سلامت باشد منبع سرشاری از انرژی، خلاقیت، خوشحالی و طراوت است و سبب ترقی روز افزون وی در زندگی خواهد شد.

«کودک درون» اصطلاحی است که بسیاری از ما هر چند بیش‌تر برای شوخی و طنز در گفت و گوهایمان هم آن را بکار می‌بریم، ولی این مبحثی مهم در علم روان شناسی در درمان رفتار‌های ناهنجار و عادت‌های نادرست و استرس‌های بجامانده از زمان کودکی به روانکاوان و روان پزشکان کمک می کند.

چنانچه شما شخصی سختگیرید و از زندگی لذت نمی‌برید یا با دیدن فیلم‌های کمدی نمی‌خندید و تمامی آن‌ها را مسخره آمیز می‌پندارید، بدانید که به احتمال زیاد کودک درون شما بیمار است و برای رهایی از این قبیل مشکلات که به علت بیماری این کودک در شما شکل گرفته، کافی است برای بهبود وضعیت کودک درونتان قدم‌هایی محکم و آگاهانه بردارید.

برای اینکه بتوانید از سلامت یا بیمار بودن کودک درونتان آگاهی یابید به پرسش‌های زیر جواب دهید تا وضعیت سلامت کودک درونتان را بسنجید.

ردیف عبارت: با «بله» یا «خیر» جواب دهید

۱- زمانی که در درپی انجام کاری جدید بر می‌آیم، حس ترس و نگرانی می‌کنم

۲- به ندرت در مورد جملات پیچیده که درکشان برایم اسان نیست از افراد دیگر سؤال می‌کنم

۳- در اعماق وجودم حس می‌کنم که ایرادات بسیاری دارم که نمی‌توانم حذفشان کنم

۴- برای آغاز هر کاری با سختی‌های زیادی روبرو می‌شوم

۵- معمولاً برای خاتمه بخشیدن به کارهایم مشکل دارم

۶- پیوسته خودم را به دلیل بی عرضگی سرزنش می‌کنم

۷- کمال گرا هستم و رسیدن به هیچ موفقیتی من را راضی نمی‌کند

۸- هیچگاه قدرت سنجش درستی ندارم و نمی‌توانم راه درست را انتخاب کنم

۹- دقیقاً نمی‌دانم از زندگی چه می‌خواهم

۱۰- پیوسته به من القا شده است که باید به برترین‌ها دست یابم، ولی نمی‌توانم

۱۱- حس می‌کنم زندگی ام توخالی است و بیش‌تر وقت‌ها حس بیماری افسردگی می‌کنم

۱۲- درواقع نمی‌دانم که چه شخصی هستم و معیار‌های ارزشی من در زندگی ام چیست؟

۱۳- به گونه‌ای بی نظم غذا می‌خورم و چه بسا زمان مشخصی برای غذا خوردن تعیین نکرده ام

۱۴- به ندرت می‌دانم در حالت‌های گوناگون چه احساسی دارم

۱۵- هنگامی که عصبانی می‌شوم حس شرمندگی و خجالت می‌کنم

۱۶- از بداخلاقی افراد دیگر می‌ترسم و برای جلوگیری از بداخلاقی افراد دیگر هر کاری می‌کنم

۱۷- موقع گریه کردن شرمسارم و خودم را از سایرین پنهان می‌کنم

۱۸- از اینکه بگویم از چیزی یا انجام کاری ترس دارم حس شرمندگی می‌کنم

۱۹- تقریبا هیچوقت احساسات نامطلوبم را بروز نمی‌دهم

۲۰- خواب مرتب و منظمی ندارم

۲۱- به اطرافیان و به خودم بی اعتمادم

۲۲- گوشه گیر هستم و از مردم علی الخصوص اشخاص بالا دستی ام گریزانم

۲۳- هر کاری را که گمان می‌کنم سایرین از من انتظار دارند، انجام می‌دهم

۲۴- شدیداً با سایرین رقابت می‌کنم، ولی مدام بازنده هستم

۲۵- مستقیم به شخصی پاسخ رد نمی‌دهم و غیر مستقیم از انجام آن چه وی از من می‌خواهد سرباز می‌زنم

۲۶- هیچوقت حس صمیمیت با والدینم نداشته ام

۲۷- خودم یا سایرین را در صورت ارتکاب خطا، مسخره می‌کنم

۲۸- به هر قیمتی که شده از دعوا و درگیری با سایرین جلوگیری می‌کنم.

نحوه نمره گذاری

حال که به تمامی پرسش‌های این ازمون جواب داده اید، نوبت آن است که امتیازتان را محاسبه کنید. برای محاسبه امتیازتان در سوالاتی که گزینه «بله» را انتخاب نموده اید، یک امتیاز برای خودتان در نظر بگیرید. گزینه «خیر» اصلاً امتیازی ندارد. توجه داشته باشید که امتیاز نهایی شما باید عددی بین ۰ تا ۲۸ باشد.

معنا و مفهوم امتیاز‌های به دست آمده

درصورتی که نمره شما در این ازمون ۱۴ و کم‌تر از آن باشد: کودک درون شما بیمار و ازرده است و باید برای بهبود شرایط زندگی تان در کنار کسب اطلاعاتی بیش‌تر در مورد کودک درون، به سفارش‌هایی که در ادامه مطرح خواهد شد عمل کنید.

درصورتی که نمره شما در این ازمون بیش‌تر از ۱۴ باشد: به شما تبریک می‌گوییم چراکه کودک درون شما سلامت است.

درصورتی که کودک درونتان ازرده و بیمار است، مضطرب نباشید و به نکته‌هایی که علیرضا عبدی، کارشناس ارشد روان شناسی بالینی در ادامه این مطلب مطرح نموده است، توجه کنید تا شانستان برای لذت بردن از زندگی و موفقیت در آن بیش‌تر شود.

کودک درون مبحثی مهم در روانشناسی است که در درمان رفتار‌های ناهنجار، عادت‌های و استرس‌های بجامانده از دوران کودکی به روانشناسان کمک میکند. کودک درون، قسمتی از وجود ماست که گاهی ناسازگار است و گاهی دوست دارد کودکی کند و مثل یک کودک پرنشاط و شاداب دست به هیجاناتی بزند که برحسب ظاهر با منطق و دلیل سازش ندارد. کودک درون عاشق بازی، شادمانی و شوخی است، ولی بیش‌تر وقت‌ها اشخاص بی اطلاع، جدّی و دارای رفتار تکلیف گرا بر وی مسلط میشوند و اجازه نمی‌دهند خود را ظاهر کند که در این صورت بلوغ عاطفی آن‌ها رشد نمی‌کند.

پیامد‌های منفی سرکوب کودک درون

هنگامی که تمایلات، خواسته‌ها و نیاز‌های کودک درون را سرکوب می‌کنید، در معرض خطرات زیادی قرار می‌گیرید. به صورت نمونه، هیچوقت یاد نمی‌گیرید چطور حس طبیعی داشته باشید، بازی کنید و لذت ببرید. هیچوقت یاد نمی‌گیرید چطور ارام باشید و استرس‌های خود را کنترل کنید.

از اینکه به میزان کافی خوب نیستید حس گناه می‌کنید و از بودن در کنار خانواده و کودکتان لذت نمی‌برید. از صمیمی شدن با سایرین می‌ترسید و گوشه گیر می‌شوید. افرادی که از زندگی شان ناراضی هستند باید توجه کنند که مدت هاست پیام‌های کودک درونشان را نادیده گرفته اند، ولی نکته مثبت این است که هر لحظه اراده کنند می‌توانند به کمک رابطه برقرار کردن با کودک درونشان و آاشنا شدن با آن راهی تازه بسوی زندگی جدید و شاد و پرانرژی باز کنند.

روش شناسایی کودک درون

برای اینکه کودک درون خود را شناسایی کنید باید خود را در موقعیتی ارام قرار دهید، چشم هایتان را ببندید و ۳۰ دقیقه خود را در سن بین ۳ تا ۸ سال تصور کنید. آنگاه خود را شکل این کودک و نخست در تعامل با اعضای خانواده و بعد در رابطه با هم بازی هایتان که در مجاورت منزل یا مدرسه شما هستند، ببینید. توجه کنید در برابر رفتار‌های اعضای خانواده تان چطور عکس‌العمل نشان می‌دهید و با دوست‌ها و هم بازی‌های خود کنار می‌آیید و از بازی و رابطه با آن‌ها لذت می‌برید یا نه.

عاقبت خود را در محیط خانواده تصور کنید. آیا شما شاد و پرانرژی و هیجان زده هستید و از زندگی لذت می‌برید؟ آیا شما جدّی، ناراحت و دلسرد از زندگی هستید؟ درصورتی که کودکی ناراحت و جدّی هستید تلاش کنید آخرین تجربه خوشحالی را که بعنوان یک بچه داشتید، به یاد آورید. ما می‌توانیم به کودک درون خود بگوییم در زندگی خیلی جدّی و مشکل پسند نباشد و به اشتباهاتش بخندد و تلاش کند از چیز‌های کوچک در زندگی لذت ببرد.

نحوه برقراری رابطه مؤثر با کودک درون

تلاش کنید از چیز‌های کوچک، پیش پا افتاده و چه بسا بی‌ارزش به هیجان بیایید و لذت ببرید. از قهقهه بچه‌ها به وجد بیایید و از صدای پرنده‌ها لذت ببرید تا کودک درون شما فعال‌تر شود. از بهار، فصل تابستان، گل‌های بهاری، دشت‌ها و کوه‌ها لذت ببرید تا حس بهتری پیدا کنید؛ یعنی آشتی با طبیعت دستور کار برنامه‌های شما باشد.

بچگانه به جست و خیز بپردازید. دست از مدام رسمی بودن و کمال گرایی بردارید و نگرانی از آینده و آزردگی از سایرین را به فراموشی بسپارید و خود و سایرین را ببخشید تا ازاده، رها و شاداب به زندگی ادامه دهید چراکه در این صورت است که کودک درون رها میشود و شما قادرید دست به نوآوری و ابتکار بزنید.

۱۰ روش ساده برای شفای کودک درون

در مقاله‌های گوناگون روان شناسی شیوه‌های ساده‌ای پیشنهاد شده است که به کمک آن‌ها میتوانید به فرآیند شفای کودک درونتان کمک کنید. در ادامه با چند مورد از این روش‌ها بیش‌تر اشنا می‌شوید.

۱- اوقات فراغت خود را با افرادی بگذرانید که به آن‌ها علاقمند هستید و از بودن با آن‌ها لذت می‌برید. به این ترتیب کودک درونتان حس امنیت و ارامش بیشتری خواهد کرد.

۲- اتاقتان را آن گونه که دلتان می‌خواهد تزئین کنید. چه بسا درصورتی که برای سایرین خنده‌دار به نظر میرسد، آنقدر مهم نیست. پرده ها، رنگ دیوار و اشیاء و وسایل، تابلو‌ها و روتختی را با سلیقه خودتان انتخاب کنید.

۳- به حس ششم و شهود خود احترام بگذارید؛ به عنوان مثال درصورتی که ته دلتان به انجام کاری راضی نیست، آن را انجام ندهید یا در تصمیم گیری‌ها به ته قلبتان هم نگاهی بیندازید چراکه کودک درونتان آن جا نشسته است.

۴- بدون توجه به سن و سالتان نقاشی بکشید. هنگامی که نقاشی می‌کشید، از تخیل خود کمک بگیرید و طرح‌های تخیلی بکشید و آن‌ها را با رنگ‌های دلخواه خود رنگ کنید. قطعاً بچه درونتان در انتخاب رنگ‌ها به شما کمک خواهد کرد و فعال‌تر خواهد شد.

۵- به تماشای طلوع و غروب بنشینید و با خود بگویید: این امکان دارد آخرین طلوع یا غروب خورشید باشد که به تماشای آن نشسته ام و این تجربه‌ای ناب برای کودک درونتان خواهد بود.

۶- از انتقاد‌های بیجا و دائم نسبت بخود دست بردارید. در چنین لحظاتی اندکی تامل کنید. شما در حال شلاق زدن به کودک درونتان هستید، شلاق را دور بیندازید و با وی بامحبت باشید.

۷- هنگامی که زیر فشار هستید و استرس دارید به کتاب‌های داستان بچه‌ها پناه ببرید. این کار لذتبخش، کودک درونتان را ارام خواهد ساخت.

۸- یک جعبه یا کشوی اختصاصی داشته باشید و تمام هدیه‌ها یا کارت تبریک‌هایی را که از سایرین گرفته اید در آن نگهداری کنید. این جعبه حاوی عشق است. عشق سایرین نسبت به شما و کودک درونتان و شما سزاوار آن هستید.

۹- در خانه عود بسوزانید یا از عطر‌های خوش بو استفاده کنید. این کار شما را به شوق می‌آورد و نشاط و شادی را به شما باز می‌گرداند. در طی کودک درونتان خوشحال خواهد شد.

۱۰- درصورتی که قابلیت آن را دارید سری به محله‌های زمان بچگی خود بزنید و با دوست‌ها و همسایگان قبلی خود احوالپرسی کنید. درصورتی که چنین چیزی امکان ندارد میتوانید در خیابان‌ها و کوچه‌های قدیمی پرسه بزنید و از فروشگاه‌های قدیمی خرید کنید.

منبع" رکنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها