کد خبر: 624777
تاریخ انتشار :

پزشکان در باره رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی چه می‌گویند ؟

پیک پنجم کرونا در ایران شدت گرفت و مردم قائمشهر به دلیل گرمای هوا از زدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی طفره می‌روند ، موضوعی که مورد توجه پزشکان قرار گرفته است تا به مردم هشدار بدهند که ویروس کرونا همچنان کشنده است و تنها راه مقابله تا تکمیل واکسیناسیون ، رعایت همین پروتکل‌ها است.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 طبق شیوه نامه ابلاغی ستاد ملی کرونا، شهرهایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند باید بیشتر از گذشته پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و همه به کنترل انتشار سرایت این بیماری کمک کنند ، اما متاسفانه بعد از گذر پنج روز از وضعیت قرمز کرونایی در شهرستان قائمشهر آنچه مشاهده می شود ، عادی انگاری مردم و روند افزایش بستری در بیمارستان های این شهرستان است.

طبق گزارش رسمی مرکز بهداشت ، هم اکنون ۱۰۵ بیمار کرونایی در بیمارستان های رازی و ولیعصر قائمشهر بستری هستند. روند افزایش بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های این شهرستان باعث شد تا کادر درمان همچون اوایل شیوع بیماری کرونا در ماه اسفند سال ۹۸ ، کلافه شوند و از عادی انگاری مردم و اصناف نسبت به نزدن ماسک و تجمعات در بیمارستان ها گله مند باشند.

شهروندان هم دلایل استفاده نکردن از ماسک را گرمای هوا و آلودگی سریع به خاطر تعریق می دانند ، این درحالی است که تنها گذر این شهرستان از وضعیت قرمز کرونایی ، رعایت پروتکل های بهداشتی و کمک به کادر درمان است.

یکی از شهروندان قائمشهری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل استفاده نکردن از ماسک را آلودگی دستانش به خاطر تعریق زیاد روزانه اعلام کرد و گفت : طبق نظر پرشکان هر یک ساعت ما باید نسبت به برداشتن ماسک و تعویض آن اقدام کنیم ، اما وقتی دست ما عامل آلودگی است پس چطور با تعویض شدندش آلودگی به بدن ما سرایت نمی کند؟

مرتضی محمدپور افزود : طی یک سال و نیم گذشته که کرونا شیوع پیدا کرده هنوز به کووید ۱۹ مبتلا نشده ام ، ولی سعی کردم به شیوه خودم رعایت کنم و در این شیوه هم هیچگاه از ماسک استفاده نکردم.

یکی دیگر از شهروندان قائمشهری دلیل استفاده نکردن ماسک را هوای گرم تابستانی برشمرد و گفت : به نظرم گرمای هوا سرایت انتشار این بیماری را کاهش می دهد و به همین دلیل هم ترجیح می دهم تا از ماسک استفاده نکنم.

مردم از تجمعات در بیمارستان ها بپرهیزند

مدیر پرستاری و مامایی بیمارستان ولیعصر  قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه استفاده از ماسک باید به یک مسئولیت اجتماعی در بین شهروندان تبدیل شود، گفت: متاسفانه در دو روز گذشته آمار بستری بیماری های کرونایی در بیمارستان های این شهرستان شدت گرفت به طوری که تخت آی سی یو بیمارستان رازی تکمیل شد و امروز بیماران این بخش را به بیمارستان ولیعصر منتقل کردیم.

فهیمه گرزین افزود : به نظرم هرکسی در حیطه مسئولیت اجتماعی خود باید به فکر سلامتی خود و خانواده اش باشد. در ابتدای امر و در شرایط قرمز کرونایی ابتدا مردم باید در زمان ضروری از منزل خارج شوند و زمانی هم که مجبورند از منزل خارج شوند ،  باید هم ماسک بزنند و هم فاصله فیزیکی را رعایت کنند تا هم سلامتی خودشان و هم خانواده اشان تضمین شود.

وی گفت : از شهروندان می خواهیم تا کمی هم به سختی کار کادر درمان باشند. متاسفانه در چند روز گذشته شاهد حجم بالای افراد در مراکز درمانی هستیم به طوری که ساعت کار ما نسبت به قبل دو  ساعت بیشتر شده است.

مدیر پرستاری بیمارستان ولیعصر قائمشهر افزود : متاسفانه شاهد ابتلای همکارانم به بیماری کووید ۱۹  هستیم ، با این که همه آنها قبلا واکسن کرونا تزریق کردند و حتی برخی از آنان در گذشته مبتلا شده بودند. این نشان می دهد که ویروس کرونا بی رحم است و تصور این که با نزدن ماسک می توان از این ویروس دور ماند ، کاملا  غلط است.

پزشکان در باره رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی چه می‌گویند ؟

گرزین گفت : از مردم تقاضا داریم تا از برگزاری دورهمی ، شرکت در اجتماعات و دیدارهای جمعی خانوادگی و رفتن به ملاقات بیماران در بیمارستان ها بپرهیزند چون متاسفانه نوع دلتای ویروس کرونا هم سرعت همه گیری بالایی دارد و هم سن ابتلا را کاهش داده است و حتی به کودکان هم سرایت می کند و در چنین شرایطی هرگونه بی احتیاطی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی ، خودزنی است .

وی با اظهار این که علائم ویروس کرونای دلتا هم خفیف و مانند سرماخوردگی است ، تاکید کرد : شهروندان به هیچ وجه نباید این علایم را ساده و سرماخوردگی تلقی کنند و لازم است بلافاصله به پزشک خانواده و مراکز درمانی مراجعه کنند و حتی اگر تستشان هم نفی شد باز هم به نتیجه آن چندان اعتماد نکنند و رعایت پروتکل ها و قرنطینه را جدی بگیرند.

ضعف در اطلاع‌رسانی به مردم

رئیس درمانگاه تخصصی بیمارستان ولیعصر قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه ورودی افراد به بیمارستان به ۷۰۰ نفر در روز رسیده است ، گفت : از حضور افراد بدون ماسک در بیمارستان جلوگیری می کنیم چرا که ناقل بودن یک فرد باعث سرایت بیماری به دیگران می شود.

دکتر علیرضا امری با اشاره به اینکه زمان عمر استفاده از هر ماسک کمتر از دو ساعت است ، افزود : هوای گرم تابستان باعث خیس شدن زودتر ماسک می شود ، بنا بر این افراد باید ماسک را پس از این مدت دور انداخته و از ماسک جدید استفاده کنند ، اما متاسفانه اکثر شهروندان ما از این موضوع اطلاع ندارند.

وی با انتقاد از این که اطلاع رسانی در باره نکات بهداشتی به مردم بسیار ضعیف است ، گفت : زمان و طریق استفاده از ماسک باید به شهروندان اطلاع رسانی شود تا مردمی که به بیمارستان و یا خارج از منزل مراجعه می کنند، بتوانند حافظ سلامت و جان خود و اطرافیانشان باشند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان قائمشهر هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص نظر شهروندان درباره استفاده نکردن از ماسک به دلیل گرما ، گفت : اولویت اول شهروندان به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا باید استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی باشد ، بنا بر این از مردم می خواهیم تا به منظور حفظ جان خود و شهروندان گرما را تحمل کرده و از ماسک استفاده کنند.

دکتر محمد گران با بیان اینکه به دلیل هوای گرم افراد باید نسبت به تعویض ماسک های خود هر یک ساعت اقدام کنند ، افزود: خوشبختانه با کمبود ماسک مواجه نیستیم ، بنا بر این برای کنترل این بیماری همه باید به هم کمک کنیم.

وی در خصوص مغازه دارانی که از ماسک استفاده نمی کنند ، گفت : در ستاد ملی کرونا این موضوع به اداره صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد تا به واحدهای صنفی که از زدن ماسک امتناع می کنند تذکر دهند و در صورت تکرار نسبت به پلمپ محل کسب و کار اقدام کنند.

رئیس شبکه بهداشت قائمشهر همچنین از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده عدم استفاده از ماسک توسط اصناف و بازاریان  آن را با شماره ۱۹۰ به مراجع ذیربط اطلاع دهند.

وی تاکید کرد : بی تفاوتی شهروندان در رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین بی توجهی به رعایت نکردن این پروتکل ها توسط دیگران سبب می شود تا شرایط کرونایی شهرستان هر روز بدتر شود.

دکتر گران با اعلام این که تعداد بستری بیماران کرونایی در بیمارستان های این شهرستان به ۱۰۵ نفر رسیده است ف گفت : تنها در روز گذشته ۱۸ بیمار کرونایی در بیمارستان های این شهرستان بستری و هشت نفر ترخیص شدند و این یعنی این که ما ۱۰ تخت جدید را در اختیار بیماران جدید کرونایی قرار دادیم و تا زمانی که رقم بیماران بستری و ترخیصی مساوی نشود نمی توانیم از وضعیت قرمز کرونایی خارج شویم .

وضعیت کرونایی قائمشهر به  عنوان سومین شهر پرجمعیت مازندران از ۱۱ تیر ماه امسال قرمز شد. در حال حاضر علاوه بر قائمشهر ، وضعیت هشت شهرستان دیگر مازندران هم قرمز و ۱۳ شهرستان دیگر نارنجی است.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، هم اکنون ۹۳۷ بیمار مبتلا به کووید  ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که ۲ برابر هفته گذشته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها