کد خبر: 624365
تاریخ انتشار :

کاهش سردرد میگرن با مصرف ماهی

ایسنا/ اسیدهای چرب امگا ۳ به یک درمان شگفت‌انگیز برای انواع بیماری‌ها تبدیل شده است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که دریافت این ماده مغذی از غذاهایی مانند ماهی یا مکمل‌های غذایی ممکن است به مقابله با مواردی ازجمله التهاب، آسم و بیماری‌های قلبی کمک کند. اکنون دانشمندان می‌گویند: پایبندی به رژیم‌غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است موجب تسکین چشمگیر درد افرادی شود که با میگرن روبرو هستند.

کاهش سردرد میگرن با مصرف ماهی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به نقل از نیوز، نتایج مطالعه جدید نشان داده است که رژیم‌غذایی غنی از امگا ۳ شدت و تعداد سردردهای دردناکی را که بیماران مبتلا به میگرن هر ماه متحمل می‌شوند را کاهش می‌دهد.

محققان خاطرنشان کردند: همراه با افزایش مصرف امگا ۳  با کاهش میزان اسیدهای چرب امگا ۶ روبرو خواهیم بود که در تسکین میگرن نقش اساسی دارد.

اسیدهای چرب امگا ۶ چیست؟

محققان توضیح دادند: اکثر رژیم‌های غذایی مدرن و صنعتی حاوی امگا ۳ بسیار کمی هستند اما مقادیر زیادی امگا ۶ دارند. هر دوی این اسیدهای چرب پیش ماده اکسی‌لیپین‌ها هستند، مولکول‌هایی که درد و التهاب را در بدن تنظیم می‌کنند. بااین‌حال، این همان جایی است که شباهت‌ها به پایان می‌رسد.

دانشمندان دریافتند: اکسی‌لیپین‌های حاصل از اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش درد کمک می‌کنند. در همین حال، اکسی‌لیپین‌های اسیدهای چرب امگا ۶، درد را بدتر می‌کنند و در واقع  میگرن را تحریک می‌کنند. با توجه به این نکته، گروهی از محققان مریلند و کارولینای شمالی تصمیم گرفتند، افزایش مصرف امگا ۳ را که با کاهش سطح اسید هیدروکسی دوکوزاهگزانوئیک-۱۷ (۱۷-HDHA) همراه است را مورد بررسی قرار دادند.

محققان می‌گویند: نتایج این تحقیق شاید کلید درمان سردرد بدون نیاز به داروهای گران‌قیمت باشد.

تغییر رژیم غذایی یا مصرف آسپرین؟

محققان اظهار کردند: ۱۸۲ بیمار با سابقه میگرن ماهانه پنج تا ۲۰ روز مورد ارزیابی قرار گرفتند. اکثر شرکت‌کنندگان زن (۸۸ درصد) با میانگین سنی ۳۸ سال بودند.

این گروه به‌طور تصادفی هر داوطلب را به مدت ۱۶ هفته با یکی از سه برنامه رژیم‌ غذایی بررسی کرد. در این تحقیق، یک گروه با رژیم‌ غذایی کنترل‌شده با مقادیر معمول اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ که در غذاهای معمولی یافت می‌شود، بررسی شد. دو رژیم دیگر میزان امگا ۳ هر فرد را افزایش می‌داد، با این حال، یک رژیم غذایی سطح طبیعی اسیدهای چرب امگا ۶ را حفظ کرد و رژیم دیگر آنها را کاهش داد.

هر رژیم‌ غذایی میگرن ماهانه را با استفاده از آزمون تاثیر سردرد (HIT-۶) پیگیری کرد. این آزمون میزان تاثیر سردرد بر کیفیت زندگی فرد را اندازه‌گیری می‌کند.

نتایج تحقیق نشان می‌دهد، رژیم‌های غذایی در هر دو گروه غنی از امگا ۳ در  تعداد میگرن در هر ماه، پیشرفت‌های چشمگیری داشتند.

محققان گزارش کردند که شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی مملو از امگا ۳ هر روز ۱.۳ ساعت کمتر سردرد و هر ماه دو سردرد کمتر داشتند.

رژیم‌های غذایی با برنامه امگا ۳ بالا، امگا ۶ کم حتی موفقیت بیشتری داشتند. آنان میگرن خود را با ۱.۷ ساعت سردرد در روز کاهش داده و هر ماه چهار سردرد کمتر داشتند.

محققان افزودند: نتایج نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ از بین بردن امگا ۶ یک مزیت اضافی است.

آیا مصرف بیشتر امگا۳ با بهبود کیفیت زندگی همراه است؟

نمرات HIT-۶ نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان با مصرف بیشتر امگا ۳، یک تغییر چشمگیر در کیفیت زندگی خود تجربه نمی‌کنند. با این حال، آنان گزارش کردند که با تغییر رژیم‌ غذایی سردردهای کمتر و با شدت کمتری را تجربه کرده‌اند.

محققان هشدار می‌دهند، اگرچه این آزمایش با طراحی خوب بود اما نتایج ممکن است برای همه یکسان نباشد چون اکثر شرکت‌کنندگان زنان جوان بودند.

محققان اعلام کردند: در حالی که رژیم‌های غذایی به‌طور قابل‌توجهی کیفیت زندگی را بهبود نمی‌بخشند، اما کاهش فراوان و شدیدی در فراوانی و شدت سردرد نسبت به رژیم کنترل ایجاد می‌کنند.

این مطالعه اثبات قابل قبول زیست‌شناختی ارائه می‌دهد که می‌تواند درد را از طریق تغییرات رژیم‌غذایی هدفمند در انسان درمان کند.

یافته‌ها، مکانیسم‌های علّی را نشان می‌دهند که اسیدهای چرب n-۳ و n-۶  به تنظیم درد مرتبط هستند و راه را برای رویکردهای جدید برای کنترل درد مزمن در انسان باز می‌کنند.

نتایج این تحقیق در BMJ منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها