کد خبر: 623481
تاریخ انتشار :

درمان افتادگی پلک با تزریق ژل و بوتاکس ممکن است؟

امروزه راه و روش‌های درمانی بسیار زیادی برای افتادگی پلک وجود دارد. یکی از این راه‌ها تزریق بوتاکس است، اما آیا تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به بهبود افتادگی پلک شود؟

درمان افتادگی پلک با تزریق ژل و بوتاکس ممکن است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

افتادگی پلک ازجمله بیماری‌هایی است که می‌تواند روی ظاهر فرد تاثیرگذار باشد. این عارضه ممکن است در یک چشم یا هردو چشم ایجاد شود. امروزه راه و روش‌های درمانی بسیار زیادی برای افتادگی پلک وجود دارد. یکی از این راه‌ها تزریق بوتاکس است، اما آیا تزریق بوتاکس می‌تواند منجر به بهبود افتادگی پلک شود؟

برای پاسخ به این سوال، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

افتادگی پلک چیست؟

افتادگی پلک، پتوز(بلفاروپتوز) نام دارد. این بیماری نوعی اختلال در عملکرد پلک است که در آن وسعت دید فرد کاهش پیدا می‌کند. زمانی که پلک بالا از محدوده استاندارد خود خارج و به سمت پایین کشیده شود، در اصطلاح فرد دچار افتادگی پلک می‌شود. این افتادگی پلک روی ظاهر فرد تاثیر بسیاری دارد، به همین دلیل در بیشتر موارد پزشکان سعی می‌کنند که این بیماری را در دوران کودکی درمان کنند. در بسیاری از مواقع این بیماری، به حدی شدت پیدا می‌کند که وسعت دید فرد را کاملا از بین می‌برد.

انواع افتادگی پلک

این بیماری انواع و اقسام مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

افتادگی پلک مادرزادی

این افتادگی پلک در دوران نوزادی به دلیل عدم رشد صحیح و اصولی عضلات و مشکلات ژنتیکی ایجاد می‌شود. در بیش از 70 درصد موارد، این افتادگی پلک تنها در یک چشم ایجاد می‌‌شود.

در این موارد بهتر است در همان دوران نوزادی، عمل افتادگی پلک انجام شود. 

افتادگی پلک عصبی

مغز، اعصاب چشم را کنترل می‌کند. بیماری‌هایی چون تومور مغزی، سکته مغزی و دیگر بیماری‌هایی که مغز را درگیر می‌کند روی شدت افتادگی پلک تاثیر دارد.

افتادگی پلک عضلانی

عضلات پلک بالا به دلیل ضعف، توانایی نگه‌داشتن پلک را ندارند. در این حالت پلک به سمت پایین کشیده می‌شود.

آیا با تزریق ژل یا بوتاکس می‌توان افتادگی پلک را درمان کرد؟

اغلب فکر می‌کنند که بوتاکس تنها برای از بین بردن چین و چروک صورت است. اما علاوه بر جوانسازی پوست، بوتاکس می‌تواند افتادگی پلک را از بین ببرد. این روش برای درمان افتادگی پلک موقتی بوده و بعد از گذشت 4 ماه باید دوباره بوتاکس تکرار شود.

تزریق بوتاکس از لحاظ هزینه‌ای بسیار مقرون به صرفه‌تر از سایر راه‌های درمانی دیگر است. اما اگر به دنبال یک راه درمان دائمی هستید، بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید.

2

نکات مهم بعد از تزریق ژل و بوتاکس که باید رعایت کنید

  • با توجه به مطالب عنوان شده در کلینیک صدف: شستن صورت بعد از تزریق ژل درست نیست. بهتر است در ۲۴ ساعت اول بعد از تزریق ژل صورت خود را نشویید و حمام نکنید. پس از ۲۴ ساعت با آب ولرم و به آرامی بدون ماساژ یا فشار به ناحیه تزریق صورت خود را بشویید. اما اگر لازم باشد چند ساعت پس از تزریق ژل نیز می‌توانید صورت خود را به آرامی و بدون هیچ فشاری بشویید.

    بهتر است بهترین زمان اولین شستشوی صورت بعد از تزریق ژل را از پزشک خود بپرسید زیرا ممکن است، پزشک با توجه به هر فرد یا نحوه تزریق دستورالعمل متفاوتی برای شستشوی صورت داشته باشد.

  • در 24 ساعت اول بعد از بوتاکس از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده نکنید و از انجام فعالیت‌های ورزشی شدید خودداری کنید.
  • تا 72 ساعت بعد از تزریق از خوردن غذاهای سفت، ساندویچ و... خودداری کنید.
  • درصورت ایجاد کبودی در محل تزریق ژل از کمپرس سرد و گرم، قرص ویتامین c استفاده کنید.
  • دو هفته بعد از بوتاکس برای چکاب به پزشک مراجعه کنید.

آیا تزریق بوتاکس باعث افتادگی پلک می‌شود؟

یکی از روش‌های پرطرفدار برای جوانسازی صورت، استفاده از بوتاکس یا همان تزریق ژل است.  healthline  عنوان کرد: سم بوتولینومی که در بوتاکس وجود دارد با فلج کردن عضلات صورت مانع ایجاد چین و چروک می‌شود. در این روش غیرتهاجمی اگر مواد بوتاکس به درستی تزریق نشود، ممکن است به سایر نقاط صورت حرکت کند.

اما چرا بعد از بوتاکس، افراد بسیاری به دلیل افتادگی پلک شکایت می‌کنند؟

بوتاکس باید توسط یک پزشک متخصص و در نواحی مشخص تزریق شود، درصورتی که غیر از آن نقاط باشد باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. ازجمله دلایلی که بعد از بوتاکس فرد مجددا به افتادگی پلک مبتلا می‌شود:

  • تزریق نادرست بوتاکس که باعث می‌شود، مواد به سمت پلک بالا حرکت کند.
  • خطا و اشتباه در عمق نفوذ مواد تزریقی، عضلات بیشتری را درگیر می‌کند.
  • عدم استفاده پزشک از مواد بوتاکس استاندارد و باکیفیت، عدم توجه به توصیه‌های بعد از بوتاکس از دیگر موارد است.

بهترین روش درمان افتادگی پلک چیست؟

با توجه به پیشرفت علم پزشکی، راه و روش‌های متعدد و جدیدی برای درمان افتادگی پلک بوجود آمده است. پلاسما‌جت، لیفت با نخ، لیزر، جراحی و ..... از روش‌های درمان افتادگی پلک هستند.

اما اگر به دنبال بهترین راه برای درمان افتادگی پلک هستید، جراحی پلک بهترین است. یکی از روش‌های دائمی با کمترین درصد خطا بوده که در مقایسه با سایر روش‌ها بازده و نتیجه بهتری دارد.

آیا بهترین راه درمان افتادگی پلک، جراحی است؟ آیا با روش‌های غیرجراحی نمی‌توان آن را درمان کرد؟

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که یکی از بهترین روش‌های غیرجراحی که درصد زیادی از افتادگی پلک را درمان می‌کند پلاسماجت است. کلینیک صدف درباره درمان افتادگی پلک بدون جراحی می‌گوید: تنها روش دائمی و مطمئن برای رفع افتادگی پلک جراحی است. اما امروزه روش‌های خوبی برای رفع افتادگی پلک بدون عمل جراحی به وجود آمده‌اند که می‌توانند موثر باشند. البته تمام این روش‌ها از جمله رفع افتادگی پلک با حرکات ورزشی از نظر پزشکی اثبات نشده‌اند. با این حال، پزشک متخصص با معاینه پلک‌های شما می‌تواند تشخیص دهد که چه نوع روشی برای بهبود پلک‌های شما مناسب است.

جمع بندی

افتادگی پلک یا پتوز، بیماری است که با روش‌های درمانی جدید بهبود یافتنی است. بوتاکس و تزریق ژل یکی از راه‌های درمان موقت، این عارضه هستند. با استفاده از بوتاکس می‌توان با هزینه کمتر، افتادگی پلک را برای مدت زمان کوتاهی ازبین برد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها