کد خبر: 624466
تاریخ انتشار :

تدابیر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در اجرای واکسیناسیون کرونا

ایرنا- کشورهای حاشیه خلیج فارس برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تدابیر مختلفی را در پیش گرفته اند. این کشورها طبق برنامه های زمانی مشخص با دریافت دوزهای واکسن و وضع مقررات ویژه تلاش می کنند تا روند واکسیناسیون و الزام شهروندان به آن را تسریع بخشند.

تدابیر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در اجرای واکسیناسیون کرونا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

شیوع ویروس کرونا کشورهای حاشیه خلیج فارس را بر آن داشت تا با وضع مقررات جدید و اعمال محدودیتهای بسیار روند پیشروی این ویروس را کاهش دهند اگر چه اجرای این قوانین در ابتدا نتایج مثبت و امیدوار کننده ای را در پی داشت اما با پیدایش نوع جدید این ویروس و ساخت واکسن، این کشورها برنامه واکسیناسیون عمومی را در دستور کار خود قرار داده و با وارد کردن واکسن از جمله «اسپوتنیک وی»، «سینوفارم»، «فایزر»، «استرازینکا» و برخی نیز با ساخت واکسن عملیلات سراسری پیشگیری از شیوع کرونا را به مرحله اجرا درآوردند که به برخی از آنها اشاره می شود.

کویت

آخرین تصمیمات مربوط به واکسیناسیون در کشورهای حوزه خلیج فارس در کویت بود، مقامات این کشور تصمیم گرفتند از ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱ (۶ تیر ۱۴۰۰) به افرادی که هنوز واکسینه نشده اند، اجازه ورود به مراکز تجاری، رستوران ها، کافه ها و کلوپ ها را ندهند و در غیر این صورت ۵ هزار دینار کویت جریمه خواهند شد.

وزارت بهداشت کویت برای افراد واکسینه شده در مراحل مختلف سه کارت زرد و قرمز و سبز را در نظر گرفته است به این ترتیب که کارت سبز برای کسانی که دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده و ۱۴ روز را پشت سر گذاشته اند. کارت زرد برای کسانی است که اولین دوز را دریافت کرده یا به ویروس آلوده شده اند و ۱۰ روز از آن می گذرد (برای مدت ۹۰ روز) و به  کسانی که هنوز واکسن دریافت نکرده اند کارت قرمز داده شده است، بنابراین مقررات رفت و آمد شهروندان بر اساس این کارت ها صورت می گیرد.

تاکنون  ۰۴/۶۵ درصد از ساکنان کویت دوز اول واکسن را دریافت کرده و ۹/۰ از آنها به طور کامل واکسینه شده اند.

عربستان سعودی

این کشور با ۳۴ میلیون نفر جمعیت در حال شتاب بخشیدن به روند واکسیناسیون است و سعی دارد تا جهانگردی و میزبانی رویدادهای ورزشی و تفریحی را که سنگ بنای برنامه "چشم انداز ۲۰۳۰" است، احیا کند این چشم انداز با هدف متنوع سازی اقتصاد وابسته به نفت این کشور برنامه ریزی شده است.

عربستان در ماه گذشته پس از لغو ممنوعیت سفرهای خارجی را که سال گذشته در آغاز شیوع بیماری اجرا شده بود، فقط به شهروندان واکسین شده اجازه سفر به خارج از این  کشور را صادر کرد.

ریاض همچنین در همان ماه اعلام کرد که واکسیناسیون اجباری است و از اول آگوست  (۱۰ مرداد)، برای ورود به هر موسسه دولتی و خصوصی از جمله موسسات آموزشی و مکانهای تفریحی و همچنین استفاده از حمل و نقل عمومی به همراه داشتن کارت واکسیناسیون الزامی است.

این خبر تنها چند روز پس از آن اعلام شد که مقامات گفته بودند که فقط کارگران واکسینه شده بخش خصوصی و دولتی مجاز به بازگشت به محل کار خود هستند.

مقامات بهداشتی در عربستان سعودی آمادگی لازم این کشور برای واکسیناسیون ۵ میلیون دانش آموز دختر و پسر ۱۲ سال به بالا با واکسن جدید کرونا در ماه ژوئیه (تیر) اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان  (واس) وزارتخانه های بهداشت و آموزش و پرورش توافق کردند که اجرای یک برنامه مشترک  را برای پذیرش ۵ میلیون دانش آموز دختر و پسر برای واکسن ضد ویروس کرونا در ماه جاری آغاز کنند.

این برنامه شامل معلمان، کارمندان اداری، دانشجویان دانشگاه، اعضای هیئت علمی، کارآموزان و مراکز و موسسات آموزشی و ادارری در بخشهای دولتی و خصوصی است.

واس تاکید کرد که  این مرحله برای آماده سازی بازگشت همه دانشجویان و دانش آموزان به مراکز آموزشی است و آموزش مجازی نیز در کنار آن صورت خواهد گرفت.

وزارت بهداشت سعودی اعلام کرد که واکسن «فایزر» برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال پس از تأیید سازمان غذا و دارو و تکمیل همه مطالعات علمی که تایید اثر بخشی واکسن و نتایج آن برای این گروه اثبات شده است، تزریق می شود.

این وزارتخانه افزود: این مرحله در ادامه تلاش ها برای واکسیناسیون ۷۰ درصد از جمعیت واجد شرایط درعربستان آغاز شده است.

۱۸ ملیون نفر تاکنون در عربستان مرحله اول دوز واکسن را دریافت کرده اند که جمعا ۵۱ درصد در این کشور واکسینه شده اند.

قطر

در اواخر ماه ژوئن (اوایل تیرماه) «حنان محمد الکواری» وزیر بهداشت قطر ابراز امیدواری کرد که قطر به مرحله مصونیت کامل در برابر ویروس کرونا برسد، به خصوص که واکسیناسیون انتقال ویروس را به میزان قابل توجهی کاهش داده است  اما به طور کامل آن را از بین نمی برد.

وی افزود: ما خوشبین هستیم که اکثر کشورها به واکسیناسیون مورد نیاز برسند و سپس شاهد کاهش تعداد ابتلا و بازگشت اقتصاد به آنچه در کشورهای مختلف شاهد بودیم، برسیم

«خالد بن خلیفه بن عبدالعزیز آل ثانی» نخست وزیر و وزیر کشور قطر پیشتر اعلام کرد که کشورش اجازه نمی دهد هواداران فوتبال بدون دریافت واکسیناسیون کامل به ورزشگاه های جام جهانی که سال ۲۰۲۲ برگزار می شود، وارد شوند.

وی افزود: ما هم اکنون در حال مذاکره با یک شرکت برای تهیه یک میلیون واکسن علیه ویروس کرونا هستیم تا برخی از کسانی که به این مسابقات می آیند واکسینه شوند.

او گفت: هدف اصلی ما در واکسیناسیون برخی از کسانی که به قطر می آیند حضور در جام جهانی برای محافظت از سلامت عمومی شهروندان و ساکنان و همچنین محافظت از حضور هواداران در مسابقات است.

در حال حاضر ۳ ملیون نفر دوز اول واکسن را دریافت کرده و ۱ ملیون نفر به طور کامل در قطر واکسینه شده اند.

بحرین

دیروز (شنبه) روزنامه بحرینی «الوطن» گفت که این کشور واکسیناسیون یک میلیون نفر با دو دوز واکسن علیه ویروس کرونا را به اتمام رسانده است.

این روزنامه افزود: ۹۹۳ هزار و ۸۹۶ نفر تاکنون دو دوز واکسن ضد کرونا و یک میلیون و ۶۱ هزار و ۲۳ نفر دیگر یک دوز دریافت کرده اند و تعداد افرادی که دوز فعال را دریافت کرده اند به ۷۸ هزار و ۷۸۴  نفر رسیده است.

با این حال مقامات بحرین محدودیت های سختگیرانه ای را برای محدود کردن شیوع کرونا از جمله  محدودیت های رفت و آمد به مکان های تجاری، ورزشی و ... را اعمال کرده اند.

 

سخنگوی رسمی دولت بحرین نیز گفت که کشورش در تلاش است تا مرکزی برای تولید و توزیع واکسن "Sputnik V" برای خاورمیانه و شمال آفریقا ایجاد کند.

وی افزود: بحرین و روسیه در زمینه های مختلف از جمله مراقبت های بهداشتی همکاری می کنند ، همچنین دو کشور همکاری نزدیک در مقابله با شیوع نوع جدید کرونا دارند  و به عنوان بخشی از توافق صورت گرفته در ماه ژوئن ، بحرین امیدوار است که مرکزی برای تولید و توزیع واکسن Sputnik V برای خدمت به خلیج فارس ، خاورمیانه و شمال آفریقا ایجاد کند.

بحرین تاکنون واکسنهای «اسپوتنیک وی»، «فایرز»، «استرازینکا» و «سینوفارم» را وارد کرده است و تاکنون ۶۰ درصد ساکنان این کشور واکسینه شده اند.

امارات

امارات واکسیناسیون برای افرادی که در همه رویدادها شرکت می کنند را از۶ ژوئن (۱۶ خرداد) امسال اجباری کرد. سخنگوی وزارت بهداشت گفت که این دستور برای همه رویدادها از جمله رویدادهای ورزشی ، فرهنگی ، اجتماعی و هنری اعمال می شود.

دبی همچنین گفت که واکسیناسیون علیه ویروس کرونا برای شرکت در کنسرت ها ، رویدادهای ورزشی ، فعالیت های تفریحی و مراسم عروسی ضروری است به شرط آنکه تعداد حاضران از یکصد نفر بیشتر نشود۱۵ ملیون در امارات دوز اول واکسن را دریافت کرده اند در حالی که ۴ ملیون به طور کامل واکسینه شده اند و در مجموع ۴۰ درصدر به طور کامل واکسیناسیون را انجام داده اند.

این کشور واکسنهای فایزر و سینوفارم و اسپوتنیک وی و استرازینکا را تاکنون وارد کرده است.

عمان

واکسیناسیون در عمان روند کاهشی داشته است. آمار رسمی نشان می دهد که کل  افراد واکسینه شده با واکسن های ضد ویروس کرونا از زمان آغاز برنامه ملی ایمن سازی از اواخر دسامبر گذشته به ۴۳۵هزار و ۹۰ نفر رسیده است که حدود ۱۲ درصد از کل جمعیت را نشان می دهد.

کل افراد واکسینه شده با دوز اول ۶۱ درصد و واکسیناسیون با دو دوز به ۳۹ درصد رسیده است.

به گفته «احمد بن محمد» وزیر بهداشت عمان  امتناع برخی از دریافت واکسن را به دلیل شایعات عنوان کرد.

وی افزود میزان واکسیناسیون برای گروه اول (۶۵ سال) بیش از ۹۵ درصد بوده است. تاکنون ۱ ملیون نفر دوز اول واکسن و ۲۱۴ نفر به طور کامل واکسینه شده اند که در مجموع ۳/۴ درصد ساکنان عمان در واکسیناسیون عمومی شرکت کرده اند که روند کاهشی آن نسبت به دیگر کشورهای عربی مشهود است.

لبنان

 وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که افراد بالای ۵۰ سال با ثبت نام از طریق وب سایت این وزارتخانه می توانند در طرح واکسیناسیون شرکت کنند. در این مرحله قرار است تا واکسن فایزر برای این گروه سنی استفاده شود.

 این وزارتخانه همچنین با اعلام اسامی مراکز واکسیناسیون از شهروندان خواست که برای دریافت واکسن فقط به این مراکز مراجعه کنند.

تاکنون ۱ ملیون نفر در مرحله اول واکسن دریافت کرده اند که از این تعداد ۴۵۱ نفر به طور کامل واکسینه شده اند و در مجموع ۶ درصد به طور کامل در لبنان در طرح واکسیناسیون شرکت کرده اند. این در حالی است که لبنان در حال حاضر از بحران اقتصادی رنج می برد و برای دریافت واکسن با تامین ارز خارجی روبرو است. مقامات لبنان اعلام کرده اند که سعی دارند تا به تدریج واکسن مورد نیاز را از چین و روسیه وارد کنند.

سوریه

وزارت بهداشت سوریه کمپین استفاده از واکسن کرونا را که در ابتدای ماه جاری راه اندازی شد ، در نتیجه تقاضا و تمایل شهروندان به واکسیناسیون، گسترش داده است.

وزیر بهداشت سوریه  به خبرگزاری سانا گفت که در نتیجه تقاضای زیاد شهروندان برای استفاده از واکسن، دوره واکسیناسیون عمومی طولانی تر شده است. وی با اشاره به اینکه این واکسن همچنان به افراد مورد هدف ارائه می شود گفت که این وزارتخانه از طریق مراکز بهداشتی و تیم های سیار توانسته است ۸۵ درصد از گروههای هدف یعنی افراد مسن بالای ۵۵ سال و مبتلایان به بیماریهای مزمن را واکسینه کند.

سوریه ضمن قراردادی که با چین امضا کرده است تاکنون در طی دو مرحله واکسن سینوفارم را از این کشور دریافت کرده است. سوریه پیشتر نیز واکسن فایزر را در مرحله اول واکسیناسیون دریافت کرده بود.

۱۰۸ هزار نفر تاکنون در سوریه دوز اول واکسن ا دریافت کرده  و ۵ هزار نفر به طور کامل واکسینه شده اند که در مقایسه با دیگر کشورها در رتبه پایینی قرار دارد.  بحران اوضاع اقتصادی ناشی از جنگهای داخلی و نیز اوضاع سیاسی حاکم بر این کشور روند واکسیناسیون را با تاخیر مواجه کرده است.

عراق

مقامات بهداشتی در عراق تا کنون سه نوع واکسن «سینوفارم»، «استرازنیکا» و «فایزر» را دریافت کرده اند. اما به دلیل روند کند واکسیناسیون در این کشور هنوز بسیاری از شهروندان در انتظار دریافت واکسن هستند.

«واثق الجابری » سخنگوی رسانه ای وزارت بهداشت عراق گفت که عدم علاقه شهروندان به واکسیناسیون  ناشی از عدم آموزشهای کافی در این زمینه است.

الجابری طی مصاحبه با «العین نیوز» توضیح داد که مقابله با چنین شرایطی مستلزم آگاهی جمعی است تا بتوانیم با کمترین ضرر از چنین بحران هایی عبور کنیم.

وی افزود: دوز اول واکسن از شیوع ویروس جلوگیری نمی کند اما در صورت بروز علائم ممکن است آن را تسکین دهد و پس از مصرف دوز دوم  بدن در برابر همه گیری مصونیت کامل پیدا می کند.

الجابری  ثبت موارد لخته شدن خون و مرگ و میر ناشی از مصرف واکسن در برخی افراد را رد کرد و گفت که  این ادعاها غیر منطقی و به دور از شواهد علمی است.

وی نسبت به وضع کنونی واکسیناسیون هشدار گفت و افزود که اگر این روند ادامه یابد ایمن سازی سراسری انجام نخواهد شد و  کار را برای  جلوگیری از جهش های جدید نسخه هایی از ویروس که ممکن است کشنده تر باشد، سخت خواهد کرد.

عدم دریافت واکسن توسط شهروندان در عراق  شورای وزیران را بر آن داشت تا در جلسه ای که در ۸ ژوئن برگزار شد ، تصمیماتی را مبنی بر  اجبار کارمندان، بخشهای آموزشی و ادارات رسمی برای ارائه مدرکی دال بر واکسینه شدن آنها  اتخاذ کردند.

تعداد ۸۰۵ هزار نفر تاکنون در عراق دوز اول واکسن را دریافت کرده و به طور کلی  ۲۵۷ هزار نفر واکسینه شده اند. تعداد ۷ درصد از مردم عراق در مجموع واکسینه شده اند.

عراق از نظر تعدا مبتلایان در بین کشورهای عربی رتبه اول را دارد و عدم تمایل مردم به واکسیناسیون روند واکسینه کردن در این کشور را بسیار کند کرده است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که واکسیناسیون تنها راه حل مقابله با ویروس کرونا در زمان فعلی بوده و در دسترس بودن واکسن کرونا برای همه کشورها امری ضرورری است.

پایگاه خبری «الخلیج آنلاین» نیز در گزارشی امتناع شهروندان کشورهای عربی از دریافت واکسن کرونا را شیوع بیشتر این بیماری و افزایش میزان مرگ و میر برشمرد.

این پایگاه خبری به نقل از وزیر بهداشت کویت  گزارش داد که درصورتی که ۷۰ درصد از جمعیت کشورها واکسن دریافت نکنند ، و مصونیت برای مردم تشکیل نشود، کشورها  همچنان از این بیماری رنج می برند و انتقال ویروس در بین مردم ادامه خواهد داشت، بنابراین دریافت واکسن ضروری است.

وی افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس به شهروندان خود اجازه ادامه امتناع از دریافت واکسن را نخواهند داد ، زیرا آنها به دنبال از بین بردن ویروس و پایان دادن به اثرات بهداشتی ، اقتصادی و اجتماعی آن هستند.

سازمان بهداشت جهانی نیز پیشتر تأکید کرده  بود که امتناع واکسیناسیون به رغم در دسترس بودن  آن یکی از بزرگترین تهدیدات بهداشت جهانی به طور کلی است.

این سازمان تصریح کرد که هر ساله ۳ میلیون مرگ به دلیل پرهیز از واکسن رخ می دهد و این تعداد می تواند بسیار بیشتر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها